آشنایی با جاذبه های گردشگری دره شهر

باغ ارم شیراز هم یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است؛ چراکه این باغ، با داشتن درختان سر به فلک کشیده و فواره های دیدنی، اوقات خوشایندی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است. مساحت باغ پرندگان ۱۷۰۰۰ متر مربع است و با سیم توری که بر روی ۱۱ ستون فلزی حداکثر به بلندی ۲۲ متر قرار دارد، محصور شده است. در قسمتهای قبلی، در مورد ماسوله به تفصیل صحبت کردیم. در سفر به رشت حتما باید از این میدان که نماد این شهر محسوب میشود، بازدید کنید و چند عکس یادگاری بگیرید! البته در هشتپر باید ماشین شخصیتان را جایی پارک کنید و با نیسان محلی به سمت سوباتان بروید و در بازار محلیاش پیاده شوید.

یک ییلاق بهشتی دیگر این بار در نزدیکی لیسار تالش. تالاب استیل در نزدیکی آستارا قرار دارد و یکی از مراکز نمونه گردشگری استان گیلان است. این تالاب در نزدیکی لاهیجان قرار دارد. این تالاب با محیط باصفا و سرسبز و دسترسی آسان یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران است. این تالاب که در عکسهای هوایی شبیه به یک عینک است فضایی زیبا و باصفا را در قلب شهر رشت برای تفریح فراهم کرده است. سنبلهای آبی زیبای این تالاب و فضای سبز دلانگیز اطرافش از دیگر دلایلی است که شما را مجاب میکند از این تالاب بازدید کنید.

در حقیقت روستای هالیدشت، به عنوان دروازه ورودی به ییلاق سرسبز املش محسوب میشود. نگران نباشید. اینجا امکانات به قدر رفع نیازهایتان پیدا میشود. قدمت این مناره آجری بلند به عصر سلجوقیان باز میگردد و میتوانید آن را در روستای مناره بازار ببینید. ـ گسترش سازمان هاي تجاري و اقتصادي : گسترش سازمان هاي تجاري و اقتصادي همراه با افزايش مقياس عملكردي آنها در سطح جهان در زمينه گردشگري و در بازار مشترك به وجود آمده، به رقابتي شدن بازار جهاني گردشگري منتهي مي شود و علاوه بر آن مقياس وسيعي از بازار را در چارچوب عرضه و تقاضا در بر مي گيرد.

پارک لویزان نیز از گردشگاههای بزرگ استان، به ویژه شهر تهران است. در حاشیه پارک دانشجوی شهر رشت، تالابی وجود دارد که بزرگترین تالاب شهری ایران و خاورمیانه است. برای دیدن نیلوفرهای آبی تیر و مرداد را برای رفتن به این تالاب انتخاب کنید. این آبشار چرام را به صورت یکی از اعجاب آورترین موقعیتهای زیست محیطی درآورده است که در جنوب غربی کشور بی نظیر است و برای شهرهای اطراف خود محوریت جذب گردشگری دارد. بازار سنتی تجریش جنب آرامگاه امامزاده صالح (ع) و در قسمت جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده است. از شمال گرفته تا جنوب و از شرق تا غرب دارای اماکن تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی بسیار دلنوازی ست. در واکنشی مشابه یعقوبزاده عنوان میکند: «توسعه پایدار گردشگری طبیعت نیاز به اقدامات سازمانی دارد، کشورهایی که در گردگشری طبیعت موفق بودند در خصوص مناطق مورد نظرشان مطالعاتی انجام دادند، از این رو خیلی از جاذبههای طبیعی را جزو منطقه حفاظت شده قرار دادند و تلاش کردند بیشتر از ظرفیت تحمل آن منطقه گردشگر وارد نشود. کاخ چهلستون به کتیبه معرف تاریخ آن، عنوان مبارکترین بنای دنیا را دارد.

