دانش آموزان می توانند راهنمایان گردشگری شوند/ تاسیس هنرستان های گردشگری\xa0
انتشار: مهر 10، 1401
بروزرسانی: 29 فروردین 1404

دانش آموزان می توانند راهنمایان گردشگری شوند/ تاسیس هنرستان های گردشگری\xa0

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر فرد به سواد مفهومی نرسد، سواد عملکردی نخواهد داشت و ترجیح می دهد پای موبایلش بنشیند تا تلویزیون و مطالعه درباره گردشگری مطالعه کند و بیاموزد. اگر فردی سواد عملکردی نداشته باشد نمی تواند از گردشگری اطلاعاتی بدست آورد.\xa0

نوری گفت: گردشگری برای کودکان اعجاب انگیز است. ما آماده هستیم مانند همه هنرستان های در جوار \xa0صنعت، هنرستان های گردشگری را با همکاری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی راه اندازی کنیم. مربی و راهنمای سفر کودکان نداریم یا محدود هستند، دانش آموزان حتی می توانند راهنمای گردشگری شوند.\xa0

نوری افزود: باید ۲۰ درصد از فعالیت های مدرسه خارج از مدرسه انجام شود،\xa0یعنی جامعه باید آمادگی این را داشته باشد در تمام\xa0بخش ها بسته هایی را به عزیزان مدرسه ای اهدا کند.\xa0

نوری \xa0با بیان اینکه اگر با نگاه هنری به گردشگری نگاه کنیم باعث رشد آن می شویم، گفت:\xa0در آموزش و پرورش تعدادی واقعیت و تعدادی انگاره وجود دارد. واقعیت های ما این است که از تولد تا پایان کودکی در نظام آموزش و پرورش قرار داریم. حدود ۲۴ میلیون نفر دانش آموز و نوآموز داریم که در ایران ۳۰ درصد و در دنیا ۲۵ درصد هستند. ۱۰۵ هنرستان گردشگری داریم که در حال گسترش هستند. همچنین ۳۵۰ اردوگاه که یکی در نیشابور، شهید باهنر، و… قرار دارد.\xa0

وزیر آموزش و پرورش گفت: این روزها در ابتدای سال تحصیلی هستیم و باید گفت نباید حوزه گردشگری و تحصیل و آموزش را از هم جدا دانست.\xa0ما دو رویکرد نسبت به گردشگری داریم یکی رویکرد اقتصادی است که آن را صنعت می نامیم و رویکرد دوم این که گردشگری را به عنوان فعالیت و رویداد فرهنگی می دانیم و از نظر ما بایدرویکرد فرهنگی را برجسته کنیم.\xa0

گردشگری محرک تمام هنرهاست

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، یوسف نوری روز یکشنبه -دهم مهرماه ١۴٠١- در ششمین روز هفته گردشگری در دومین رویداد سراسری ایران و گردشگری خوراک در سده نو در مرکز \xa0همایش های بین المللی صدا و سیما اظهار داشت: گردشگری نقش مصالح تقویت کننده و انسجام بخش دارد و می تواند میان اقوام و ملت ها صلح ایجاد کند.\xa0

وی \xa0با بیان اینکه صنعت گردشگری هیچ جایی برای کودکان باز نکرده است، افزود: جای بازی در برخی مکان ها برای کودکان است در صورتی که کودکان جایی برای بروز خلاقیت می خواهند و این فضا وجود ندارد.\xa0

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت : صنعت گردشگری هنوز برای کودکان جا باز نکرده است ، فضاهای بازی و بروز خلاقیت در بسیاری از تاسیسات گردشگری کشور ما خالی است.\xa0

نوری افزود: گردشگری محرک تمام هنرها است و هنرهای دستی، تجسمی، نمایشی و معماری شامل اینها می شود. اگر بخواهیم این هنرها در جامعه نشر یابند بهترین زمینه آن گردشگری است.\xa0

وی با اشاره به سه مکتب غذایی گفت: مکتب ایران، رم و چین سه مکتب غذایی هستند،\xa0مکتب ایران شامل ایران قدیم، غذاهای ترکی، هندی، کردی، عربی و سایر گویش ها است که از تنوع بسیار زیادی برخوردارند، از سویی ما بیش از ۳ هزار نوع نان داریم، وقتی جاذبه ها را نگاه می کنیم جاذبه خوراکی مثل کباب در راس جاذبه های گردشگری برخی شهرها است.\xa0


وی افزود: باید از ظرفیت دانش آموزان در هر موقعیتی استفاده کرد و لازم است در توسعه زیرساخت ها روش ها و تربیت نیروی انسانی تغییراتی ایجاد کنیم که بر اساس ذائقه دانش آموزان باشد. ما برای این ارتباط بین آموزش و پرورش و گردشگری آماده هستیم اما دوست داریم دانش آموزان ما به عنوان راهنمایان گردشگری یک گام به سمت ما بردارند تا ما هم یک قدم فراتر برداریم و هنرستان هایی راه اندازی کنیم.\xa0



منبع: https://www.irna.ir/news/84902069/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D9%86%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8Cوزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دنیا امروز تعیین کننده رفتار مصرف خانوار، بدون شک کودکان هستند. گردشگری نقش مصالح را دارد،\xa0موضوع دیگری که وجود دارد این است که در بحث خوراک به دانش آموزان ما آشپزی آموزش داده نمی شود و بچه ها یاد نمی گیرند چطور غذا درست کنند، مربی و تور لیدر برای کودکان نداریم و یا اگر داریم تعدادشان خیلی کم است و از همین جا باید از این افراد دعوت کنیم تا در این چرخه قرار بگیرند.\xa0