
بروزرسانی: 23 خرداد 1404
عطار، شاعری که مولانا خود را دنباله رو او می دانست
کتب وی شامل الهی نامه، اسرارنامه، مصیبت نامه، تذکره الاولیا، منطق الطیر، جواهرنامه، خسرونامه، مختارنامه، پندنامه، اشترنامه، نزهه الحجاب، بیان الارشاد، سی فصل، هیلاج نامه و وصلت نامه است و در سبک های مثنوی، نثر، غزل و رباعیات شعر می سروده است.
به گفته این نویسنده مطالعات متعددی درخصوص عطار انجام شده از جمله کتابشناسی عطار به قلم سهیلا عقیلی که توسط نشر ترفند چاپ شده و می تواند اطلاعات \xa0خوب و جامعی به خواننده انتقال دهد.
وی به دست سربازان مغول کشته شد و تمام آثار وی سوزانده شد و آثاری که در دست است آثاری است که قبل از حمله مغول به سایر شهرها برده شده بود.
به گفته این پژوهشگر این موضوع در اشعار عطار هم صدق می کد و اندیشه های وی در ادبیات و فرهنگ ما جاری و ساری است. به طوریکه عطار در فرهنگ ایرانی زیسته و تحت تاثیر فرهنگ ایران باستانی است.
مدیر نشر ترفند به آماده سازی کتب پنجه آفتاب با هدف معرفی هر چه بیشتر شعرای فارسی زبان اشاره کرد و افزود: در پنجه اول فردوسی، مولانا، خیام، سعدی و حافظ مورد بررسی قرار گرفته و به سوالات پیرامون آن ها پاسخ داده شده که طی ماه های آینده چاپ می شود.
وی افزود: به تعبیر عطار تمام کائنات هوشمند هستند و زمین به عنوان مثال هوشمند است و می داند که وقتی هسته خرمایی در آن قرار داده شد، درخت خرمایی به بار آورد.
سرامی در تشریح مهمترین مضامین اخلاقی و عرفانی مورد تأکید عطار تصریح کرد: اضداد در حین ستیز با هم یگانه اند و تأکید عطار بر این است که هر دو در کنار هم مورد نیاز است.اینکه می گوید عشق را با کفر و ایمان چه کار ، در واقع تأکید دارد که وقتی سخن از عشق گقته می شود تفاوت اضداد از بین می رود.
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،ونوس بهنود_در پایان سده ششم شاعری در ایران زمین دیده بر جهان گشود که در طول حیات و حتی پس از آن به عنوان یکی از چهره های شهیر شعر عرفانی شناخته می شود.
وی افزود: در فارسی مصدرِ ساختن به معنی ساخت چیزی و در عین حال راه آمدن با چیزی که از قبل ساخته شده است. یا جستن به معنی دنبال چیزی گشتن و همچنین به دست آوردن است. چنین باورهایی که در کلام ما دیده می شود در اشعار شعرایی مانند عطار نیز به وضوح آمده است.
وی افزود: خیام توصیه می کند که به حال توجه کنیم و همین توصیه از سوی عطار نیز مورد توجه و تأکیداست. این شاعر نیز به مانند خیام و مولانا تناقض را قبول دارد و در کائنات خیر و شر را لازمه دنیا می داند.
محمدرضا شفیعی کدکنی در مقدمه منطق الطیر اشاره می کند که «اطلاعات ما از عطار بسیار اندک \xa0و این شاعر در ابر ابهام است.در پایان سده ششم می زیسته، زادگاهش نیشابور بوده و نامش محمد.»
این شاعر با اشاره به اینکه در زبان فارسی ما نمونه های متعددی از اهمیت تناقض دیده می شود، افزود: زبان فارسی نیز این قدرت را دارد که چنین باوری را انتقال دهد. به عنوان مثال اگر عطار شادگرایی را ترویج می کند به این دلیل است که در زبان ما به آن توجه شده است.
وی با اشاره به سالها تدریس منطق الطیر گفت: به عنوان مثال مطرح است که خداوند پیامبرانی که دوست داشته عذاب داده و همین باور که انسان محبوب خدا بیشتر عذاب می کشد، در فرهنگ و ادبیات ما نیز دیده می شود.
اما مگر نه این است که شعر شاعر آیینه تمام نمای عقاید و اندیشه اوست. موضوعی که قدمعلی سرامی نویسنده و پژوهشگر، عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی و مدیر نشر ترفند به آن تأکید دارد و معتقد است بر خلاف تصوری که به وجود آمده، عطار یکی از مشاهیر ادب عرفانی ایران بوده و اطلاعات خوبی از وی در اختیار است.
آنچه او هم نوست و هم کهن است
سرامی به برخی معانی در زبان فارسی اشاره کرد و گفت حال بردن که به معنی لذت بردن از حال است و یا کیف که هر چند به معنی کیفیت و چگونگی است اما باز به لذت بردن اشاره دارد و حتی برای آن صفت کیفور را ساخته ایم و عیش که در عربی به معنی زندگی است و در فارسی با کلمه نوش یا عشرت همراه می شود همگی به موضوع شاد زیستن توجه دارد.
وی با اشاره به اینکه هر کلمه ای یا ما به ازای بیرونی دارد مانند آب و درخت و یا ما به ازای ذهنی ماننددانش و بینش، اضافه کرد: این تصور که جوان امروزی شعر کلاسیک نمی خواند درست نیست و مگر به غیر از این است که حتی شاعران جوان به سبک های کلاسیک بیشتر شعر می سرایند تا شعر سپید.
سخن است و در این سخن سخن است
وی با ذکر مثالی به کتیبه داریوش اشاره کرد و افزود: اینکه در این کتیبه آمده که اوست که شادی را به انسان عطا کرد، به دیرینگی آموزه های ما در شاد زیستن اشاره دارد و همین مهم تأکید دارد که در مقابل خیر و شر و زشت و زیبا و در مقابل زیان بخش و سودمند باید شاد باشیم.
بیست و پنجم فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری است.