قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیگیر برگزاری این جایزه بودند، از رئیس سازمان سینمایی که از ما حمایت کردند، از شورای سیاستگذاری، شورای علمی، مدیر روابط عمومی جشنواره و… تشکر میکنم. تلاش ما بر این بود تا با همکاری اساتید علمی تراز یکِ کشور این جایزه را به سرانجام برسانیم. از این رو شاهد تعداد خوبی از آثار بودیم؛ قریب به اتفاق آثاری که به این رویداد راه پیدا کردند، در مسیر موضوعات معرفی شده در فراخوان بود. بر اساس موضوعات، ۱۲۵ اثر فاخر به این رویداد رسید که شامل ۵۲ مقاله، ۳۳ اثر پژوهشی، ۲۰ پایاننامه ارشد و دکتری و… بودند.
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا،مراسم اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح سهشنبه۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار شد.
در ادامه با حضور محمدمهدی اسماعیلی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خزاعی(رئیس سازمان سینمایی)، قادر آشنا(دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران)، محمدحسین لطیفی، شهاب اسفندیاری (رییس دانشکده صداوسیما) و مجید شاهحسینی لوح و تندیس سپاسی به دکتر احمد ضابطی جهرمی اهدا شد. همچنین شهاب اسفندیاری نیز هدیهای به این پژوهشگر اهدا کرد.
*بخش پژوهش
۱.لوح سپاس و تندیس پژوهش برگزیده به همراه هدیه نقدی به سیاوش صلواتیان مولف پژوهش «آسیبشناسی سیستم نظارت در سینمای ایران با رویکرد نگاشت نهادی و ارائه پیشنهادی اصلاحی» بهخاطر روشمندی، هدفمندی و سودمندی برای سینمای ایران اهدا شد.
۲. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به فروزنده جعفرزاده مولف پژوهش «روند تحول مسائل و مشکلات مرتبط با گسست نسلی در ایران، در فیلمهای سینمایی ۴۰ سال گذشته» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر به همراه هدیه نقدی به مجید کیانیان مولف پژوهش «تحلیل تحولات فنی صدا و تصویر در صنعت سینمایی دیجیتال جهان (از آغاز تا تحولات پیش روی)، به سوی راهبرهای اجرایی در سینمای ایران» اهدا شد.
*بخش طرحنامه (پروپوزال)
لوح سپاس و تندیس این بخش به همراه هدیه نقدی به سارا مومنی نویسنده طرحنامه «تدوین راهبردهای رسانهای مبتنی بر تحلیل تصویر خانواده ایرانی در سینمای ایران» اهدا شد.
*بخش مقاله
۱. لوح سپاس و تندیس مقاله برگزیده به همراه هدیه نقدی به علی اوصانلو و علی شیخ مهدی نویسندگان مقاله «تحلیل نحوه بازنمایی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی در فیلمهای سینمایی ایران با رویکرد نظریات استوارت هال» بهخاطر انسجام در شاکله مقاله و استفاده از منابع معتبر و انطباق با اولویتهای موضوعی جایزه پژوهش سینمایی سال اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به کرم حبیبپورگتایی به خاطر مقاله «بررسی نقش سینمای ایران در تغییر شاخصهای توسعه اجتماعی» اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش مقاله به همراه هدیه نقدی به مصطفی دری و نواب حضرتی، نویسندگان «مجموعه مقالات فقه در سینما» اهدا شد.
۲. لوح سپاس و تندیس پایاننامه برگزیده کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به امین یوسفی مولف پایاننامه «نظارت بر فیلمهای سینمایی از منظر حقوق بشر»، به خاطر اهمیت حقوق مخاطب در سینمای ایران و ضرورت پرداختن به پژوهشهای دانشگاهی با موضوع حقوق معنوی مخاطب اهدا شد.
۳. لوح تقدیر بخش پایاننامه کارشناسی ارشد به همراه هدیه نقدی به محمد سعید جوبند مولایی مولف پایاننامه «گونهشناسی کاراکترهای فیلمهای کمدی سینمای دفاع مقدس با استفاده از تیپهای شخصیتی پیشنهادی اسکات سدینا (مطالعه موردی فیلمهای لیلی با من است، گاهی به آسمان نگاه کن، اخراجیهای ۱ و ۲ و ضد گلوله) اهدا شد.
