محمد حمیدی مقدم در ادامه بیان داشت: قبل از کرونا یعنی در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۱۰ اثر داشتیم که سال ۹۹ کمتر شد و سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۵۰ فیلم رسید. فکر میکنم این روند با توجه به شرایط موجود نرمال باشد و الان آخرین تاثیرات را میبینیم.
دبیر جشنواره سینما حقیقت در پایان گفت: یکی از اهداف ما این است که تمرکز ویژه روی منطقه آسیای میانه و کشورهای مشترک در حوزه زبانی داشته باشیم. یعنی مستندهای آنها را رصد کنیم و جشنواره حقیقت را به عنوان هاب منطقه معرفی کنیم. ما به شدت این پتانسیل را داریم، اما مرجعیت را حقنهای نمیشود اعمال کرد. جشنواره با رفت و آمد و نیز ایجاد شرایط برای حضور افراد با استعداد میتواند در این مسیر کار کند. اقداماتی درباره رصد وضعیت مستندسازی و آثار این کشورها را شروع کردیم و اگرچه بعید میدانم به این دوره از جشنواره برسد، اما در مسیر آن قرار داریم. بین ایران و کشورهای اطراف جذابیتهای موضوعی و زبان مشترک زیادی وجود دارد که میتواند سوژههای متفاوتی را برای ساخت مستند فراهم کند.
منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3581162/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87
وی افزود: جشنواره سینما حقیقت یک بخش ویژه به نام «شهید آوینی» دارد و به نظرم نشان میدهد با وجود همین بخش، جشنواره از این مرحله که صرفا بخواهد این موضوعها را در اولویت قرار دهد، عبور کرده است. مفهوم این بخش کاملا مشخص است هرچند برخی دوستان فیلمساز وجود یک بخش جنبیِ برابر با بخش اصلی را نمیپسندند، ولی موضوعهایی مثل مقاومت، دفاع مقدس و گفتمان انقلاب اسلامی یا هر آنچه که از نگرههای مرتبط -که یک تئوری ایجاد کرده -، در این عنوان میگنجند در این بخش دنبال میکنیم.
محمد حمیدیمقدم: بین ایران و کشورهای اطراف جذابیتهای موضوعی و زبان مشترک زیادی وجود دارد که میتواند سوژههای متفاوتی را برای ساخت مستند فراهم کند.