این مرکز اعلام کرده است که دادههای استخراج شده در سال ۱۴۰۰ نشان میدهد به عنوان مثال سه هشتگ hero، ایران و رئیسی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.
مرور یک آمار قابلتأمل؛

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ونوس بهنود ـ نگاهی به هشتگگذاری کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که موضوعات فرهنگی به ویژه کتاب از گروه علاقهمندیها خارج شده است.
هر چند گفته میشود با وجود شکلگیری شبکههای اجتماعی همچنان کتاب، طرفدارانی داشته و کتابخوانی زنده و پویا است، اما در بررسیهای صورت گرفته و آمارهای پژوهشی و میدانی ارائه شده، غربت موضوعات فرهنگی از لیست علاقهمندی کاربران ایرانی به جد احساس میشود.
اما آنچه قابل تأمل است، این است که در بین هشتگها موضوعات فرهنگی به مراتب کمرنگتر و برخی کلمات از جمله کتاب، فیلم، سینما، یا اسامی تولیدات فرهنگی دیده نمیشود.هشتگ که موجب بازبینی و جستجوی هر چه بیشتر یک محتوا میشود به عبارتی بر اساس سلایق و اولویتهای کاربر شکل میگیرد.
انتهای پیام/
منبع: https://ana.press/fa/news/814133/%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B4%D8%AA%DA%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%BE%D8%A7-%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF
در مقابل غیبت کتاب از جستجوها در شبکههای اجتماعی، مرکز آمار ایران نیز بر اساس آخرین گزارشهای خود اعلام کرده که کاربران ایرانی در ماه تنها هشت ساعت و ۱۸ دقیقه مطالعه کتب درسی، روزنامه و نشریه دارند، اما در مقابل روزنامه یک ساعت و ۳۲ دقیقه در شبکههای اجتماعی وقت صرف میکنند. به موازات افزایش مصرف شبکههای اجتماعی، مصرف کتاب نیز کاهش یافته در حالی که بر اساس نتایج پژوهشهای مرکز آمار ایران طی ۵ سال اخیر تولید کتاب، تعداد کتابخانه و تعداد کتب موجود در کتابخانههای عمومی با افزایش همراه بوده است.
مرکز پژوهشی بتا بر اساس گزارشی از بررسی بیش از یک و نیم میلیارد پست کاربران فارسی زبان در شبکههای اجتماعی به نتایج تکان دهندهای دست یافته است.
در بین موضوعات موردعلاقه ایرانیان در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، موضوعات فرهنگی کمرنگ و به تعبیر بهتر غایب هستند.