جدول اصطلاحات حمل و نقل بین المللی کشتیرانی اتحاد دریای ایمن | transemartlogistics
در قالب بارنامههای دریایی یافت میشود و منظور از آن کسی است که باید توسط حملکننده دریایی از زمان ورود کشتی مطلع شود تا ترتیب دریافت کالا را بدهد. در اصلاحات حمل دریایی به حملکنندهای گفته می شود که با مشتری خود وارد قرارداد خاصی میشود. حمل کننده خصوصی ممکن است در این قرارداد خود را از پارهای از مسئولیتها مبرا سازد.
فاس (تحویل کنار کشتی)
ایران به سبب دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس، به راحتی میتواند حمل و نقل دریایی انجام بدهد و چندین شرکت مختلف در زمینه حمل و نقل دریایی مشغول به کار هستند. بین این شرکتها و افراد چندین اصطلاح رواج دارد که در صورتی که بخواهید با آنها همکاری کنید، باید از این اصطلاحات حمل و نقل شرکت ترنس مارت لجستیک دریایی باخبر باشید. این اصطلاح در زمانی به کار می رود که مشتری مایل است خود حمل داخلی را تقبل نماید.
- روشی است که برای ارسال کالا به صورت خرده باری که کمتر از یک کانتینر یا کامیون می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
- در برخی موارد برحسب مقررات ممکن است در مورد اصطلاحی نیز تعاریف متفاوتی ارایه شده باشد که این تعاریف در کنار هم و با ذکر منبع مربوطه عینا نقل گردیده اند.
- در خطوط منظم باری بیشتر کشتی های رو – رو (RO-RO) کانتینربر و کالای عمومی فعال هستند.
- کسی است که در بندر تخلیه، کالا را از حملکنندهی دریایی، تحویل میگیرد.
وسیله ای که جهت سهولت در تخلیه و بارگیری کالا و جابجایی سریع در شقوق مختلف حمل و نقل طراحی شده است. روشی است که برای ارسال کالا به صورت خرده باری که کمتر از یک کانتینر یا کامیون می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است چندین بار با صاحبان متفاوت در کانتینر قرار بگیرید و بارنامه ما بین آن ها تقسیم می شود. روشی که در آن به بندرهایی که که شرایط حمل دریایی را به صورت مستقیم ندارند ازطریق تعویض کشتی و تخلیه و بارگیری مجدد امکان حمل کالا را می دهد. بار فرابر یا واسطه شخص یا شرکتی است که به ترتیب کارهای مربوط به حمل و نقل کالا را انجام می دهد . STANDARD INT’L TRADE CLASSIFICATION نوعی استاندار در حمل دریایی است.
بدین شکل که، بهعنوان فرستندهی کالا، قسمتی از فضای كشتی را، از یک خط کشتیرانی میخرند، سپس، بهعنوان حملکننده، میفروشند. به معنای محدوده زمانی است که صاحب کشتی باید در آن بازه در بندر مبدا جهت بارگیری آماده باشد. به هزینههای بارگیری یا تخلیهی کانتینر خالی گفته می شود و مشتری خود حمل کانتینر را از محوطهی کانتینری بندر به محل اولیه، عهده دار است و آنرا به صورت جدا پرداخت می کند.
مالکیت کانتینرها
از دید مشتری حملکننده و از دید صاحب کشتی فرستندهی کالا میباشد. اگر شما نیز قصد دارید وارد این حوزه شوید و کالاهایی را به صورت واردات یا صادرات انتقال بدهید، بهتر است که با اصطلاحات این حوزه آشنا باشید تا در حین تبادل به مشکلی در این زمینه برنخورید. نشان دهنده این است که کالا توسط متصدي حمل، براي حمل دریافت شده اما بارگیري نشده است. در عمل، بانکها از قبول چنین بارنامهاي خودداري میکنند مگر اینکه در قرارداد بین خریدار و فروشنده، اعتبار آن مورد پذیرش واقع شود. حملکنندهگان بدن کشتی، خدمات کشتیرانی را، بدون داشتن کشتی ملکی، ارایه میدهند.