
بروزرسانی: 02 اردیبهشت 1404
حضرت زهرا (س) لحظه ای از سازندگی انسان ها و جامعه غافل نبود
به مناسبت میلاد بابرکت حضرت زهرا (س) با یکی از شاگردان استاد صفایی، حجت الاسلام والمسلمین داوود پارسا مصاحبه ای داشتیم تا بیشتر به عظمت سیره و زندگی بانوی دوعالم آشنا شویم.
\xa0نکته ای که دررابطه با بحث حجاب هم در آیات و هم در روایات و هم در کلام بزرگان بیان شده است،\xa0باتوجه به آیه ۵۹ سوره احزاب:
** دلیل عظمت و جایگاه بزرگ حضرت زهرا(س) در اسلام را در چه چیزهایی می دانید؟
«من هرگز نفس خویش را تبرئه نمی\u200fکنم که نفس (سرکش)، بسیار به بدی ها امر می\u200fکند»
«وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ»
انتخاب سوم حضرت فاطمه (س)\xa0روشنگری ها و محبت و انتقال معارف بود. او یک لحظه بیکار نبود و بعد از رسیدن به آن همه عظمت، به آن همه معارف و عشق به الله، بیکار نبود.\xa0او در جامعه ورود پیدا کرد\xa0و اثرگذار بود.\xa0از خانواده شروع کرد و فرزندانی را تربیت کرد که این فرزندان در نظام عالم و جهان تأثیرگذار بودند و امروز می دانیم که آن فرزندان\xa0دلبند زهرا\xa0(س) چقدر در تربیت آدم ها تأثیرگذار بودند. زندگی حضرت زهرا (س) سرشار از\xa0سازندگی و تربیت است.\xa0
«اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش هاى خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک تر است و خدا آمرزنده مهربان است.»
در جای دیگر داریم که وقتی علی (ع)، حضرت زهرا (س) را از رسول الله (صلی) خواستگاری کرد، پدر با دخترش مشورت کردند. حضرت زهرا (س) به احترام پدر می فرمایند که نظر شما چیست؟\xa0رسول الله (صلی) می فرماید\xa0خدا از آسمان این اجازه را فرمودند.\xa0حضرت زهرا (س) درحالی که تبسم ملیحی بر چهره داشتند، فرمودند:
«یـا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَهُ لَما خَلَقْتُکُما»؛
در آیه\xa033 سوره احزاب می فرماید:«وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى»
یکی از انتخاب های حضرت زهرا (س)\xa0توجه به حجاب، حیا و عفت است. حضرت در طول زندگی، دغدغه شان این بود که کمتر با نامحرم ارتباط داشته باشد.\xa0حتی آنجا که می بینیم پدر عزیزشان رسول الله (صلی) فرمودند بهترین چیز برای زن که او را به خدا نزدیک می کند چیست؟ تنها کسی که توانست پاسخ را بیان کند حضرت فاطمه زهرا (س) بودند که فرمودند: بهترین چیز برای یک زن این است که\xa0تا آنجایی که مقدور است نامحرمی او را نبیند و او هم نامحرمی را نبیند.\xa0البته این سخن به معنای آن نیست که\xa0زن فقط در خانه بنشیند\xa0و خودش را محبوس کند.\xa0ما این را در زندگی کوتاه حضرت زهرا (س) نمی بینیم.\xa0در آنجا که بحث تجاوز و ظلم دشمنان مطرح می شود،\xa0در جامعه ورود پیدا می کنند و اصحاب و دیگران را به بینش و بیداری دعوت می کنند و آن جایی که لازم است فریاد می زنند و در مقابل تجاوزهای آنها می ایستند.
