بازگشتی ارزشمند پس از ۸۰ سال انقراض

تنوع مناظر و جانداران، همچنین وجود تعداد بالایی از گونه‌های در معرض انقراض و بومی، لرد هاو را به نمونه‌ای برجسته از فرآیندهای تکاملی مستقل تبدیل کرده است، چراکه این جزیره نمونه باشکوهی از مکانی برای گسترش موجودات زنده جزیره‌ای است که از طریق گونه‌زایی با محیط جزیره سازگار شده‌اند.

تعداد قابل‌توجهی از گونه‌های بومی یا زیرگونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه بسیار محدود تکامل یافته‌اند و چندی پیش یک گونه جانوری که گمان می‌شد در دهه ۱۹۳۰ از بین رفته و منقرض شده باشد بار دیگر در آن رؤیت شد؛ سوسک چوب‌خوار بزرگ و بدون بالی که منحصر به این جزیره استرالیایی است.

رئیس آزمایشگاه اکولوژی مولکولی، تکامل و فیلوژنتیک (MEEP) دانشکده علوم زیستی و محیطی استرالیا با اشاره به این نکته مهم که هنوز موارد زیادی برای یادگیری وجود دارد، افزود: امیدواریم که زیستگاه، رفتار و ژنتیک این سوسک‌ها را مطالعه کنیم و از طریق آزمایش‌های بیشتر در جزیره، درباره چگونگی زنده ماندن آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

زیست‌شناسان سال‌ها بر این باور بودند که پانستیا لاتا که در گذشته یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های حشرات را در سراسر جزیره لرد هاو تشکیل می‌داد، با ورود موش‌ها به این جزیره در سال ۱۹۱۸ منقرض شده باشد. آن‌ها طی چند دهه کاوش موفق به کشف جمعیت‌های پراکنده‌ای از بستگان نزدیک این حشرات در دو بخش کوچک دور از ساحل در جزیره شدند، با این وجود گروه کشف شده فعلی به‌لحاظ ژنتیکی از نمونه‌های پیدا شده قبلی متمایز بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سوسک چوب‌خوار بزرگ و بدون بال منحصر به جزیره «لرد هاو» که تصور می‌شد چندین دهه قبل منقرض شده باشد، در پای یکی از درختان بانیان این جزیره استرالیایی پیدا شد.

سوسک‌های پانستیا لاتا به طور تقریبی شبیه نسخه‌ای از فنچ‌های داروین هستند که طی هزاران یا میلیون‌ها سال در جزایر کوچک مختلف پراکنده شدند و ژنتیک منحصربه‌فرد خود را مطابق با محل زندگی جدید توسعه دادند.

استرالیا میزبان ۱۱ گونه از سوسک‌های چوبی پانستیا است، گونه‌های قدرتمندی که منحصر به همین قاره هستند و از کنده‌های پوسیده در جنگل‌های بارانی و باز سواحل شمال و شرق استرالیا تغذیه می‌کنند. سوسک بدون بال پانستیا لاتا ۲۲ تا ۴۰ میلی‌متر طول دارد و رنگ بدنه فلز مانند آن از رنگی مایل به قرمز تا سیاه متغیر است.

یکی از کاشفان مجدد این حشره با اشاره به اینکه کشف دوباره سوسک چوب‌خوار لرد هاو برای نخستین بار در ماه جولای سال جاری انجام گرفته بود و در حال حاضر یک خانواده بزرگ از آن کشف شده است، گفت: جزیره لرد هاو یک مکان دیدنی جذاب و قدیمی‌تر از جزایر گالاپاگوس است، این جزیره خانه ۱۶۰۰ گونه از بی‌مهرگان بومی است که نیمی از آن‌ها در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود.

این سوسک‌ها ممکن است دوست‌داشتنی و محبوب نباشند، اما با بازیافت مواد مغذی، تسریع در تجزیه‌کننده‌ها و خدمت به‌عنوان منبع غذایی برای دیگر حیوانات، نقش مهمی در اکوسیستم این جزیره ایفا می‌کنند، به همین دلیل کارشناسان سال‌های طولانی به‌دنبال یافتن راهی برای بازگرداندن آن‌ها یا حتی بستگان نزدیک‌شان از جزایر فراساحلی به جزیره اصلی بودند.

جزیره لرد هاو

این سوسک‌ها بندپایانی منحصربه‌فرد با رفتاری متفاوت هستند و در روده خود، میکروارگانیسم‌های تخصصی دارند که به هضم سلولز چوب کمک می‌کند. لارو تازه متولدشده پانستیا لاتا شباهت بسیاری به گونه‌های بزرگسال آن دارد، به‌رغم نام این حشرات که نشان می‌دهد این سوسک از چوب تغذیه و کنده‌های پوسیده را حفر می‌کند، اکنون محققان بر این باور هستند که این سوسک‌های بدون بال بیشتر به زندگی روی صخره‌ها تمایل دارند و سنگ‌ها بخش مهمی از زیستگاه آن‌ها را تشکیل می‌دهد که دلیل این امر تکامل آن‌ها برای زندگی در علف‌زارهای جزیره لرد هاو بوده است.


منبع: https://www.imna.ir/news/618884/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DB%B8%DB%B0-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B6

جزیره لرد هاو دارای حیات زیستی منحصربه‌فردی از گیاهان و جانوران کمیاب به‌ویژه پرندگان و همچنین جنوبی‌ترین صخره مرجانی واقعی جهان است. این منطقه مناظر دیدنی شگفت‌انگیزی دارد که در یک زمین کوچک محصور شده است و زمینه‌های ارزشمندی را برای پرورش کلنی‌های پرندگان دریایی و زیستگاه طبیعی قابل‌توجهی را برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض فراهم می‌کند.

در نهایت پس از ۸۰ سال، خانواده‌هایی از این حشره به‌صورت اتفاقی در زیر نخستین صخره‌ای پیدا شد که جست‌وجوگران آن را از زیر یکی از درختان بانیان جزیره بلند کردند. با این حال جست‌وجوهای دیگر در این جزیره ناموفق ماند و حشره دیگری در زیر سایر درختان پیدا نشد.

پانستیا لاتا، سوسک چوب‌خوار جزیره لرد هاو

جزیره لرد هاو واقع در ۶۶۰ کیلومتری ساحل شرقی استرالیا یکی از مکان‌های طبیعی جهان با کیلومترها جنگل بکر و جاذبه‌های متنوع است که در سال ۱۹۸۷ به ثبت جهانی یونسکو رسید. زیبایی نفس‌گیر و محیط معتدل و گرمسیری باورنکردنی این جزیره باعث شده است به آن لقب «آخرین بهشت بزرگ استرالیا» اختصاص یابد. لرد هاو نمونه‌ای برجسته از جزایر اقیانوسی با منشأ آتشفشان است که از فعالیت‌های آتشفشانی در عمق بیش از دوهزار متری زیر دریا به‌وجود آمده و دارای توپوگرافی تماشایی و باشکوه است.