مدتی پیش قرار بر این بوده که این کشتی به عنوان یکی از نمادهای اصلی گردشگری کیش، بازسازی و پذیرای گردشگران در عرشه کشتی باشد؛ اما علیرغم همه نگرانیها و هشدارها گویا مسئولان برای این کشتی و سرنوشتش نگرانیای ندارند.
دلیل به گل نشستن کشتی یونانی هرچه که بوده، اما در همه این سالها به رونق گردشگری در جزیزه کیش خیلی کمک کرده است. حتی این اواخر که دیگر وضعیت کشتی چندان مناسب نیست.
فرهاد طالبیان: چه کیش رفته باشید، چه نرفته باشید، حتما اسم کشتی یونانی را شنیدهاید. کشتی یونانی در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی در دریای خلیج فارس و در ساحل جزیره کیش به گل نشست و طی سالها به یکی از مناطق دیدنی جزیره کیش تبدیل شد.
جالب است بدانید که سرنوشت این کشتی در پایان دهه ۵۰ میلادی به ایران میرسد و در سال ۱۹۵۹ میلادی نوبت یک شرکت ایرانی مالکیت کشتی را از آن خود میکند. شرکت ایرانی لوید اند کو خرمشهر، پس از تغییر نام کشتی به کوروش ایرانی، مدیریت آن را به شرکت بی اشورث و شرکا میسپرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی نیز خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر مالک آن میشود و نام همدان را برای کشتی انتخاب میکند.
بعدها شرکتی به نام کشتی بخار لاریناگا، آن را در اختیار میگیرد و دو سال بعد کشتی را به شرکت تی اند جی هریسون واگذار میکند. اطلاعتی که در دست است نشان میدهد در فاصله این سالها (از ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ میلادی)، کشتی مذکور در اجازه دولت آفریقای جنوبی قرار میگیرد.
روایتهای مختلفی درباره علت به گل نشستن کشتی یونانی وجود دارد، مثلا گفته میشود که ناخدای این کشتی عاشق یک دختر ایرانی میشود، اما خانواده این دختر با این موضوع مخالفت میکنند روزی ناخدا با دختر قرار میگذارد تا آن را با خود به یونان ببرد تا این کشتی بهگلنشسته و این ازدواج اتفاق نمیافتد.
اما در کنار همه این دلایل عجیب و غریب برخی میگویند در زمان حادثه هوا بسیار مهآلود بوده و بهدلیل نبود فانوسهای دریایی، کشتی بهسمت جزیره آمده و این اتفاق رقم میخورد.
چندی پیش خبرگزاری ایرنا پیگیر این موضوع شد و اعلام کرد که پیگیریها حاکی از آن است که معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برنامه خاصی برای احیای این کشتی تاریخی ندارد؛ آنان به توضیحات کلی در مورد آغاز مطالعات مربوط به احیای این کشتی اکتفا میکنند، اما مسئله این است که آیا اصلا فرصتی برای احیا باقیست؟ یا کشتی یونانی نفسهای آخر را میکشد؟
در کنار هشدارها و افسوسها درباره سرنوشت کشتی یونانی بسیاری از منتقدان صنعت گردشگری در ایران معتقدند که اگر این کشتی در یکی از کشورهایی که نسبت به حضور گردشکر بسیار فعال عمل میکند، وجود داشت،هرگز با چنین سرنوشتی روبهرو نمیشد، مثلا در همین ترکیه. کاش مسئولان این توصیهها و هشدارها را جدی بگیرند.
بیشتر بخوانید:
روزی روزگاری پاتوق ناصرالدین شاه/ سفر یک روزه به یک روستای خنک و قشنگ در نزدیکی تهران
«حلیمهجان» کجاست که انقدر از آن تعریف میکنند؟
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1820565/%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%84-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87
یا گفته میشود که صاحب کشتی چون دچار ورشکستگی میشود و خودش این اتفاق را پیش میآورد تا بتواند از شرکتهای بیمه خسارت دریافت کند. برخی از مردم محلی هم میگویند ناخدای این کشتی تحتتاثیر مشروبات الکلی بوده و این اتفاق رخ میدهد.
این کشتی البته تاریخچه ۸۰ ساله دارد، در سال ۱۹۴۳ میلادی (۱۳۲۲ هجری شمسی) کشتیسازی ویلیام همیلتون و شرکا در شهر پورت گلاسگو اسکاتلند این کشتی را میسازد و همان سال آن را به وزارت حملونقل جنگ بریتانیا میفروشد.
پایان کشتی به گل نشسته؟
چرا کشتی به گل نشست
در نهایت دو فرد یونانی آخرین صاحبان کشتی بودند که در سال ۱۹۶۶ اقدام به خرید آن میکنند. ماجرای بهگلنشستن کشتی در همان سال رخ داد و از آنجا که کشتی متعلق به یونانیها بود، به کشتی یونانی معروف شد.