«قليلُ المؤونةِ ، كثير المَعونةِ»
یعنی در واقع اصل مدیریت\xa0شما این است که در خانه ها قرار بگیرید و خدمت به همسر، تربیت فرزندان و مدیریت خانه را انجام دهید.\xa0اما همان طور که عرض کردیم امروز ضرورت پیدا می کند تا زن به جامعه بیاید و کارهایی که مربوط به آن ها است را عهده دار شوند و ما نیاز به زن و دخترانی داریم که بتوانند با حفظ چارچوب حجاب به فعالیت های خودشان در جامعه بپردازند.\xa0متأسفانه امروز جامعه غرب از شخصیت زن، فقط جسم زن را به نمایش می گذارد و انسانیت زن مغفول واقع شده است.\xa0استاد صفایی نیز در این باره بیان می کردند که حجاب میوه درخت شناخت است و کسانی می توانند این میوه را بر سر خودشان تحمل کنند که از زمینه ها معرفتی و ریشه های اعتقادی محکمی برخوردار باشند.\xa0
مادامی که تلقی ما از انسان و برداشت ما از خودمان دگرگون نشده است، مادامی که نقش انسان مجهول مانده است و بینش او از این نقش\xa0در حد تنوع، در حد زندگی\xa0تکراری و مداربسته،\xa0در حد خوشی ها و سرگرمی ها و در حد بازیگر شدن و بازیچه ماندن و تماشاچی بودن باشد،\xa0دنیا برای انسان می شود عشرتکده و آخور و خوابگاه که اینجا هیچ حرکت و رشدی نیست. مادامی که زندگی را در محدوده ۷۰ سال رقم بزنیم و او را در این وسعت ببینیم و زندگی جز نمایش و تنوع، باری ندارد، به ناچار سنگینی حجاب طبیعی است.\xa0باید تلقی انسان عوض شود.
۱. رضایت و اطاعت فاطمه (س)
تمام آرزوی علی (ع) این است که فاطمه (س) با او حرف بزند. علی (ع) که تمام مؤمنین آرزویشان است در حال احتضار کنارشان حاضر باشد، امروز تمام آرزویش این است که یک بار دیگر فاطمه (س) چشمانش را باز کند تا با علی (ع) سخن بگوید. نه به این خاطر که او دختر پیامبر است، نه به خاطر این که او همسر علی (ع) است، حتی نه برای این که او مادر حسن (ع) و حسین (ع) است، به خاطر انتخاب هایی که در زندگی اش کرده است. تمام عظمت حضرت فاطمه (ع) در انتخاب های اوست. شما می بینید که در زندگی هرکسی یک چیزی را انتخاب می کند. یکی می گوید فلان بازیگر الگوی من است یا فلان موزیک و آهنگ برای من بسیار زیباست، یا فلان امپراتور و شخصیت برای من به عنوان یک فرد موجه و مرجع مطرح است.
در تمام دوران کوتاه عمر خودشان، لحظه ای از آن جدا نیستند. با انفاقشان، با احسانشان، با اطعام و دعوتشان، با سلام و ادبشان، با دعا و قرآنشان، با راست گویی و محبتشان، باانصاف و وفایشان، با فریادها و تبسمشان، با علم و حلمشان، خلاصه با تمام زندگی شان، درس سرشاری و سازندگی را به انسان ها آموخت. حضرت در عمر کوتاه خودشان آن قدر بلند زیست که اسوه بلندای قامت ایمان و صاحب الزمان (عج) گشت. او لحظه ای از سازندگی انسان ها و جامعهغافل نبود. چه آنجایی که از او سؤال می شد و چه آنجا که به عیادتش می آمدند، چه آن هنگامی که در مسجد علیه جور زمان و ستم خلفا می شورید. چه آن دم که در خانه با فضه و ام ایمن به سر می برد. حضرت زهرا (س) به ما آموخت درس تربیت و سازندگی فقط در کلاس نیست. فقط در جلسه سخنرانی خلاصه نمی شود. باید به جامعه آمد و با مردم انس گرفت و با آدم ها زندگی کرد. امروز جامعه ما محتاج چنین الگوهایی هستند که با تمام زندگی شان به سازندگی پرداختند.
چرا این قدر این خانم عظمت و مقام دارد؟ درحالی که آرزوی همه ما این است که وقتی\xa0در حال احتضار قرار می گیریم و آخرین لحظات عمرمان فرامی رسد، امیرالمؤمنین بالای سر ما بیاید و نگاهی به\xa0چهره ما بیندازد،\xa0حالا این علی (ع) کنار فاطمه (س) نشسته و زمزمه می کند که
من از درمان و درد و وصل و هجران/پسندم آنچه را جانان پسندد».
