قوانین ویژه اینستاگرام برای ایران!

برای مثال در بستر این شبکه اجتماعی شاهد خرید و فروش علنی مواد مخدر و اسلحه هستیم که با هر استاندارد بین‌المللی و ملی در دنیا، ممنوع بوده و باید به سرعت از سوی اینستاگرام مسدود شود.

با این شرایط کاملا روشن و بدیهی اما شاهد آن هستیم که اینستاگرام به طور مشخص در مورد کشور ایران شرایط و قوانینی کاملا متفاوت را اعمال می‌کند.

در سطح ملی نیز پلتفورم‌ها ملزم به همکاری با مسایل قانونی، عرفی و اخلاقی در کشورهای مختلف هستند. برای مثال شاهد اعمال مقررات خاص و ویژه از سوی کشورهایی نظیر پاکستان، هند، مالزی و … برای شبکه‌های اجتماعی بودیم که متفاوت از رویه‌های بین‌المللی بود و توسط شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و واتس اپ و توییتر اجرایی شدند.

در سطح بین‌الملل، پلتفورم‌ها ملزم به رعایت و اعمال محدویت‌های روشن و آشکار در خصوص مسایلی نظیر کودک‌آزاری، ترویج خشونت و تروریسم، خرید و فروش سلاح، مواد مخدر، اخبار جعلی و دیگر مسایلی از این دست هستند و به شکل لحظه‌ای ملزم به شناسایی این موارد هستند.

به طور کلی امروز حدود مسوولیت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در دو سطح بین‌الملل و ملی تعریف می‌شود.

لذا روشن است که مساله اینستاگرام با ایران، در سطح اعمال حکمرانی سایبری و ملی ایران نیست و به شکلی فراتر و گویی عامدانه حتی از ممنوعیت‌های خود اینستاگرام نیز در مورد ایران تبعیت نمی‌شود.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1035376/%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86مسوولیت‌پذیری پلتفورم‌ها در قبال محتوای منتشره، به ویژه پس از ماجرای ترامپ و انتخابات آمریکا، شکل جدی‌تری هم به خود گرفت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شبکه‌های اجتماعی در دنیا پس از سال‌های طولانی و بلاتکلیفی قانون‌گذاران با حدود مسوولیت آنها، اکنون و به شکلی آشکار چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح حکمرانی سایبری کشورها، ملزم به رعایت حدود و مسوولیت‌های مشخصی هستند.

در کنار این رویه شبکه‌های اجتماعی موظف هستند موارد فوق را که از سوی دولت‌ها به آنها گزارش می‌شود نیز ظرف مدت مشخص و سریعی مسدود کنند. برای مثال در کشور آلمان قوانین کاملا سخت‌گیرانه و روشنی برای پلتفورم‌ها در نظر گرفته شده که هر گونه تعلل و تخلف از آن با جرایم بسیار سنگینی مواجه خواهد شد.

اما این شبکه اجتماعی در خصوص ایران تقریبا هیچ‌گونه محدودیتی اعمال نکرده و فضای فعالیت در این پلتفورم را به شکل نامحدود و مغایر با ارزش‌های جهانی به حال خود رها کرده است. مصداق این موضوع گزارش‌های پلیس فتا در خصوص پرونده‌های متعدد برای شناسایی علنی عاملان فروش سلاح و مواد مخدر بر بستر اینستاگرام است که مشکلات زیادی را برای مردم و نظام قضایی و پلیسی و امنیتی ایران ایجاد کرده است.