سلامت و یا گردشگری پزشکیشامل سفر به منظور بهبود سلامت انسان ها سایت jarastour است. پیچ و تاب خوردن درختان بلند در باد و عبور اشعههای خورشید از میان آنها، مناظری فراموشنشدنی را به تصویر میکشند. آب این آبشار از چشمههای ارتفاعات سیاهمزکی نشات میگیرد و مناظری خارق العاده را به تصویر میکشد. به خاطر داشته باشید که کباب، نان و عسل روستانشینان نیز فوق العاده است. علاوه بر کاخ رضا خان، مسجد محمود امیر بنده، بنایی که به دوران قاجاریه تعلق دارد نیز در این منطقه توریستی واقع شده است. سر راه میتوانید از بقعه درویش شاه امیر هم بازدید کنید. در ضمن به یاد داشته باشید که دریاچه ویستان بره سر یکی مناطق عالی برای پرندهنگری محسوب میشود. این آبشار از دامنههای شرق کوه اِسپنیاس سرچشمه گرفته و به رودخانهی «لَوَندویل» سرازیر میشود. غار آویشو متعلق به میلیونها سال پیش است و باستانشناسان گمانه میزنند محل زندگی انسانهای نخستین بوده است.

دیوار ها، تراس ها و سکو های عظیم این نقطه مهم،، به نظر می رسد که به طور طبیعی روی صخره ها کنده و خلق شده اند. دریاچه های تار و هویر در ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند، پس از روستای چنارشرق و هویر قرار دارند. این قلّه در 69 کیلومتری شمال شرقی تهران، 62 کیلومتری غرب آمل و 26 کیلومتری شمال شهر دماوند واقع شدهاست. این دره که در شمال غربی نیشابور قرار دارد، شامل هفت دره است که با پیمودن آنها به یک چشمه طبیعی خواهید رسید. پس از سه کیلومتر و پشت سر گذاشتن روستای لیمهسرا به سرولات میرسید. اما چیزی که روستای سرولات را در لیست بهترین جاهای دیدنی گیلان قرار داده است، رستوران معروف خاور خانم است. خب در مورد جاده اسالم به خلخال با شما عزیزان صحبت کردیم، اما آیا در مورد جنگل اسالم چیزی به گوش شما خورده است؟ تله کابین لاهیجان به شکلی عالی، شما را با مناظر بینظیر منطقه لاهیجان آشنا میکند.

ارتفاع این مناره در ابتدا حدود ۳۰ متر بود که بعدها بخشی از آن به دلیل وقوع زلزله در سال ۱۳۶۹ فرو ریخت. البته موارد بیشتری برای دیدن در نپال وجود دارند که از آن جمله می توان به حیات وحش متنوع آن اشاره کرد. آنها میگویند: با توجه به اینکه در آیین مهر و میترا آب اهمیت بسیار زیادی داشته، یکی از آیین پیروان این آیین غسل و شست و شو به روشی خاص بوده که به مدت چند روز ادامه داشته است. در مقطع کارشناسی ارشد و در دو گرایش بازاریابی جهانگردی و برنامهریزی توسعه جهانگردی نیز شرایط ادامه تحصیل در داخل کشور مهیا است و این مهم از طریق شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، کسب رتبه قابل قبول در آن و انتخاب گرایش مورد نظر صورت میگیرد. خانه ها، روستاهای غارنشینی و شهر های زیر زمینی که بقایای یک زیستگاه سنتی انسانی به قدمت قرن چهارم میلادی هستند نیز در این منطقه مشاهده می شوند. گردشگری مذهبی (Religious Tourism) عبارت است از سفر های که با انگیزه بازدید از اماکن متبرکه مانند: زیارت گاه ها، مقبره ها، آرامگاه ها، عبادت گاه ها و سایر اماکن مقدس صورت می گیرد.

