اسماعیلی در پاسخ به این سوال که تجربه زیسته شما در شهری غیر از تهران چقدر به عدالتخواهی در حوزه فرهنگ کمک کرده است؟ گفت: من تا پایان مقطع راهنمایی در کبودرآهنگ زندگی میکردم. از لحاظ امکانات خیلی در مضیقه بودیم. البته بعد از وقوع انقلاب برکات آن به ما رسیده بود، اما این فاصله جدی بود. وقتی من وارد تهران و دانشگاه شدم، تفاوتها را بین خودمان و دوستان تهرانی حس کردم. شعار عدالت، شعار اصلی انقلاب است و باید مستقر شود. خدا را شاکرم که در حال حاضر وارد سومین سال سوم مسئولیت خودم شدم برنامهها و شعارهایی را که مطرح کرده بودیم به کارنامه تبدیل کردیم.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در رشته علوم سیاسی تحصیل کردید، چطور شد که مسئولیت خدمت در وزارت فرهنگ را پذیرفتید؟ گفت: من سابقه ۲۶ساله حضور در صدا و سیما دارم. آخرین جایگاه من مدیر کل تولید سازمان صدا و سیما بودم. بعد از آن هیئت علمی دانشگاه تهران شدم. دکترای خود را از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گرفتم. در تمام این سالها مدیر مسئول، سردبیر و فعال نشریات و رسانه بودم. تمام سوابق شغلی من مربوط به هنر و فرهنگ و رسانه بود. همچنین رییس دفتر تحقیقات فرهنگی اجتماعی آستان قدس بودم و با آقای رئیسی از قبل آشنایی دارم. یک دوره در استانداری اصفهان معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی بودم که قرارگاه فرهنگی اصفهان را تاسیس کردیم. در تمام این سالها مشغول خدمت در حوزههای فرهنگی در سازمانهای مختلف بودم.
اسماعیلی گفت: ما برای اجراها عدد داریم. اجراهای بالای ۱۲۰۰ نفر از خوانندگان مختلف را معاونت هنری مختلف مجوز میدهد. زیر ۱۲۰۰ نفر را ادارات استانی مجوز میدهند. از اردیبهشت ماه من این موضوع را گفتم و تبیین کردم. در زنجان هم در یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی راجع به این موضوع صحبت کردم که یک خبرنگار این موضوع را بد منتشر کرد. چندین بار هم تلویزیون و بخشهای خبری این موضوع را اصلاح کردند. کسی که نشنیده قانع میشود ولی کسی که نخواهد قبول کند راه توجیه زیاد دارد.
نقد یک موهبت است
وی در خصوص نقدپذیری وزیر ارشاد و وزارت ارشاد گفت: نقد یک موهبت است. وقتی یک نقدی انجام میشود اگر وارد نباشد که خب شنیده شده اما اگر وارد باشد در پی اصلاح آن میرویم. من به جامعه رسانهای، روزنامهها و خبرنگاران کاملا اعتماد دارد. در همین نمایشگاه مطبوعات خیلیها گفتند که نمایشگاه برگزار کنیم تا بیایند از دولت انتقاد کنند؟ اما گفتیم که ما برای شنیدن نقد اینجاییم. رییس جمهور هم از این موضوع استقبال کرد. خود من روزانه اخبار و نقدهایی که از خبرنگاران میرسد را میخوانم. حتی گاهی اوقات به خبرنگاران زنگ میزنم و از آنها تشکر میکنم. به عنوان مثال زمانی یک کارگردان به من نامه نوشت و از من انتقاد کردم، من بلافاصله مواردی که مطرح کرد را برطرف کردم.
وی افزود: من در حوزه تنظیمگری که مسولیت مهم ما است، قائل به آن هستم که همه کسانی که در چهارچوب قانون حرکت میکنند مورد حمایت قرار گیرند. اوایل شروع کار ما چهار هزار نفر بیمه صندوق ما بودند الان به دوازده هزار نفر رسیدهاند. یک زمانی من در جلساتی که با دوستان رسانهای داشتم از آنها پرسیدم که آیا تا به حال از شما پرسیدم مه مربوط به کدام گرایش هستید و چه دیدگاه سیاسی دارید؟ ما قرار است دویست پلاتو یه مردم تحویل بدهیم. سینما، تئاتر و .. زیرساختهایی هستند که قابل خطکشی نیستند.
در تلویزیون با مشکل فیلمنامه مواجه هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
وی به نزول کیفیت فیلمنامههای سینما و تلوزیون اشاره کرد و افزود: کیفیت آثار حوزههای نمایشی در سالهای اخیر از رشد خوبی برخوردار نبوده است. من مثال دولت به دولت نمیزنم. ما در تلویزیون مشکل فیلمنامه داریم. در طی این سالها هم همیشه این مشکل را داشتیم. اما در بنیاد فارابی المپیاد شناسایی استعدادهای جوان راه انداختیم که کلی استعداد پیدا کردیم. همچنین یک مدرسه فیلمسازی راه اندازی کردیم.
وی افزود: ما سالی ده هزار مجوز تئاتر داریم، شاید در سال یکی دو نمونه لغو مجوز داشته باشیم. من به عنوان وزیر فرهنگ که رئیس دولت آن یک فرد قانونمدار است در اجرای قانون با هیچکس مسامحه ندارم. در سند موسیقی آمده که هر مجوزی که وزارت ارشاد صادر کند همه ملزم به اجرای آن هستند. شاید منتقدینی با گرایشات سیاسی متفاوت از خودمان داشته باشیم اما منتقدان گرایش خودی خیلی بیشتر هستند چون من محکم سر حمایت از هنرمندان ایستادهام. ما بنا داریم به هنرمندان کمک کنیم. از اهالی فرهنگ و هنر هم میخواهم که در چهارچوب قانون حرکت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید یک فیلم به مردم معرفی کنید انتخاب شما چیست؟ گفت: اگر از فیلمی اسم ببرم تبلیغ آن میشود. من همه فیلمهای خوبی که مجوز گرفتهاند را پیشنهاد میکنم. در جشنواره امسال «پروین» و «مجنون» فیلمهایی خوبی بودند که به درد خانوادهها میخورد.