در چهره‌پردازی تله تئاتر کمی غلو نیاز است / جزئیات چهره اهمیت دارد

مجموعه تله تئاتر «کاتب اعظم» نخستین محصول مرکز سریال سوره بوده که نویسندگی و کارگردانی هنری آن را مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی آن را علی عبادی برعهده داشته است. این مجموعه تلویزیونی که در ۷ قسمت تهیه شد، به تازگی پخش خود را از شبکه دوسیما به پایان رسازنده است.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1035189/%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D9%87-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D9%85%DB%8C-%D8%BA%D9%84%D9%88-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AFاسکندری، درباره تفاوت‌های چهره‌پردازی در مدیوم تله‌تئاتر با سینما و تلویزیون بیان کرد: از نظز من چهره پردازی در مدیوم تلویزیون و سینما تفاوتی ندارد، اما در تئاتر به دلیل اینکه باید تماشاچی که در انتهای سالن نمایش نشسته است هم گریم بازیگر را ببیند، مجبوریم تا در چهره‌پردازی کمی غلو کنیم، اما در کار تصویری، چون کلوزآپ را داریم تماشاچی همه جزئیات را می‌تواند ببیند.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اسکندری با بیان این موضوع که تابحال تجربه کار در مدیوم تله تئاتر را نداشته است و «کاتب اعظم» اولین تجربه او در این مدیوم بوده است تجربه کار در این مجموعه تله‌تئاتر را هیجان‌انگیز دانست و اضافه کرد: همیشه خیلی دوست داشتم تا تله‌تئاتر را از نزدیک درک کنم و با خود بررسی کنم که آیا کار در مدیوم تله تئاتر هم مثل سینما و تلویزیون جذاب است یا خیر. همکاری در این پروژه بسیار برای من هیجان‌انگیز بود چراکه همه عوامل با تمام توان مشغول کار و انجام وظیفه خود بودند، این موضوع به همه ما انرژی و انگیزه مضاعف می‌داد تا سختی کار در بیابان‌های شهریار را در گرمای تابستان تحمل کنیم.

وی درباره ایده طراحی چهره‌پردازی کاراکتر‌های این تله‌تئاتر که قصه‌ای از کاتبان قیام عاشورا بود، افزود: همیشه پس از مطالعه فیلمنامه، در ذهنم کاراکتر‌های اصلی اثر را چهره‌پردازی می‌کنم و نمایی از شمایل شخصیت داستان را در ذهنم به وجود می‌آورم. در این پروژه نیز سعی کردم تا نظر خودم را با ذهنیت کارگردان تطبیق دهم و با حفظ عناصر و المان‌های تاریخی اثر به طراحی اصلی چهره‌ها برسم.

اسکندری در پاسخ به این سوال که گریم خوب چقدر می‌تواند در ماندگاری یک نقش تاریخی در ذهن مخاطب اثرگذار باشد، گفت: همانطور که گریم در یک اثر هنری بخصوص اثر تاریخی خیلی تاثیرگذار است، طراحی لباس مکمل آن است. علاوه بر بازی خوب بازیگران، طراحی چهره پردازی و طراحی لباس در کنار هم می‌تواند به موفقیت و ماندگاری یک نقش تاریخی در ذهن مخاطب کمک کند که خوشبختانه در این اثر این عناصر مکمل یکدیگر بودند.

اسکندری که تجربه طراحی چهره‌پردازی در آثار تاریخی، چون «بانوی عمارت» و «سرزمین کهن» را در کارنامه خود دارد، افزود: قبل از تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تجربه طراحی چهره‌پردازی در آثار تاریخی با این ژانر را داشته‌ام، اما به جرات می‌توانم بگویم که در این تله‌تئاتر بازیگر‌های بسیار خوب و صبوری داشتیم که در گرمای تابستان و با گریم سنگین تاریخی بسیار همراه بودند و سختی‌های ضبط را تحمل کردند، این صبوری بازیگران برای من به عنوان طراح چهره‌پرداز اثر لذت بخش بود و کار من را راحت‌تر می‌کرد. چرا که زمان اجرای گریم به دلیل اینکه نمی‌توان مدام وسایل سرمایشی را روشن گذاشت، برای مثال زمانی‌که می‌خواستیم ریش بازیگر را بچسبانیم مجبور بودیم کولر‌ها را خاموش کنیم، اما بازیگران بسیار همراه بودند و از شرایط گرما گله نمی‌کردند و روی نقش خودشان تمرکز داشتند.

وی در پایان درخصوص تجربه همکاری در پروژه «کاتب اعظم» با مرکز سریال سوره، خاطرنشان کرد: دوست دارم به این نکته اشاره کنم که مهدی غفوری کارگردان بسیار خوش اخلاق و خوش فکری بود و تمام عوامل این سریال نیز بسیار پر انرژی بودند، این موضوع باعث شده تا من مشتاق به همکاری مجدد با این تیم جوان و حرفه‌ای باشم.

طراح چهره‌پرداز تله تئاتر «کاتب اعظم» در ادامه تفاوت اصلی این تله‌تئاتر با تله‌تئاتر‌های دیگر را اینگونه مطرح کرد: تفاوت اصلی این تله‌تئاتر با دیگر آثار در این مدیوم در ضبط میدانی آن بود، این موضوع که «کاتب اعظم» در استدیو ضبط نشد و ضبط آن در فضای باز انجام شد به جذابیت بصری این اثر کمک شایانی کرد و باعث شد این اثر از تولیدات قبلی که در مدیوم تله تئاتر ساخته شده بود، متمایز شود.