بااین همه استعداد و ظرفیتی که\xa0خدا به ما داده است، ارزش های وجودمان را پای کم ها ریختیم و به کم ها راضی شدیم.\xa0درحالی که فاطمه زهرا (س) این گونه نبوده است. او به مقدار کم دنیا قانع نشده است.
«و زنان مؤمن را بگو تا چشم ها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهراً ظاهر می شود (بر بیگانه) آشکار نسازند»
مرحوم استاد درباره اضطرار به دین\xa0نکات بسیار دقیقی را\xa0می فرمودند.\xa0سؤال اینجاست که ما چه موقع\xa0مضطر به دین می شویم؟ ما زمانی احساس نیاز به دین و حجت خدا و فاطمه زهرا (س) می کنیم که اول ازهمه باید در بینش و نگاه و جهان بینی خودمان، بررسی کنیم تا ببینیم خواسته ما و آن چیزی که ما از دنیا می خواهیم چیست؟ اگر همه هم وغم من فقط دنیا باشد و به تعبیر استاد صفایی رسیدن به\xa0آزادی و رفاه و امن باشد\xa0یا به تعبیر دیگر فقط دنیا را پاسداری از دنیای رفاهی ببینم،\xa0این دنیا برای من کافی است و نیازی به\xa0دین و حجت خدا ندارم.\xa0نیاز به زهرای اطهر ندارم.\xa0پس اگر من این انسان را شناسایی بکنم تا ببینم آیا نیازهای این انسان در محدوده خوراک و پوشاک و آشامیدن و لذت بردنش است، این دینی که در دنیای غرب امروزه برای انسان ها ترسیم کردند،\xa0زیاد هم هست.
ما دائماً متأثر از\xa0نفس اماره ای که انسان را به بدی سوق می دهد هستیم. نفس اماره دائماً انسان را دعوت به بدی ها می کند.\xa0ما با چنین دشمنی روبرو هستیم و دائماً بر ما تأثیر می گذارد.\xa0
\xa0در آنجا اگر زمینه ها که معارف باشد و ریشه ها که همان اعتقادات\xa0باشد، شکل گرفت و محکم شد، بالطبع\xa0حجاب سبک می شود.\xa0برای اینکه در جامعه گردوخاک ایجاد نکنم و چشم ها را آلوده نکنم\xa0باید جوری حرکت کنم تا این مشکلات را در جامعه ایجاد نکنم. با این دیدگاه حجاب برای انسان راحت می شود و ما متوجه می شویم که در نظام عالم حرکت ما باید با نظام هستی و با نظام تشریحی و تکوینی که خداوند به وسیله انبیا و اولیا خودش برای انسان ترسیم کرده است، هماهنگ باشد و بتوانیم آنها را در زندگی پیاده کنیم.\xa0
" یا أبة سلمت و رضیت و توكلت علی الله "
در انقلاب ما وقتی جوانان عزیز ما به این معارف بکر\xa0رسیدند چگونه از خودشان غیرت نشان دادند و تحولاتی ایجاد کردند\xa0که می بینیم شخصیت هایی مانند حججی ها، همت ها و شخصیتی مثل\xa0شهید سلیمانی این مرد\xa0بزرگ که مانند مالک اشتر چگونه در بین جامعه آمد و\xa0این الگوسازی را از سرور زنان\xa0عالم، سیده نساء العالمین آموخت و درس زندگی را به همه داد. درود خدا بر این مرد بزرگ باد.\xa0