*بخش جنبی
۱. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به علی نقی طاهری، بهخاطر مجموعه فعالیتها در حوزه پژوهشهای سینمای بومی استان خوزستان و پژوهش «سیاه، سفید، خاکستری، روایت خوزستان در سینمای ایران» اهدا شد.
۲. لوح تقدیر بخش جنبی به همراه هدیه نقدی به پانتهآ خاموشی اصفهانی و زهره فتحی، بهخاطر مجموعه فعالیتهای پژوهشی در حوزه سینما و تالیف مجموعه کتابهای «بانوان سینماگر ایران» اهدا شد.
وی ادامه داد: وقتی روز اول این ایده مطرح شد، گفتم ایده درخشانی است. بر حسب عمرم و حوزه خدمتی خود، هر کاری که فکر کنید در سینما تجربه کردهام. چیزهایی هست که به ازای گذر عمر به دست میآید. عمر چیز قابل جبرانی نیست. این شاید آخرین جملاتی باشد که میگویم چون همنسلان من همه به رحمت رفتهاند. همه چیز سینما نظم و احترام است. سینما آدمهای خاصی در تفکر، رفتار و… میخواهد. سینما کار آدمهایی است که به حد پولاد محکم هستند.
وی افزود: حقیقتا باید تلاش کنیم بین آثار پژوهشی، پژوهشگران، سیاستگذاران و… ارتباط ایجاد شود. این ارتباط سیستماتیک وجود ندارد و باید به جایی برسیم که پژوهش مبنای کار تهیهکنندگان، کارگردانان، سیاستگذاران و… شود. جایی میخواندم که برای نوشتن فیلمنامه یک سریال در کشوری دیگر، پنج سال زمان گذاشتهاند در حالی که در ایران این چنین نیست. پس باید این مسیر را از طریق پژوهش سامان دهیم.
وی ادامه داد: امروز اگر میخواهیم سینمای ملی توسعه پیدا کند و به فکر بازار جهانی و مخاطب باشیم باید تمام تصمیمات و برنامه ها بر مبنای کار پژوهشی باشد. چنین ساختار و رویکردی در سازمان سینمایی وجود دارد اما باید تقویت شود. مثلا باید پژوهش کنیم ببینیم چرا مخاطبان فیلمهای کمدی را دوست دارند و چرا فیلمهای هنری کمتر مورد اقبال قرار میگیرند؟ امروز پژوهشِ درست میتواند بگوید راهبرد درست برای سینمای ما که اتفاقا اسلامی است برای عرضه جهانی چه میتواند باشد و باید چه برنامهریزی داشته باشیم. این سوال مطرح است که چرا سینمای ما با وجود نیروهای خوب، سرمایه انسانی و فیلمهای خوب مقام دوازدهم در دنیا را دارد و چه کاری باید کنیم تا در سه رتبه اول کشورها در حوزه سینما قرار بگیریم؟ قطعا تاسیس اندیشکده سینما یک ضرورت است. اگر قرار است کارهای اساسی در سینما شکل بگیرد، وجود یک اندیشکده سینمایی ضروری است و تصمیم داریم در شورای عالی سینما چنین طرح ماندگاری را پیگیری کنیم.
*بخش پایاننامه
خزاعی بیان کرد: امروز شب تولد بانوی دو عالم (س) و تولد امام خمینی(ره) است، به همه بانوانی که در جمع حضور دارند تبریک میگویم. در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم عزیز نیز، هستیم که همه ما و مردم منطقه مدیون او هستیم. بارها از خودم می پرسم که چرا حاج قاسم، جان و جوانی خود را فدا انقلاب و ولایت کرد؟ اینکه چرا شهدای بزرگوار، امثال شهید باکری، شهید سیدرضی عزیز و… جان خود را برای این کشور و این نظام هدیه می کنند؟ ارزش و قدر این فداکاری ها و ایثارها و مجاهده ها هنگامی برای جامعه و تاریخ ما روشن می شود که درست تبیین شوند، این رسالت متوجه همه ماست. متوجه ما و شما هنرمندان، پژوهشگران و منتقدان ، کارگردانان و نویسندگان همگی نسبت به میراث گرانقدر شهیدان و سرمایه های ملی مسئولیت داریم.
برگزیدگان اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح سهشنبه۱۲ دی ۱۴۰۲ در تالار رودکی برگزار شد.