در انتها کاربردهای مدیریتی یافتههای مورد بحث قرارگرفته و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه گردیده است. با ظهوراقتصاد اشتراکی، اقامتگاههای نظیر به نظیر رونق چشمگیری یافتهاند. یکی از راهها برای موفقتر عمل نمودن این اقامتگاهها، بهرهبرداری از پتانسیل همآفرینی گردشگران است. همچنین در سالهای اخیر توجه ویژهای به تجربه مصرف در صنعت میهماننوازی میشود.
- انواع مختلفی از گردشگری وجود دارد و این موضوع تا حد زیادی به سلایق و ترجیحات شما برمیگردد.
- گردشگری به عنوان زمینه ای برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی سال هاست مورد نظر دولت ها قرار دارد.
- به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی در دوره کرونا ، ارتباطات به صورت غیر حضوری و به صورت آنلاین و از طریق سامانه های هوشمند مانند سایت انجمن و تلگرام و واتساپ و سایر روشها انجام گردد .
- تور رفتینگ، تورهایی که در برنامه سفر آنها سنگنوردی، غارنوردی، دره نوردی و ورزشهای اینچنینی گنجانده شدهاست را نیز میتوان جزء دستهبندی تورهای ماجراجویانه دانست.
از نظر صاحبنظران و محققان، محصولات گردشگری فرهنگی هر چیزی است که نیازها و خواستهها فرهنگی گردشگران را پاسخ دهد. به همین دلیل عنصر اصلی محصولات گردشگری فرهنگی را جاذبههای فرهنگی تشکیل میدهند. سرتاسر کشور عزیزمان ایران سرشار از جاذبههای گردشگری زیبا و دیدنی است. از دریاچه شگفتانگیز مهارلو تا دخمههای باستانی زرتشتیان، مکانهای خارق العادهای در ایران وجود دارند که شما را فرا میخوانند.
۲- استان های گرم و خشک ایران :
شهر بازی رامسر، کاخ شاه در رامسر،تله کابین نمک آبرود، کلبه های روستایی ماسال، جنگل نهارخوران گرگان ، آبشار آب پری ، حمام اشرف السطان و… اگر دوست داشته باشید که یک جاذبه طبیعی را از نزدیک ببینید و در دل طبیعت چادر بزنید یا در یک اقامتگاه بوم گردی اتاق بگیرید، باید تورهای طبیعتگردی را خریداری کنید. اما اگر بخواهید از جاذبههای گردشگری و آثار تاریخی یک مقصد خاص بازدید کنید، میتوانید تورهای فرهنگی و تاریخی را خریداری کنید. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انگیزهها و ریسکهای ادراکشده گردشگران در دلبستگی به مقاصد گردشگری ورزشی ماجراجویانه انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل پاراگلایدرسوارانی است که در سال 1400 به سایتهای پروازی استان گلستان سفر کرده بودند که 103 از آنان با استفاده از نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند.
جایگاه مکان های با ارزش هویتی – معنایی در شهرهای مقصد گردشگری
طبق آمار سازمان جهانی گردشگری ۳۷ درصد گردشگری بینالمللی باانگیزه فرهنگی انجام میشود و این تقاضا در حال افزایش است. گردشگری فرهنگی یک تجربهآموزشی و تفریحی است که هنر را با میراث اجتماعی، طبیعی و تاریخی در هم میآمیزد و مردم را دربارهٔ جنبههای اجرایی، هنری، معماری و تاریخی یک مکان خاص آموزش میدهد. بازدیدکنندهها به وسیله مردم از ظواهر جامعه میزبان بهصورت کامل به هیجان درمیآیند، این هیجان به وسیله آثار هنری تاریخی، علمی، سبک زندگی یا میراثی است که از طرف جامعه میزبان، منطقه، گروه یا مؤسسات مطرح میشود (افخمی، ۱۳۸۶). از نظر فنی گردشگری فرهنگی شامل حرکت انسان برای دیدن جاذبه-های فرهنگی خاص همچون مکانهای میراثهای فرهنگی، نشانههای زیباشناختی و فرهنگی، هنرها و نمایشها که در خارج از مکان معمولی سکونت قرار دارد میشود (پاپلی یزدی، سقایی، ۱۳۸۵). اما این تورها با خطوط هواپیمایی ارزان و به وسیلهٔ پکیجهای گردشگری بینالمللی انجام میشدند.
البته این نوع مجله خبری تور و گردشگری از سدههای قبل نیز در نقاط مختلف جهان رواج داشتهاست. در این نوع گردشگری بازدید کنندگآن به نقاط و مکانهایی مسافرت میکنند که معتقد هستند ناجی بشریت ارتباطی با آن نقاط داشته یا دارد. این اصطلاح برای اولین بار در مقاله ای به همین عنوان در نشریه ای[۱۴] در بلژیک معرفی گردیدهاست. اصطلاحات «توریسم» و «توریست» اولین بار در سال ۱۹۳۷ توسط جامعه ملل مورد استفاده قرار گرفتند.