سلمان می گوید در محضر رسول خدا (صلی) بودم که ناگهان فاطمه زهرا (س) با یک حالت محزون و گرفته ای وارد شدند. از حسادت و طعنه زنان قریش دررابطه با ازدواجی که قرار بود با امیرالمؤمنین انجام شود، به پدر شکایت کردند تا بتوانند ارشادات پدر و رسول را و هدایتی که از طرف ایشان می آید را\xa0به گوش مردم برساند تا از آن معیارهای جاهلی که دنیا و دنیاپرستان داشتند، دست بردارند و بتوانند پاسخگوی آنها باشند.\xa0پدر حضور ایشان را به گرمی پذیرفتند و دست\xa0لطف و مهربانی بر سر\xa0حضرت کشیدند و به ایشان فرمودند که این عقد به امر خدا بوده است و هر دو شما برگزیده خدا و کفو هم هستید.\xa0اینجا بود که حضرت زهرا (س) خوشحال و مسرور\xa0سر به آسمان برداشت و فرمودند:
«فَما مَتاعُ الحَياةِ الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إِلّا قَليلٌ»
خیر انسان مؤمن زیاد به دیگران می رسد و حلال مشکلات\xa0دیگران است؛ اما از دیگران کم توقع دارد.\xa0نسل امروز ما بسیار مطالبه گر است.\xa0هرچند مطالبه گری حق است،\xa0ولی اگر همه زندگی مان شد،\xa0پس خودم چه؟ دستان خودم چه؟ پس تکلیف این همه استعداد که خدا به من داده است چه می شود؟\xa0ما به راستی که از خودمان غافل شده ایم و آن نیازها و استعدادها را به کار نبسته ایم.\xa0از همسرمان، فرزندانمان، بستگانمان و از دوستانمان غافل شده ایم.\xa0جامعه را رها کرده و به دیگران واگذار کرده ایم.\xa0ولی می بینیم حضرت زهرا دغدغه جامعه را داشتند.\xa0بیشترین گریه های حضرت زهرا (س) نه به این خاطر بود که به خودش ظلم کردند،\xa0نه به خاطر اینکه به علی (ع) ظلم کردند،\xa0بلکه به خاطر این بود که جامعه را به ظلم بستند.\xa0جلوی رشد استعدادها را گرفتند.\xa0جلوی نور حق را گرفتند.\xa0
«رَضیتُ بِما رَضِی اللهُ لی وَ رَسُولُهُ»/ «به آنچه خداوند و رسول او برای من بپسندند، راضی ام»
از فضه خادمه حضرت زهرا (س)\xa0یک عارفه حافظ قران\xa0و یک ایثارگر مدافع تربیت کرد. از ام ایمن\xa0یک محدثه در اسلام\xa0و یک مجاهد مهاجر تربیت کرد.\xa0از اسما یک عالمه مادر\xa0و همسر شهید و هوشیار مبارز\xa0ساخت.\xa0در خانه چگونه رفتار کرد؟\xa0و با خطبه های خودش در جامعه چه دل هایی را روشن کرد؟\xa0از چه حقایقی پرده برداری کرد؟\xa0فاطمه این گونه بوده است که بعد از رسیدن به آن معارف و رسیدن به آن عشق الهی و سالک الی الله ساکت ننشست و با فریادهای خودش آدم ها را دعوت به این نور کرد\xa0و این ظلمت ها را کنار زد.\xa0هم صالح زیست و هم مصلح که مصلح یعنی پرداختن و انتقال معارف\xa0به دیگران که امروز جامعه ما\xa0به این معارف زلال و بکر نیازمند است تا در قلب جوانان ما اثر بگذارد و بتواند آنان را حرکت دهد.\xa0
پس این امکانات اضافی نشان دهنده این است که ما یک مکتب و ولی و دینی را می خواهیم که برای تمامی نیازهای انسان پاسخگو باشد. ما سه نیاز در تنهایی داریم. نیازهای فیزیکی و مادی مثل خوردن و آشامیدن. نیازهای روانی مانند امنیت، یقین و رسیدن به یک سری امکانات روحی و روانی و یکی هم نیازهای عالی است که همان رشد و حرکت آدمی است. یک نیازهایی را هم ما در اجتماع و جمع داریم. نیاز به قانون و نیاز به ولی است.