غاری که انتهای آن هنوز هم کشف نشده است و علاوه بر طبیعت مسحورکننده اطرافش، میتوانید درون این غار شگفتیهای پرابهت طبیعت را شاهد باشید. مناطق جنگلی هالیدشت، یکی از بکرترین مناطق جنگلی در تمام ایران به شمار میآید و هیچ خبری از شلوغی و ازدحام جمعیت در آن نیست. با گذر از صیقلسرا و روستای اووییار وارد جاده جنگلی منتهی به روستای لمیر شوید. روستای سرولات با باغهای زیبای پرتقال، آچیرود پرخروش و کوههای جنگلی باصفایی که احاطهاش کردهاند مثل بسیاری از روستاهای گیلان دیدن دارد. زیستگاه بسیاری از گونههای گیاهی و جانوری که مورد بیمهری مسئولان لنگرود قرار گرفته است و هر روز از وسعت و زیباییهای آن کاسته میشود. تله کابین احرار یا همان تله کابین بام سبز لاهیجان، یکی از مهمترین جاهای دیدنی گیلان محسوب میشود که شهرت جهانی دارد. این تله کابین در سال ۱۳۸۴، طی قراردادی مشترک بین شرکت دوپلمایر اتریش و بخش خصوصی شرکت احرار ساخته شد. در آن دوران هیچکس داخل منزل خود حمام شخصی نداشت و همه از حمام عمومی استفاده میکردند، با این وجود خانه ملک در بخش زیرزمین خود دارای حمامی اختصاصی با بخشهای مختلف است و امکان بازدید از آن برای عموم بازدیدکنندگان وجود دارد. در این روستا کاروانسرایی وجود دارد که در دوران صفویه برای استفاده بازرگانان ساخته شده بوده است.

همچنین میتوانید اپلیکیشنهای مربوط به این دسته از شرکتهای گردشگری را بر روی گوشیهای هوشمند خود نصب کنید تا بتوانید در هر کجا که هستید (در مترو یا اتوبوس، در خانه یا محل کار) بهراحتی وارد اپلیکیشن مربوطه شوید و با سرچ تور گردشگری مورد نظرتان و اعمال فیلترهای مختلفی که به شما کمک میکند سریعتر به خواسته خود برسید، تور خود را انتخاب کنید. این تالاب که ممکن است تا چند سال آینده دیگر اثری از آن نباشد، زمانی محل زمستانگذرانی پرندگان مهاجر بود. اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان میشود. این بخش شامل قسمتهای مختلفی از جمله هتل، کمپ، خوابگاهها و سفرهای دریایی میشود که این بخشها با جزییات بیشتر در زیر توضیح داده شده است. این منطقه زیبا بخش زیادی از تولید فندق ایران را در دست دارد. این ییلاق زیبا با آب و هوای دلانگیز خود در بهار و تابستان یک مقصد گردشگری درجه یک است. این شهر به دلیل همسایگی با دریای خزر از آب و هوای عالی و پوشش گیاهی سرسبزی برخوردار است. واضح است که مشتری نسبت به بسته خدماتی که کمترین قیمت و بیشترین رضایت را به همراه داشته باشد، تمایل بیشتری دارند.

بهتر است از جاده هراز در حدود ۲۰ کیلومتر مانده به آمل وارد جاده فرعی به نام جاده فیلبند شوید و بعد در جاده پر پیچ و خم از میان چند روستا رد شوید تا در انتها به فیلبند برسید. اهالی روستا چندان دل خوشی از گردشگران ندارند و مانع ورود خودروهای گردشگری به داخل روستا می شوند. در اشکورات میتوانید سرچشمه آسمانرود را ببینید، از کوه زیبا و پرشکوه عروس و داماد عکاسی کنید، در آستان امامزادگان این منطقه کمی درد دل کنید و از مناظر طبیعی فوقالعاده آن لذت ببرد. در هر منطقه گیلان، میتوانید شاهد حضور یک منطقه ییلاقی بسیار زیبا باشید. نگران حضور حیوانات وحشی در این منطقه نباشید. این منبع غنی از تاریخ و تمدن، بدون شک محلی شگفتانگیز برای جستوجو از سوی گردشگران است. از سواحل زیبای ترکیه نیز نباید غافل شد، چراکه عامل مهمی در جذب گردشگران به سوی این کشور است.۹. آبشار دودوزن نیز تنها یکی از صدها آبشار دیدنی گیلان است که در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزکی قرار دارد. آبشار بسیار زیبا و پرآب چشمه علی که همان آبشار فصلی ورسک می باشد به ارتفاع تقریبی بیست متر از این دره به سمت روستای ورسک جاری است. این روستای زیبا و تاریخی روی دامنه شیبدار کنار رودخانه بنا شده و خانههای آن پنجرههایی از جنس چوب دارند و اهالی نمای بیرونی خانهها را با خاک سرخ تزیین کردهاند.

