آغاز به کار رویداد ایده‌پردازی «نمایشگاه دوست داشتنی من»

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سیاوش صلواتیان، دبیر جشنواره کتاب و رسانه و مدیر آزمایشگاه کتاب از آغاز به کار رویداد ایده‌پردازی «نمایشگاه دوست داشتنی من» در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: نمایشگاه کتاب به غیر از کارکرد نمایشگاهی و فروشگاهی، کارکرد دیگری دارد که ما از آن غفلت می‌کنیم و آن هم کارکرد رسانه‌ای است. نمایشگاه کتاب بزرگترین رسانه کتاب کشور است. این نمایشگاه هر سال می‌تواند رخ داد‌های جدیدی برای صنعت نشر و کتاب رقم بزند.

صلواتیان ادامه داد: در اتاق مدیران و جلسه‌های معاونان نمی‌شود به دنبال ایده‌های خلاقانه گشت بلکه این ایده‌ها را باید در جامعه پیدا کرد. این رویداد از مردم درخواست می‌کند که ایده‌های خود را منطبق با نیاز‌های روز، برای تحول نمایشگاه ارائه دهند.

دبیر جشنواره کتاب و رسانه و مدیر آزمایشگاه کتاب خبر داد

وی بیان کرد: علاقه‌مندان و ایده پردازان می‌توانند تا ۱۵ خردادماه سال جاری با مراجعه حضوری و یا مراجعه به نشانی ایده‌های نوآورانه خود را در زمینه‌های مختلف همچون محتوا، معماری، مکان برگزاری، شکل برگزاری و… ثبت کنند. این رویداد در قالب یک مسابقه برگزار می‌شود و ایده‌های برتر که قابلیت پرورش داشته باشند معرفی می‌شوند.
مدیر آزمایشگاه کتاب در بخش دیگری از این گفتگو به معرفی آزمایشگاه کتاب پرداخت و گفت: آزمایشگاه کتاب یک مرکز تحقیق و توسعه است. کار مراکز تحقیق و توسعه، مطالعه و تحقیق کردن و توسعه دادن یک بخش، بنگاه یا صنعت است. آزمایشگاه کتاب نیز مرکز تحقیق و توسعه فرابخشی صنعت نشر کتاب است که توسط خانه کتاب راه اندازی و حمایت می‌شود و قرار است از طریق مطالعه و تحقیق در روند‌های جدیدی که در دنیا وجود دارد، به ارتقا این صنعت کمک کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب را مردمی می‌سازند که از آن بازدید می‌کنند، افزود: «نمایشگاه دوست داشتنی من» یک رویداد ایده پردازی جمعی است که از مردم و همه اهالی کتاب و نشر و علاقه‌مندان به کتاب می‌خواهد ایده‌های خود را برای بهبود، ارتقا، به روز شدن و جذاب‌تر شدن نمایشگاه ارائه دهند.

صلواتیان به راه اندازی «کلینیک نشر» در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب اشاره کرد و افزود: ناشران می‌توانند با ثبت درخواست مشاوره خود به نشانی از مشاوران و متخصصان این کلینیک برای رفع مسائل خود مشاوره بگیرند. تمرکز کلینیک نشر، در نمایشگاه کتاب امسال در حوزه‌های فروش، بازاریابی، روابط عمومی، تبلیغات و اطلاع رسانی است.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1074971/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%86وی با اشاره به اینکه پژوهش سه بوته آموزش، پژوهش و ترویج دارد، به بیان کارکرد هر سه بوته پرداخت و گفت: کارکرد مراکز تحقیق و توسعه این است که بتواند شرایط مطلوبی را برای آینده فراهم کند و آزمایشگاه کتاب هم تلاش می‌کند به حرکت روان‌تر صنعت نشر به سوی آینده کمک کند.