«مؤمن کم خرج و زحمت است و بسیار کمک و یاری می رساند»
اگرچه عمر حضرتش بسیار کوتاه بود، زندگی اش بسیار ساده بود، خانه اش بسیار محقر بود، اما همین کوچکی خانه، کوتاهی عمر و کمی ثروت در او این همه عظمت را ایجاد کرده است.\xa0بزرگواری و عظمتی که امام زمان (عج) درباره فاطمه زهرا (س) می فرماید:
\xa0در کنار تمام دغدغه هایی که در برخورد با نامحرم دارد در آن جا که لازم باشد\xa0بیرون می آید. پس ملاک ضرورت است و این ضرورت را ما در انقلاب خودمان هم دیدیم.\xa0به تعبیر رهبری واقعاً اگر نقش زن ها در انقلاب بیشتر از مردان نبوده باشد\xa0کمتر هم نیست.\xa0زنان بودند که توانستند نقش آفرینی بکنند و تا امروز\xa0توانستیم در مقابل دشمنان بایستیم.
«فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها»
** استاد صفایی همواره از اضطرار به دین و اضطرار به حجت صحبت می کردند. این موضوع را در شخصیت و زندگی حضرت زهرا (س) چطور\xa0تحلیل می کنید؟
در حدیث قدسی داریم:
\xa0امروز دختر و پسر جوان ما نیاز\xa0به چنین الگوهایی دارند که\xa0بعد از تولد به تولید پرداختند و از استعدادهای سرشار آدم ها به سادگی عبور نکردند.\xa0الان دغدغه امروز ما چه شده است؟ تمام هم وغم ما قیمت دلار،\xa0وضعیت اقتصادی و کلاً حالت انتقادی\xa0و دیگران را زیر سؤال بردن است.\xa0این انتقادها در جامعه باید باشد؛ اما همه اش به دیگران پرداختن، پس کی به خود پرداختن؟\xa0کی باید خودمان را به جریان بیندازیم\xa0و خودمان مولدی باشیم که بر دیگران تأثیر بگذاریم\xa0به تعبیر آن کلام نورانی رسول خدا که فرمودند:
جلابیب که جمع جلباب هست\xa0در لغت و بسیاری از بزرگان به یک پارچه سراسری مانند عبا\xa0ترجمه کرده اند که امروزه به صورت همان چادر است.\xa0در این آیه می فرماید که چادرها را به خودتان نزدیک کنید که این\xa0برای شما بهتر است\xa0تا آن افراد اوباش و منحرف شما را بشناسند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرید.
۳.\xa0پوشیدگی و حیای فاطمه (س)
که در واقع باباطاهر هم در اینجا این گونه بیان می کند:« یکی درد و یکی درمان پسندد/یکی وصل و یکی هجران پسندد
این چهار محور را به عنوان انتخاب های فاطمه (س)\xa0برگزیدیم تا در مقابل هرکدام توضیحاتی را داشته باشیم.
«متاع زندگی دنیا، در برابر آخرت، جز اندکی نیست»
\xa0اما اگر انسان را ذوابعاد دیدیم پس این انسان نیازهای متعددی دارد. علاوه بر نیازهای فیزیکی و مادی که همان آشامیدن و خوراک، پوشاک و لذت بردن است، یک نیازهای روانی دیگری نیز دارد. نیاز به یقین و حرکت دارد. سپس اگر دیدیم بالاتر از این نیازهای روانی، انسان نیازهای عالی هم دارد که استاد در جایی می فرمایند انسان نیاز به حرکت و نیاز به رشد دارد؛ زیرا امکاناتش را دارد. اگر این استعدادهایی که به ما داده شده است راکد بمانند و با آنها حرکت نکنیم، موجب می شود انسان در رکود بماند و به پوچی برسد.
«رَضیتُ بِما رَضِی اللهُ لی وَ رَسُولُهُ»/ «به آنچه خداوند و رسول او برای من بپسندند، راضی ام»
«رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها»
\xa0این سومین معبودی بود که متأسفانه خیلی از ما به آن متأثر هستیم.
