ابلاغ مراتب ثبت چهار اثر همدان در فهرست ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراتب ثبت چهار اثر شامل «خانه فاطمی» در نهاوند، «خانه کهزادی» در تویسرکان، «حمام چالو» در کبودراهنگ و «مسافرخانه کتابی» در ملایر را در فهرست میراث فرهنگی – تاریخی ملی به استاندار همدان ابلاغ کرد.

مراتب ثبت چهار اثر همدان در فهرست میراث فرهنگی‌- تاریخی ملی ابلاغ شد.

ابلاغ مراتب ثبت چهار اثر همدان در فهرست ملیمدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این باره گفت:خانه فاطمی نهاوند در بافت تاریخی این شهر و متعلق به خانواده فاطمی از بزرگان شهر نهاوند و بنای آن مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی با تزئینات آجری فاخر است.
معصوم‌علیزاده افزود: حمام تاریخی روستای چالو در شهرستان کبودراهنگ هم از بنا‌های دوره قاجار، با معماری سنگی دوره قاجار است.
او گفت: خانه کهزادی از آثار اوایل پهلوی با معماری و تزئینات فاخر در بافت تاریخی شهر تویسرکان و مسافرخانه کتابی در شهر ملایر و روبروی بازار تاریخی و از معدود بنا‌های تاریخی باقی مانده در شهر است.
علیزاده گفت: با این ابلاغ، این بنا‌ها تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی قرار می‌گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و متخلفان مشمول مجازات‌های قانونی خواهند شد. همچنین مرمت و بازسازی اثر، تنها با تأیید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود.
استان همدان بیش از ۱۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد. غارعلیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی، آرامگاه استرومردخای و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی، گردشگری و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدیدگردشگران قرار می‌گیرد.
آبشار و سنگ نوشته‌های گنجنامه، کلیسا‌های آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، سراب گیان و گاماسیاب، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی است.

 


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3916389/%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%A8-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C