در این منطقه دیدنی، طبیعتی بکر و رویایی انتظار شما را میکشد که حتما باید از آن بازدید کنید. پس اگر به دنبال آبشاری بکر هستید که کمتر کسی آن را از نزدیک دیده باشد، سری به آبشار دودوزن گیلان بزنید. اگر به سوباتان آمدید سعی کنید شب را بمانید تا بتوانید به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینید و آسمان پرستاره را تماشا کنید. در بالکن رستوران خاور خانم که بنشینید جنگلهای زیبای گیلان زیر پایتان است و میتوانید همراه خوردن مرغ ترشهای خوشمزه گیلانی و ماهیهای خوش عطر و طعم از منظره نفسگیر روستا هم لذت ببرید. رستوران خاور خانم تنها رستوران درجه یک این روستا نیست. بسیاری از گردشگران فقط برای خوردن غذاهای خانگی و درجه یک رستوران خاور خانم خود را از چابکسر زیبا به روستای سرولات میرسانند. بسیاری از طبیعتگردها در این منطقه چادر میزنند و شب را اقامت میکنند. گردشگران وقتی به بازار رشت وارد میشوند به دنبال خرید سوغات یا کالای مورد نظر در میان تنوعی از رنگهای زیبای محصولات کشاورزی، انواع ماهی، غذاهای محلی و غیره ساعتها به جست و جو میپردازند و در کنار آن از کاروانسراهای قدیمی رشت دیدن میکنند. وجود آبنمای فوارهدار در قسمت میانی یک حوض بزرگ که در جلوی کاخ قرار دارد، فضای باغ را بسیار زیبا کرده و درختان و گلهای رنگارنگ هم طراوت خاص به عفیفآباد بخشیدهاند.

برای بازدید از این غار حتما امکانات اولیه را با خود به همراه داشته باشید. جاده چناران یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به حساب میآید که کمی از بافت شهری فاصله دارد. اگر به دلایل مختلف قادر به خروج از شهر مشهد نیستید، میتوانید به بازدید از پارک وکیلآباد مشهد بسنده کنید. در این پارک جنگلی زیبا انواع درختان آزاد، فندق، توسکا، راش و ممرز و همچنین انواع گیاهان دارویی و علفی و درختچه به چشم میخورد. در ضمن جالب است بدانید که یکی از کاخهای پهلوی اول، یعنی رضاخان در این پارک جنگلی قرار دارد. جالب است بدانید که میدان شهرداری رشت، یکی از آثار ملی ایران محسوب میشود و در سال ۱۳۵۶، یعنی یک سال پیش از انقلاب، این میدان را جزء میراث فرهنگی ایران قرار دادند. این کاروانسرا شش حیاط، سرا، تیمچه، چندین حمام، شترخان، چای خانه و مسجد را شامل میشود. به همین خاطر بازدید از پارک جنگلی ماسوله در شش ماه اول سال توصیه میشود. در واقع هر گاه مسافری پس از گذر از راههای طولانی و پیچوخمهای سفر وارد این روستا میشود با چشم میبیند که طراوت و شکوه طبیعت و زندگی سنتی به استقبالش میشتابد و بار سنگین سفر را از روی دوشش برمیدارد و آب خنکی یا شاید هم یک لیوان شیر داغ تازه به دستش میدهد و تعارفش میکند که روی سنگفرش حصیرپوش صحن حیاط یا شاید هم اگر سرمای زمستان کولاک کند زیر کرسی بنشیند.