ما امروزه می بینیم که عظمت و عزت و ذلت انسان ها در انتخاب هایشان است. ما در گرو\xa0انتخاب هایمان هستیم.\xa0اگر بخواهیم ارزشمندی زندگی هرکسی را بسنجیم، شخصیت کسی را بشناسیم، باید ببینیم که انتخاب هایش در زندگی چه بوده است.\xa0صعود و سقوط انسان ها در زندگی در گرو انتخاب های آنهاست.\xa0هرچند عوامل محیطی، تربیتی و خانوادگی\xa0در انتخاب آدم ها نقش دارند،\xa0اما جبر آور نیستند.\xa0انسان می تواند از مجموعه جبرها به آزادی و انتخاب برسد. شخصیت فاطمه زهرا (س) به گونه ای است که وقتی پنج تن آل عبا دور هم جمع می شوند، ملائکه می پرسند خدایا این ها چه کسانی هستند؟ خداوند متعال می فرماید:
کَلِّمینی یا فاطِمَة فَأنَا اِبنُ عَمِّکِ علی ابن ابیطالب
«به زندگی دنیا دل خوش کرده اند و به آن آرام گرفته و تکیه می کنند» آیه 7 سوره یونس
حضرت زهرا (س) الگوی کسانی هستند که بیش از دنیا و بیش از این ۷۰ سال زندگی را خواستارند. حضرت زهرا (س) حتی از خدمه های خودش در خانه، چه انسان هایی را ساخت؟\xa0
۴.\xa0دعا و راز و ثنای فاطمه (س)
حول محور فاطمه (س) است که پیامبر و همسرش علی\xa0و فرزندانشان حسن و حسین گرد هم جمع شده اند.\xa0در حدیث کسا نیز حول محوریت این بانوی بزرگوار بقیه مطرح می شوند.
\xa0پس ما باید مکتب و انسانی را انتخاب کنیم\xa0که بتواند به تمامی نیازها پاسخ دهد.\xa0آیا علم امروز بااین همه پیشرفت، می تواند به فلسفه، علم و عقل و همه نیازهای انسان پاسخگو باشد؟ امروز با اینکه می بینیم امکانات رفاهی انسان بیشتر شده است، بیشتر به بن بست رسیده است و مشکلاتش بیشتر شده است.\xa0آمار خودکشی ها و افسردگی ها و اضطراب ها بیشتر شده است.
در روایت دیگری، روزی امام حسین (س) در دامن حضرت زهرا (س) بودند که پیامبر (صلی) او را بغل گرفت و آنگاه قاتلینش را لعنت کردند.\xa0حضرت زهرا (س) پرسیدند که ای پدر جان چه می گویی؟\xa0پیامبر فرمودند از مصائب او یاد می کنم، گویا هم اکنون جایگاه شهادت او و یارانش و سبقت آنها در شهادت را می بینم. حضرت زهرا (س) از قاتل و مکان شهادت\xa0فرزندشان پرسیدند .\xa0رسول الله (صلی) فرمودند در کربلا و به دست بدترین افراد.\xa0آنگاه رسول الله (صلی) از عظمت\xa0و منزلت حسین (ع) می گوید.\xa0وقتی که گریه حضرت زهرا (س) را می بینند\xa0باز هم از فضائل حسین (ع) می گویند که دیگر زهرا (س)\xa0طاقت نمی آورد و می گوید:
لذا فاطمه زهرا (س) به دنبال\xa0رضایت حق بود و ازآنجاکه از آن چهار معبود عبور کرده بود، هیچ چیز دیگری برایش مهم نبود.
زهرا (س) از تمام معبودها گذشت تا زهرا (س) شد.\xa0انسان امروز اگر می خواهد به آن مقامات عالی برسد\xa0و سیر الی الله را پیدا کند\xa0راهی جز این سلوک ندارد که از معبودهای\xa0غیر اله بگذرد و بتواند الله\xa0را در سرزمین وجود خودش حاکم کند.
دشمن دوم شیطان است. بعد از آنکه از آن مقام الهی رجیم شد، قسم یادکرد که من بر سر راه انسان ها می نشینم و از بالا و پایین و\xa0چپ و راست به آنها حمله ور می شوم و از نقطه ضعف های آنها\xa0به آنها نفوذ می کنم و به فکر و قلب و روح آنها تأثیر می گذارم. چنین دشمن قسم خورده ای\xa0که ما را لحظه ای در امان نمی گذارد، کنار ما قرار گرفته است و بر انتخاب های ما تأثیرگذار است.
