شیخ حسین انصاریان با اشاره به این مسئله که این افراد تیرهبخت خود را در روز قیامت مقصر نمیدانند، گفت: در قرآن مجید آمده که این افراد خرابی رفتار و افکارشان، خرابی بنای انسانیتشان و خرابی اعتقاد و قلب و عملشان را بر گردن نفسهای آلوده میاندازند، در حالی که این ادعا نزد خداوند عذر قابل قبولی نخواهد بود. بارها در قرآن مجید به این مسئله اشاره شده است. چرا؟ چون انسان در عمل، در انتخاب، موجودی قائل به جبر آفریده نشده، اگر مجبور بود میتوانست بسته شدن در سعادت دنیا و آخرت را به گردن دیگران بیاندازد و به پروردگار بگوید من آزاد نبوده و دست خودم نبود. یا دزدیده و غارت شدم و در مقابل این موقعیت کاری از دست من برنمیآمد. اگر اینگونه بود یقینا خداوند عذر او را قبول میکرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری آنا به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم حسینیه مجازی خود را راهاندازی کرد تا در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، شعرخوانی مطالبی را به مخاطبان در قالب حسینیه مجازی عرضه کند تا همراهان در مجلس عزای حسینی مهمان باشند.
وی با ذکر مثالی در این خصوص ادامه داد: تصور کنید آدم مومنی سر ظهر آماده شده برای خواندن نماز و ورود به این عبادت عظیم، مفید و سازنده که ناگهان چهار کافر به سراغ او میآیند، دست و پا و دهانش را میبندند و به کل اختیار و آزادی او را سلب میکنند و این فرد نمیتواند نمازش را بخواند و اذکار را به زبان جاری کند. بعد هم ظهر و عصر میگذرد و این آدم مومن که عاشق عبادت پروردگار است، این کار را انجام دهد. حالا این شخص نتوانست یا نخواست؟ این موارد دو مقوله متفاوت است. یک وقت هست من نمیخواهم نماز بخوانم و نمیخوانم و یک وقت میخواهم بخوانم و نیتاش را دارم، ولی جلوی من را گرفتند، دست و پای و دهانم بسته است و نمیتوانم اجزای نماز را ادا کنم، یا نه بعد از اینکه وضو گرفته بودم و آماده نماز شدم، دشمن مرا با یک آمپول بیهوش کرد و من تا نیمههای شب به هوش نیامدم. در اینجا من در صورتی که به هوش باشم و نگذارند نماز بخوانم اگر در قلبم نماز را بگذرانم، یعنی وقتی که دست و پایم بسته است در قلبم نمازم را میخوانم. در روز قیامت پرونده من را که باز کردند، هرگز به من نمیگویند شما در دوره عمرت یک نماز واجب الهی را ترک کردید، من ترک نکردم جلوی من را گرفتند. اما در دلم آن نماز را خواندم. اینجا من معذورم، لازم هم نیست عذرم را بگویم، خود پروردگار من را معذور میداند.
انصاریان افزود: نفسهای ناپاک روز قیامت در برابر پروردگار میگویند تمام نیروی ما بر ضد شما زبان بود. میخواستید قبول نکنید. حاکمان بنیعباس دستور دادند کربلا را از طریق رودخانه فرات به آب ببندند، به گونهای که آثاری از این قبرها نماند. یا اینکه دستور دادند منطقه دفن شهدای کربلا را شخم بزنند و زمین را زیر و رو کنند. چون شیاطین دائم از نفسهای پاک در وحشت است. یک نفر که خودش را در اختیار نفسهای ناپاک قرار میدهد و خراب میشود، هیچ غذر قابل قبولی نزد پروردگار ندارد و خرابی خود را هم نمیتواند بر گردن مخربین بیاندازد. این نتیجه نفس پاکان عالم در انسان است. به شرطی که انسان آزادانه خود را در برابر این نسیم بهار الهی که زبان انبیا و اولیا و ائمه است بگیرد.
شیخ حسین انصاریان گفت: گناهکاران در روز قیامت خرابی رفتار و افکارشان، خرابی بنای انسانیت، خرابی اعتقاد و قلب و عملشان را بر گردن نفسهای آلوده میاندازند، در حالی که این ادعا نزد خداوند عذر قابل قبولی نخواهد بود.