ثبت ملی چوب زنی دزفول

ثبت ملی چوب زنی دزفولبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: در حال حاضر ۱۷۰ اثر دزفول در لیست آثار ملموس و ۲۹ اثر در لیست آثار غیرملموس کشورمان ثبت شده است.
حمیدرضا خادم افزود: از رسم‌های مردم دزفول در ایام محرم چوب‌زنی است. در این مراسم شخصی به خواندن بحر طویل می‌پردازد و شرکت کنندگان دو چوب به جلو و دو چوب به عقب می‌زنند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: مراسم سنتی چوب بازی نمادی از صحنه جنگ است که به‌صورت نمایشی همراه با طبل، دهل، صدای شیپور و سرنا در جلو تکایا و در محله‌های عزاداری صورت می‌گیرد. در این مراسم عده‌ای از مردان به دو گروه تقسیم می‌شوند و با چوب، سپر، شمشیر و زره با یکدیگر به مبارزه نمایشی می‌پردازند.
آئین سنتی چوب بازی ۵۰۰ سال قدمت دارد و از ۱۴۰ سال پیش در ایام عزاداری ماه محرم در محله کلانتریان و میاندره و برخی محله‌های قدیمی شهرستان دزفول در دهه نخست ماه محرم اجرا می‌شود.
خادم با بیان اینکه ثبت ملی آئین علم یراق در دزفول در دست اقدام است، افزود: مهارت آجرچینی سنتی دزفول از جمله دیگر آثارناملموس در این شهرستان است.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3733204/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%DA%86%D9%88%D8%A8-%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B2%D9%81%D9%88%D9%84