«و در خانه هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینت های خود را آشکار مکنید»
«اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»
معبود چهارم، مردم و حرف های آنهاست.\xa0بعد از آنکه از آن سه معبود، عبور کنیم و پیروز آنها شویم، این معبود چهارم اثر می گذارد. حرف های دیگران، دوستان و نزدیکان، گاهی مشی و الگوی مرا در زندگی تغییر می دهد.\xa0چرا این تیپ؟ چرا این لباس؟\xa0چرا این حجاب؟ همه اینها را تحت تأثیر قرار می دهد و مرا\xa0متزلزل در روند زندگی ام می کند.\xa0من باید از حرف ها هم عبور کنم و از حرف های دیگران نیز بزرگ تر شوم.\xa0باید بتوانم از این فضای مجازی که دائماً به من هجوم می آورد و همه وجودم را پرکرده است عبور کنم.\xa0پس آنچه که فاطمه (س) را فاطمه (س) کرد این بود که از این چهار معبود عبور کرد و دل را از این ویروس ها و از این الهه های چهارگانه خالی کرد و با شناخت معبود اصلی که الله باشد و با عشقی که در دلش ایجاد شد و با ایمانی که آورد، همواره دنبال کسب رضایت خدا،\xa0رسول و ولی خدا بود. پس رضا همان خوشنودی رب است.
معبود سوم دنیا و جلوه های آن است. دنیایی که خیلی ها به همین مقدار کم راضی شدند. به یک ماشین، خانه، به عمل جراحی زیبایی، به تعریف دیگران.
یا در جایی دیگر رسول گرامی می فرماید:«فاطمة خيرة الله»/ فاطمه (س) برگزیده خدا هست
هان ای احمد! اگر تو نبودی، جهان را نمی \u200fآفریدم و اگر علی نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمی \u200fآفریدم.
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»
در دختر رسول خدا الگو و اسوه حسنه ای برای من وجود دارد. امام زمانی که همه منتظر ظهورش هستیم این توصیف را درباره فاطمه زهرا (س) دارند. امام عسکری (ع) در جایی می فرمایند که ما اهل بیت برای مردم حجت هستیم؛ اما هروقت ما گرفتار می شدیم یا مشکلی در زندگی ما ایجاد می شد به مادرم فاطمه زهرا (س) پناه می بردیم و در واقع فاطمه (س) حلال مشکلات ما بود.
انسان ها در گروه انتخاب هایشان هستند. ما از صبح تا شب دائماً در حال انتخاب هستیم. اگر انسان به جایی می رود، اگر نگاه می کند، اگر خلوتی را انتخاب کرده، دائماً در حال انتخاب است. مثلاً برای خریدن خانه می تواند خانه ای را انتخاب کند که نزدیک مسجد باشد تا به نماز جماعت برود و یا جایی را انتخاب می کند که دور از مسجد باشد و صدای اذان را نشنود. اینها انتخاب های ما در زندگی است. در این مجموعه که مقدمات آن را عرض کردم، چهارتا از انتخاب های فاطمه زهرا (ع) را خدمتتان عرض می کنم، هرچند که فاطمه زهرا (س) انتخاب های زیادی در زندگی شان داشتند.\xa0
درباره یکی از انتخاب های حضرت زهرا (س) که رضا، تسلیم و تبعیت ایشان است، نکاتی را به عرض شما می رسانم.\xa0در مفهوم رضا و خشنودی و رضای رب که از رضای نفس برآمده است و در رضای رب داخل شده اند،\xa0باید ۴ معبود را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم رضای خدا را به دست بیاوریم.\xa0آن چهار معبود که دائماً در انتخابات ما تأثیرگذار هستند\xa0عبارت اند از:\xa0معبود نفس، معبود شیطان، معبود دنیا و جلوه هایش، معبود خلق و حرف های آدم ها.\xa0اینها دائماً سر راه ما هستند\xa0و در انتخاب و گزینش های ما\xa0تأثیرگذار هستند.\xa0دل من هر لحظه به سمت وسویی می رود\xa0و نفس من از من دعوت می کند.\xa0در آن آیه ای که می فرماید:
به گزارش خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا، یکی از اساتیدی که به خوبی دین را برای جوانان ما معرفی می کند\xa0 زنده یاد استاد علی صفایی حائری بود. او می گوید خدایا ما را با دست فاطمه (س) و با زبان فاطمه (س) از خاک بردار تا در آتش و ذلت نمانیم. فاطمه (س) کوثر را می خواهد. از خدا می خواهد که اگر آدمی در محیط غفلت و بی توجهی قرار گرفت، نه رو به فساد و تجاوز بگذارد و نه در همان حد از حماقت و غفلت بماند تا باعث بهره مندی و استعمار دیگران شود. بلکه از آن همه، به ذکر و بیداری و توجه دست یازد.
