برهمین اساس و بهمنظور مقابله با «مرچندایز» کاراکترهای خارجی و تاثیرگذاری بر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شورای فرهنگ عمومی در جلسه ۷۶۷ خود توجه به توسعه بازارپردازی فرهنگی مبتنی بر کاراکترها و شخصیتهای بومی و ایرانی اسلامی را مصوب و ابلاغ کردهاست تا در نتیجه آن قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای اجراییسازی مصوبه شورای فرهنگ عمومی تشکیل گردد.
آقایی با اشاره به برگزاری «دوره تکمیلی مربیگری بازارپردازان فرهنگی» که در روزهای پایانی آبان با حضور گروههای طراح کسبوکار و تهیهکنندگان ارشد این رخداد برگزار شد عنوان کرد: هدف نهایی این دوره، ارزیابی طرح کسبوکار و برنامه برندینگ این مجموعهها با حضور مربیان باتجربه بود. طرحهای اقتصادی و برنامههای توسعه «مرچن دایزهای ایرانی» تکمیل شد. با اصلاحاتی که توسط ارزیابان و مربیان به صاحبان کسب وکار منتقل شد، این طرحها برای ارائه در رویداد بازارپردازی تهران آماده خواهد شد تا مشارکتکنندگان اقتصادی با طرحهایی مواجه شوند که تمام جوانب درآمدزایی و جذب مشتری هم در آن رعایت شده است.
کسب و کارهای فرهنگبنیان، به دلیل توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیتمحور میتواند بر ذائقه، الگوها، ایدهآلها و رفتارهای فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند و از این نظر تاثیرگذاری عمیقی بر هویت فرهنگی کودکان و نوجوانان دارند که متأسفانه هماکنون این هویت آفرینی در اختیار مرچندایز کاراکترهای خارجی همچون «باب اسفنجی»، «لاکپشت نینجا»، «مرد عنکبوتی»، «بتمن»، «السا» و موارد مشابه است.
در همین ارتباط، سید امیرآقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره برگزاری رویداد «بازارپردازی تهران» گفت: پیش از این قرار است بود این برنامه اواخر آذرماه برگزار شود. از آن جایی میخواهیم طرحهای حاضر در این برنامه کمترین ایراد را داشته باشند آن را به روزهای پایانی دی ماه منتقل کردیم.
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی در گفتوگو با آنا عنوان کرد؛

لازم به یادآوری است، شورای فرهنگ عمومی در ماههای اخیر علاوه بر «رویدادبازارپردازی تهران» که قرار است اواخر دی ماه برگزار شود، فراخوان شخصیتپردازی جامجهانی (جامزی) و نخستین مسابقه ملی ارائه شخصیت پارسی (پارس آرا) را نیز طراحی و برگزار کرده است.
وی اظهار داشت: رویداد بازارپردازی تهران احتمالاً روز ۲۶ دی ماه و درقالب یک دوشنبه استارتاپی در صندوق اعتباری امید که حامی این برنامه است برگزار خواهد شد. این رخداد فرهنگی، یک رویداد محوری برای جذب مشارکتهای اقتصادی و سرمایهگذاری با موضوع «مرچن دایزینگ» در حوزه فرهنگ و هنر هست و تلاش میکنیم تا این ارتباط گیری مناسب و سازمانی را بین مجموعههای فرهنگی و بازار این محصولات فراهم کنیم.
انتهای پیام/
منبع: https://ana.press/fa/news/818935/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DB%B1%DB%B0-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%DB%B3%DB%B0%DB%B0-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86
این کسبوکارهای فرهنگی به دلیل استفاده از فناوریهای نوین فرهنگی و ایجاد یک زنجیره بههم مرتبط محصولات فرهنگی کودک و نوجوان بهعنوان کسبوکارهای فرهنگبنیان نیز شناخته میشوند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بازارپردازی فرهنگی که برگردان فارسی عبارت (cultural Merchandaising) است را میتوان به معنی کسبوکارهای فرهنگی دانست که توانستهاند کاراکتر یا شخصیتی را خلق کرده و زنجیره محصولات فرهنگی همانند اسباببازی، عروسک، گیم، انیمیشن، نوشتافزار و سایر موارد مشابه را به وجود آورند.
** برگزاری یک رویداد اقتصادی و فرهنگی در اواخر دی ماه
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی افزود: بازارپردازی تهران مثل جشنوارهها نیست که در قالب یک رقابت، طرح یا گروه برتر انتخاب شوند. تلاش ما این است که برای همه این ۱۰ طرح اتفاق خوبی بیفتد و سرمایه گذار پیدا کنند. به دنبال این هستیم که طبق برنامهریزی انجام شده، ان شاالله در رویداد بازارپردازی تهران حدود ۳۰۰ مجموعه اقتصادی حاضرخواهند شد. تاکنون با حدود ۱۸۰مجموعه صحبت کردهایم و این تعداد در روزهای آینده بیشترهم خواهد شد.
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی از حضور ۱۰ کسب و کار فرهنگی و حدود ۳۰۰ سرمایهگذار در رویداد بازارپردازی تهران خبر داد.