آخرین نشست پژوهشی بخش منطقه ای جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد
انتشار: تیر 24، 1402
بروزرسانی: 29 خرداد 1404

آخرین نشست پژوهشی بخش منطقه ای جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد

او با اشاره به ساز های جامعه زرتشتی مطرح کرد: ساز های اربونه، دپ، دف و سرنا بیشترین کاربرد را در موسیقی زرتشتیان دارد.

غیبی گفت: بحث دیگر ترانه های دینی زرتشتیان است که موسیقی ها اکثرا ساده و در دورهمی های آن ها با نواختن ساز کوبه ای و همراهی مخاطبان با نوازنده انجام می شود. اکثرا اجرای موسیقی توسط بانوان صورت می گیرد و ترانه ها به زبان دری (زبان زرتشتیان) است.

او گفت: براساس دسته بندی موسیقی زرتشتی به انواع گاتهاخوانی، اوستاخوانی، مراسم خوانی (مراسم ساز و گِشت، مراسم چَک و دولِه، مراسم شمع و لَنگری) تقسیم می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صبح جمعه ۲۳ تیرماه با موضوع «بررسی موسیقی زرتشتیان یزد و کرمان» در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد.

این پژوهشگر بیان کرد: ایجاد شادی و حس خوشحالی، اعلام خبر، برقراری ارتباط، اعتباربخشی به دین، تثبیت باور های دینی و هویت بخشی از مهم ترین کارکرد های موسیقی در جامعه زرتشتیان ایران است.

در ادامه آریابرزن غیبی (پژوهشگر موسیقی) به دسته بندی موسیقی قوم زرتشت در کرمان و یزد پرداخت.

سومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران _ منطقه ۵ با حضور محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و آریابرزن غیبی (پژوهشگر عرصه موسیقی) برگزار شد.

این پژوهشگر افزود: یکی دیگر از کاربرد های موسیقی اجرای موسیقی در مسیر حرکت موبدان است که کارکرد اطلاع رسانی و خبررسانی دارد.

بخش منطقه ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست های پژوهشی» و «اجرا های صحنه ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان های سراسر کشور به صورت غیررقابتی، طی روز های ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.



منبع: https://ana.press/fa/news/858063/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AFمحمدعلی مرآتی در ابتدای نشست گفت: موسیقی زرتشتی نوعی موسیقی آیینی است که در طول تاریخ تغییر کرده و خود را با موسیقی های همجوار تطبیق داده است.