آن چیزی که درد و دغدغه فاطمه (س) بود،\xa0این بود که جلوی نور را گرفتند\xa0و می خواستند انسان ها را در تاریکی محض فرو ببرند.\xa0فریاد فاطمه (س) به خاطر شکستن در خانه اش و سقط\xa0فرزندش نبود،\xa0بلکه گریه ها و اشک های شبانه روزی او به خاطر این\xa0تاریکی و ظلمتی که در جامعه ایجاد کردند بود\xa0و نگذاشتند که این نور هستی و نور الهی بر قلوب آدم ها بتابد.\xa0فلذا می بینیم که فاطمه (س) این گونه دغدغه مند بود.\xa0ولی ما در لاک خودمان فرورفته ایم و فقط به زندگی شخصی و خانوادگی خودمان می پردازیم و از وضع جامعه فارغ شده ایم پس نمی توانیم حضرت زهرا (س) را الگوی خود قرار دهیم.\xa0
«خلق نور فاطمه علیهاالسلام قبل ان یخلق الارض والسماء»/ نور فاطمه علیهاالسلام پیش از خلقت زمین و آسمان آفریده شد.
** این تاثیرات اجتماعی حضرت زهرا(س) چه مصادیقی داشت؟
یا در آیه ۲۴ سوره نور می فرماید:«وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَ»\xa0
** در مورد حجاب فاطمی و توجه ایشان به این امر هم بفرمایید.
فاطمه زهرا (س) همه اشک و دغدغه و همه نگرانی اش این بود که مردم از این نور محروم شوند\xa0و دشمن می خواهد فقط مردم را به زندگی مادی سوق دهد و آن چیزی که حضرت زهرا (س) در خطبه هایش،\xa0در صحبت هایش، در برخوردهایش به آن اشاره می کند این بود که آگاهی به توده ها بدهد تا\xa0مردم را به این بینش و آگاهی و بصیرت برساند که اگر شما از ولی خدا و از دین واقعی خدا محروم شدید، قطعاً در بن بست خواهید رفت و قطعاً آن استعدادهای شما به پوچی خواهد رسید.
انتهای پیام/
منبع: https://ana.press/fa/news/825807/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3-%D9%84%D8%AD%D8%B8%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%BA%D8%A7%D9%81%D9%84-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF
در این قرنی که قرن اینترنت و فضای مجازی است.\xa0زیرا انسان فقط به بعد فیزیکی اش می پردازد. زیرا فقط به زندگی ۷۰ سالش می پردازد.\xa0اما اگر دیدیم انسان فراتر است و استعدادهایی دارد که این استعدادها و نیازها، مکتب، دین و حجت و ولی و رهبری را می طلبد که بتواند به تمامی ابعاد\xa0جسمی، فکری، عقلی، قلبی و روحی او پاسخگو باشد. یعنی بتواند به تمام ابعاد او پاسخگو باشد.\xa0ما دنبال چنین مکتبی هستیم و اینجا است که می بینیم دغدغه حضرت زهرا نیز چنین بود که می خواستند جلوی نور خدا و ولی خدا را بگیرند و مردم را از این نور الهی که امیرالمؤمنین علی (ع) بود محروم بکنند.
"ای پدر جان در برابر خواسته خدا تسلیم و راضی ام و بر او توکل می کنم."
۲. روشنگری های و محبت حضرت فاطمه\xa0(س) به دیگران