تحسین منتقدان از سرهنگ ثریا

فهمیم به این نکته هم اشاره کرد که:« همه داستان نباید بر روی شخصیت ثریا متمرکز می شد. اگر سهم شخصیت های فرعی زیادتر می شد قصه به تکرار نمی افتاد. »

عبدالعلی زاده در بخش دیگری از برنامه عنوان کرد:« وقتی شما می خواهید درباره واقعیت فیلم بسازید باید توانایی داشته باشید. سینما مجموعه تخصص ها است و کارگردان باید از متخصص ها بهره ببرند. این کار را لیلی عاج به درستی انجام داده است. او کارگردانی جدی، دغدغه مند و پر تلاش است که کارش را رها نمی کند و آن را به درستی به پایان می رساند. او دغدغه انسانی دارد و این دغدغه در «سرهنگ ثریا» هم تبلور یافته است. او در این فیلم یک مادرانگی عمیق به مخاطب نشان می دهد. » 

عبدالعلی زاده با اشاره به صحنه های مختلف فیلم «سرهنگ ثریا» مثل جدا کردن بچه ها از خانواده ها توسط منافقین گفت: «هر کدام از این جرم ها یک جنایت جنگی است که ما به آن ها نپرداختیم و دشمن از جلاد، شهید ساخت.»

افخمی اما با این دیدگاه مخالفت کرد و گفت: « موقعیت فیلم باعث می شود خود مخاطب در برابر اتفاقات موضع بگیرد و پی به منظور آن ببرد.»

فهیم همچنین گفت: «بنظر من در میان فیلم هایی که این سال ها درباره زن ساخته شده است، شخصیت سرهنگ ثریا با بازی خوب ژاله صامتی کنشمند ترین زن شخصیت است.»

مجری برنامه «هفت» ضمن تمجید از «سرهنگ ثریا» این پرسش را مطرح کرد که:« آیا برخی جمله شعاری باید زده می شد؟ مثلا دیالوگی که می گوید اشرف دریا نیست و مرداب است؛ دریا جسد را پس می دهد اما مرداب آن را می بلعد.» 

او در ادامه بیان کرد: « لیلی عاج دو  جهان خلق می کند و با همین تمهید مخاطب را نگه می دارد. یک جهان متکی به عواطف است و یکی متاثر از مسائل تشکیلاتی منافقین است که دستورات در آن از بالا به پایین است. پلان اول که بچه ها را می برند به ما می گوید با چه گروهکی مواجهیم.»

مجری برنامه نیز بیان کرد:« هیچ آدم منصفی نسبت به این سازمان که در طول این سال ها جنایت های بی وقفه کردند، نمی تواند احساس خوب داشته باشند و اتفاقا غربی ها به این دشمنی آشکار بال و پر می دهند و فیلم «سرهنگ ثریا» بیانگر روح سفاک آن ها است.»

او با بیان این که لیلی عاج در نمایش «بابا آدم» اثری موفق درباره گروهک منافقین ساخته است ادامه دارد:« در آن تئاتر مخاطب به حس می رسید و وقتی قرار است یک نمایش به سینما تبدیل شود کار سخت می شود و «سرهنگ ثریا» از این منظر آسیب دیده است.» 

محمد تقی فهیم منتقد برنامه «نقد سینما» شبکه پنج از کلیت فیلم دفاع کرد و در عین حال گفت:« فیلم کار قابل تقدیری بود اما یکی از مهم ترین اشکالات که می شود از آن گرفت این است که مخاطب دهه هشتادی که نمی داند مریم رجوی کیست و منافقین چه کسانی هستند، متوجه نمی شوند که چرا فرزندان خانواده ها حاضر به ترک اردوگاه اشرف نیستند. در حالی که مخاطب امروزی باید ماهیت شخصیت ها را در سیر داستان ببیند. »

علی اکبر عبدالعلی زاده منتقد برنامه «سینما ملت» شبکه پنج فیلم «سرهنگ ثریا» را اثری دانست که جای آن در سینمای ایران خالی بود. او گفت: « متاسفانه سینمای ما از روایت جنایات منافقین در دو دهه اخیر غفلت کرد و از بازخوانی این پدیده شوم ، غافل ماند. آن ها ما را فریب می دادند و القا می کردند دیگر روحی ندارند اما در واقع داشتند نیروی خود را بازیابی می کردند.»

امیر قادری منتقد برنامه «هفت» کارگردانی منسجم و یکدست فیلم را جزو امتیاز آن دانست و در عین حال گفت: «دو عامل به فیلم ضربه می زند. یکی موقعیت تکرار شونده داستان است و دیگری این که سفارش دهنده یعنی سازمان اوج برای این که نشان دهد مستقل است، دچار نقض غرض شد. در حالی که فیلم باید حمایت جمهوری اسلامی ایران از شهروندان خود در خارج از کشور را نشان می داد.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» شبکه نمایش، «سرهنگ ثریا»را بهترین فیلم جشنواره در روزهای ابتدایی دانست و پیش بینی کرد جزو چند فیلم برتر این دوره از جشنواره باقی بماند.

در ویژه برنامه های تلویزیویی جشنواره فجر رقم خورد؛

این منتقد افزود: «درباره سازمان مجاهدین آثار زیادی ساخته شده است اما نمونه ای شاخص که بتواند ماهیت این گروهک را درون خود سازمان نشان بدهد، سراغ نداریم. »

امیررضا مافی مجری برنامه هم به نقل قول ثریا عبداللهی اشاره کرد و گفت:« پسر ایشان متولد 61 است و اوایل دهه هشتاد جذب گروهک منافقین شده و این نکته قابل تاملی است.»

فیلم «سرهنگ ثریا» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که ماجرای واقعی کمپ آزادی به همراه تفکرات خطرناک منافقین را روایت کرده است. ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، سلیمه رنگزن، شهروز آقایی پور، منیره حسین زاده و مجید پتکی از جمله بازیگران این فیلم هستند. سایر عوامل فیلم «سرهنگ ثریا» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: لیلی عاج، تهیه کننده: جلیل شعبانی، مشاور کارگردان: کمال تبریزی، سرپرست گروه کارگردانی: سیامک مردانه و محمد ثقفی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، صدابردار: حسین بشاش، صداگذار: آرش قاسمی، تدوین: فرزاد هوتهم، موسیقی: بهزاد عبدی، طراح صحنه: بابک پناهی، طراح جلوه های ویژه میدانی: حمید رسولیان، سرپرست جلوه های بصری: محمد برادران، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح لباس: مهرناز اکبری، مدیر برنامه ریزی: محمد ثقفی، مدیر تولید: امیر اسکندری، مدیر تدارکات: سید رسول حسینی، عکاس: سمیه جعفری، مجری طرح: مجید صادقی، طراح لوگو: احسان حسینی و مشاور رسانه ای: محمدحسین سرو.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1058729/%D8%AA%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AB%D8%B1%DB%8C%D8%A7

قادری و افخمی بازی خوب ژاله صامتی در نقش سرهنگ ثریا را از جمله امتیازهای فیلم دانستند.

علی اکبر عبدالعلی زاده در پایان گفت:« از خانم صامتی هیچ وقت نقش ضعیف ندیده ایم اما این جا بنظر من از ساحت ثریا خوب دفاع کرده و آن را خوب عرضه کرده است.»