عدم وجود امنیت شغلی در کار روزنامهنگاری از آن دست مسائلی است که بسیاری از اهالی رسانه با آن درگیر هستند و در طول سالهای فعالیتشان بارها آن را لمس کردند. به بهانه همین مسئله با فریدون صدیقی، استاد شناخته شده این حوزه و از نامهای بزرگ تاریخ روزنامهنگاری کشورمان گفتگو کردیم، کسی که در طول سالهای فعالیتش در این عرصه در راهاندازی بسیاری از روزنامهها نقش اساسی داشت و بسیاری از دوستداران این حوزه به واسطه خواندن گزارشها، مصاحبهها و کتابهای او به این حوزه علاقهمند شدند.
فریدون صدیقی با تأکید بر این مسئله که در فضای رسانهای به خصوص رسانههای نوشتاری با بحران امنیت شغلی مواجه هستیم گفت: این بحران به این دلیل به وجود آمده که فضای رسانهای تغییر کرده است و رسانههای رسمی مرجعیت خود را از دست دادند و دیگر کسی به دنبال روزنامهها و خبرگزاریها نمیرود. طبیعتاً به همین دلیل هم به جز شاغلان در حرفه روزنامهنگاری، تمام کسانی که این رشته را دنبال میکنند و در مراکز آموزشی و کارگاههای مربوط به آن شرکت میکنند نیز بلاتکلیف هستند.
در این شرایط که خیلی از رسانههای رسمی به دلیل محدودیت نمیتوانند حرف اصلی را بزنند، برخی صفحهها در فضای مجازی به صورت غیرحرفهای (از نظر ساختارهای خبری و گزارشی) به این موضوع پرداختند ولی با این وجود توانستند اطلاعاتی هرچند اندک در اختیار مخاطب خود قرار دهند و دیده شوند. متاسفانه با این روش و سیستم رسانههای رسمی ما ضعیفتر از قبل میشوند.
بحران امنیت شغلی در رسانهها
وی افزود: در کل من به کسی نمیتوانم بگویم روزنامه نگاری بخواند، چون بازار کاری وجود ندارد، اتفاقا معتقدم اگر کسی ویژگیهایی که کمی قبلتر به آنها اشاره کردم را در خود دارد و نگران درآمد کم ماهانه در این حوزه نیست، این رشته را بخواند. البته اینکه اساتید روزنامهنگاری در دانشگاههای مختلف میتوانند نیاز روز این حرفه را آموزش دهند یا خیر بحث دیگری است که باتوجه به دانشگاه و اساتید متفاوت است. پس در پاسخ به این پرسش شما باید بگویم که من نمیتوانم کسی را قانع کنم که این رشته را انتخاب نکند.
منبع: https://ana.ir/fa/news/897728/%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
استاد پیشکسوت روزنامهنگاری در رابطه با بهترین روش جذب مخاطب در فضای رسانهای حال حاضر گفت: شما اگر موضوع و محتوایی داشته باشید که به نیاز مخاخطب پاسخ دهد، مهم نیست که در چه ساختار و مدیایی آن را ارائه میکنید. مثلاً در مورد ماجرای مربوط به شرکتی که با قول فروش تلفن همراه از چند هزار نفر کلاهبرداری کرد (به عنوان موضوع روز) از آن سوژههایی است که امروزه توانایی جذب مخاطب دارد، اما رسانههای رسمی نمیتوانند این اتفاق را درون کاوی کنند و موضوع را بررسی کنند تا ببینند که مثلا مدیرعامل این شرکت چه کسی بوده و از کجا به اینجا رسیده است.
فریدون صدیقی در گفتوگو با آنا:
![روزنامهنگار خوب بیقرار است](https://ana.ir/files/fa/news/1402/12/1/469371_151.jpg)
استاد پیشکسوت روزنامهنگاری از تغییر کارکردهای رسانه و وظایف و توانایی های روزنامه نگاران میگوید.