در این مراسم، سید مجید امامی رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور، علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، محمدحسین فائزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، داود پرهیزکار دبیرکل فدراسیون فوتبال، سید امیر آقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی و احسان محمدی رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
وی افزود: شبکهسازی متخصصان و مربیان حوزه طراحی شخصیت و تسهیل مشارکت فکری برای توسعه زنجیره محصولات فرهنگی شخصیت محور نیز از دیگر اهداف «رویداد پارس آرا» هستند.
محمدحسین فائزی گفت: رویداد پارسآرا برای پر کردن همین خلاء طراحی شده است و طراحان میتوانند تا پایان مهرماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. جوایز برگزیده اول صد میلیون تومان بههمراه تندیس مسابقه و برگزیدگان در هر محور مسابقه یک سکه بهار آزادی بههمراه لوح تقدیر خواهد بود. برگزاری نمایشگاه و اختتامیه همراه با تجاریسازی آثار برتر و دعوت از شرکتهای تولید فیلم و پویانمایی ناشران بازیسازان و سرمایهگذاران هم بخش دیگری از جوایز منتخبان این رویداد خواهد بود.
رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال نیز در توضیح انتخاب شعار «تا پای جان برای ایران» به عنوان شعار رسمی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر گفت: برای انتخاب شعار رسمی، معیارهایی تعریف شده بود که آهنگین بودن، کوتاه بودن، داشتن کلمه ایران و ایجاد حس تعهد متقابل میان بازیکنان و هواداران بخشی از این معیارها بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، شناسایی ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی برای طراحی و توسعه شخصیت و توانمندسازی گروههای مستعد برای ارائه طرح شخصیتها را از اهداف این رویداد دانست و افزود: اغلب محصولاتی که در دایره صنایع فرهنگی قرار میگیرند به شخصیتها متکی هستند. طبق نظرسنجیهایی که داشتهایم ۱۰ شخصیت تاثیرگذار بر کودکان و نوجوان ایرانی شخصیتهای نمایش خارجی هستند که در جای خود قابل تأمل است.
در ابتدای این مراسم، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این مرکز، شناسایی خواستههای محتوایی و معرفی ظرفیتهای اقتصادی طرح شخصیت جامجهانی را از جمله اهداف «جامزی» دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: «نخستین مسابقه ملی ارائه شخصیت پارسی» در رشتههای پویانمایی، وبسری، نشر مکتوب (شامل کتاب تصویری، رمان و پینمای کودک و نوجوان) نشر دیجیتال (شامل برنامههای کاربردی کتاب تعاملی، کتاب گویا، قصه صوتی و پادکست)، بازیهای ویدئویی موبایلی و رایانهای و سرگرمیهای فیزیکی (اسباببازی، بازی رومیزی و نمایش عروسکی) بر گزار میشود. این مسابقه چندرشتهای است و فرد یا گروه شرکتکننده برای شرکت در داوری باید مجموعهای از تصویرسازی، شناسنامه و طرح اولیه داستان زندگی شخصیتها را ارائه نماید.
امیر آقایی در ادامه شبکهسازی متخصصان و مربیان حوزه بازارپردازی جامجهانی و تسهیل در توسعه زنجیره محصولات فرهنگی جامجهانی را از دیگر اهداف این فراخوان معرفی کرد و افزود: بر این اساس، طراحان، ایدهپردازان و تولیدکنندگان حوزه صنایع فرهنگی تا پایان مهرماه فرصت دارند طرحهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. طراحان شخصیت علاقهمند به موضوع جام جهانی در کنار تولیدکنندگان محصولات فرهنگی از قبیل اسباببازی، کتاب، عروسک، بازیهای فکری و انواع اقسام سرگرمیها، تندیس، اقلام رومیزی و… مخاطبان اصلی این فراخوان هستند.
در ادامه دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز با تأکید بر این که فعالیتهای فرهنگی و رسانهای مرتبط با جامجهانی باید به گونهای باشد که دچار موازیکاری نشویم افزود: ما باید هم معیارهای فیفا و هم مباحث و ظرایف حقوقی را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم خروجیهای قابلتوجه و کاربردی به فوتبالدوستان ارائه کنیم؛ بنابراین فراخوان و آثار دریافت شده از آن باید به صورت دقیق در کارگروههای تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.
در پایان این مراسم از پوستر فراخوان رویداد «جام زی» و رویداد «پارس آرا» رونمایی شد.
سید مجید امامی رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور هم با تأکید بر این که «جامزی» فرصتی برای پویاسازی ظرفیتهای بخش خصوصی است عنوان کرد: حتماً در روند داوری آثار و تولید محصولات، دوستان ما در فدراسیون فوتبال نقش تعیینکنندهای خواهند داشت. ضمن این که طرحهای منتخب لباسهای هواداری هم آماده است و ان شاالله در یکی دو روز آینده به فدراسیون ارائه خواهد شد تا با نظر و تأیید فدراسیون وارد مرحله تولید شود. این لباسها هم برای هواداران تیم ملی ایران در قطر و هم برای استفاده علاقهمندان فوتبال در داخل کشور مناسب خواهد بود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، دو فراخوان شخصیتپردازی جامجهانی (جامزی) و نخستین مسابقه ملی ارائه شخصیت پارسی (پارس آرا) پیش از ظهر امروز در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
انتهای پیام/
منبع: https://ana.press/fa/news/808085/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%DB%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D9%86
احسان محمدی افزود: در هفت ماه گذشته جلسات متعددی با مدیران نهادهای فرهنگی کشور داشتهایم و بحثهای خوبی مطرح شد. بخشی از این بحثها مبتنی بر آرزویها ما و آن مدیران بوده یا کارهایی بوده که دوست داشتیم انجام بدهیم. به نظر میرسد هیچ کس روی این موضوع اختلاف نظر ندارد که جام جهانی فرصت خوبی برای همدلی و تقویت انسجام اجتماعی است همه ما میدانیم که با دمیدن داور در سوت آغاز بازیهای ایران در جام جهانی، بسیاری از اختلافنظرها فراموش خواهد شد و همه قلبها برای موفقیت فوتبال ایران خواهد تپید.
وی اظهار کرد: مدیران فدراسیون از جمله آقایان تاج وپرهیزگار همیشه این جمله را میگویند که شاید بزرگترن هنر فدراسیون فوتبال این باشد که شرایط موفقیت تیم ملی و تیمهای ایرانی را فراهمکرده و به اصطلاح شرایط داخل زمین را مدیریت کنند. بنابر این در حوزه فعالیت هایفرهنگی همه نهادها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی این عرصه باید وارد میدان شوند. تیم ملی فوتبال ایران متعلق به همه مردم ایران است و به فدراسیون فوتبال اختصاص ندارد که بخواهیم بگوییم هیچ کس به آن نزدیک نشود. ما منتظر خروجی نهادهای فرهنگی هستیم که در این زمینه کار میکنند، اما هنوز آنگونه که انتظار داشتیم این محصولات فرهنگی و هنری به فدراسیون فوتبال ارائه نشده است.
مسابقه ملی ارائه شخصیت پارسی (پارس آرا)، دومین فراخوانی بودکه در این جلسه رونمایی شد. این رویداد با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
وی گفت: این محصولات باید شعار رسمی ایران در جام جهانی یعنی «تا پای جان برای ایران» را در آثار خود منعکس کنند. اعطای جایزه صد میلیونتومانی برای برترین طرح شخصیت و تسهیلات مالی تا سقف یک میلیارد تومان برای نمونهسازی تجاری محصولات فرهنگی، جوایز طرحهای منتخب خواهد بود.