بازیهای دیجیتال ابزار صداخفهکن والدین برای کودکان
پس از آن مدرسی درخصوص ساحتهای مختلف تربیتی بحث را ادامه داده و گفت: ما ساحتهای مختلف تربیتی در ابعاد مختلف داریم، پس نیازمند این هستیم که به بازی به مثابه رسانه نگاه کنیم چون پیام و ابعاد مختلفی دارد. اگر بخواهیم چارچوبی به خانوادهها بدهیم باید آن را در چند گام تقسیم کنیم. اولین گام آنها آگاهی عمیق نسبت به منظومه تربیتی، مدیوم بازی، آثار بازی و…. است، گام بعدی در حوزه انتخابگری و خیرگزینی است؛ اینکه چه بازی را بر اساس معیارهای مختلف انتخاب کنند. گام سوم این است که بدانیم این بازی چه کارکردی داشته و نحوه استفاده از رویکردهای تربیتی آن چگونه باید باشد. ما باید بدانیم که بین عالم بازی و دنیای واقعی کودکان چگونه ارتباط برقرار کنیم. اگر بین بازی کودک و دنیای واقعی او ارتباط برقرار نشود و آثارش را رصد نکنیم، متضرر میشویم. به هر حال این موضوع میتواند یک سری عوارض هم داشته باشد پس برخی اسباببازیها نیازمند مسلهات تربیتی هستند. در این بین پدر و مادر خوب آن والدینی هستند که بعد از بازی کودک را رها نکنند. تربیت چیز پیچیدهای است اما در کنار اینها باید بگویم مادرها و پدرها نباید یکباره نقش مربی پیدا کنند بلکه باید ضمن قرار گرفتن در همان قالب والدین، در کنار کودکان باشند.
وی افزود: موید قرآنی داریم که بازی در سن طفولیت از مسیرهای رشد است اما باید مفهوم بازی و کارکردهای آن را تفکیک شده ببینیم.
هدف از خرید اسباببازی آموزش و تعلیم و تربیت نیست
با بازیهای دیجیتالی در حق کودکی کودکان خود خیانت نکنیم
چهارمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی با عنوان « بازی، کودک، تربیت » با حضور سجاد سامانی مدیر کدومو از مؤسسه تبیان، حامد تأملی کارشناس کودک و تولید کننده اسباببازی و سعید مدرسی کارشناس مسائل تربیتی و سواد رسانهای در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری تهران برگزار شد.
این کارشناس کودک در ادامه با اشاره به لزوم بازیهای فیزیکی اظهار کرد: اگرچه میدانم دنیای پرشتاب امروزی خیلی وقتها ما را کلافه میکند اما هرچه از بازیهای فیزیکی فرزندانمان بکاهیم و به بازیهای دیجیتالی آنان اضافه کنیم در حق کودکی کودکان خود خیانت کردهایم. به نظر من والدین باید برای بچهها وقت بگذارند. ما برای گروه سنی زیر ۸ سال بازیهای دیجیتال را همیشه نهی میکنیم. پس گروهبندی سنی در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. در بزرگسالی میشود بازیهای مبتنی بر تربیت را هم برگزید ولی ما باید در حوزه بازیها، رژیم مصرفی داشته باشیم.
سعید مدرسی در آغاز این نشست به اولین دوره تربیت اشاره داشت و گفت: هفتسالگی اولین دوره تربیت است لذا آن را دوره بازی کردن بچهها نیز عنوان میکنند. درواقع اولین ادراکات نوع بشر از طریق بازی شکل میگیرد. بچهها در کودکی بازیهایی میکنند که از نظر ما قاعدهای ندارد، عبث و غیر رقابتی است مثل بر هم ریختن خانه اما وقتی کمی بزرگتر میشوند وارد گونهای دیگر از بازیها میشوند که قاعدهمحور است، ابتدا و انتها دارد و ساحت آموزشی برای خود پیدا میکند. در درجه بعدی هم رقابتی میشود و پیروزی در آن به عنوان یک دستاورد محسوب میشود.
وی همچنین درباره اسباببازیها گفت: یک جنبه اسباببازیها تربیتی و دیگری سرگرمی است. در ایران فضای کپی زیاد است و دنیای اسباببازیها مرتبط با کسب و کار است نه فضای تربیتی. شاید تولید کنندگان این شعار را داشته باشند که برای کودکان کار میکنند اما در عمل این موضوع چنان واضح نیست. پس در ایران حساسیت روی انتخاب اسباببازیها برای کپی است یعنی تولیدکنندگان به این فکر میکنند که اسباببازیای را انتخاب کنند که با فرهنگ ما مطابقت داشته باشد اما در سطح جهان هم چندان به اسباببازی به عنوان یک ابزار تربیتی نگاه نمیکنند و بیشتر جنبه تجاری دارد.
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک در ایران، حوزه هنری کودک و نوجوان با همراهی بخش «کدومو» – معاونت کودک و نوجوان مؤسسه تبیان – و کانون اندیشه پژوهی کودک و نوجوان (کاپ)، از روز شنبه شانزدهم مهرماه، سلسله نشستهای تخصصی با محوریت کودکان را آغازشده است.
کسب تجربه در دوران کودکی از بستر بازی صورت میگیرد