طبق تعریف UNWTO، گردشگری شهری یا نوعی از فعالیتهای گردشگری است که در فضاهای شهری با ویژگیهای طبیعی غیر وابسته به اقتصاد کشاورزی انجام میشود. مسافران در مقاصد شهری با طیف وسیعی از تجربیات و محصولات فرهنگی، معماری، اجتماعی و طبیعی روبهرو میشوند. گردشگری تاریخی میتواند گشتوگذاری ساده در بنای تاریخی مشهور شهر یا بازدید از موزههای آثار باستانی، هنری و ادبی باشد. این نوع از گردشگری، مسافران را به لمس تاریخ، دقت بیشتر و اقامت طولانیتر ترغیب میکند. اکثر ما بهطور کلی به مسائل فرهنگی مقاصدی که به آن سفر میکنیم، علاقهمند هستیم و معمولاً از جاذبههای فرهنگی و تاریخی آن مقصد، بهعنوان بخشی از سفرمان دیدن میکنیم. بنابراین آشنایی با فرهنگ، بخشی از سفر ما است؛ اما مقصدمان را بر اساس تجربیات فرهنگی خاصی انتخاب نمیکنیم.
- بازدید از میراث فرهنگی و آثار تاریخی مقاصد، یکی از مهمترین فعالیتهای فرهنگی گردشگران است؛ بههمین دلیل، مقاصد تمام تلاش خود را برای حفاظت از این آثار و ارائه درست آنها به بازدیدکنندگان بینالمللی انجام میدهند.
- این نوع از گردشگری، مسافران را به لمس تاریخ، دقت بیشتر و اقامت طولانیتر ترغیب میکند.
- رویدادها و جشنوارههای فرهنگی موضوعات مختلفی مانند موسیقی و سایر هنرهای زیبا، غذا، فیلم، تاریخ، مذهب و غیره را پوشش میدهند.
- «مسافرت سرگرمی» گردش به تنهایی یا گروهی برای مشارکت در سرگرمیها، دیدار با دیگران و افرادیکه علایق مشابهی را دنبال میکنند یا مایلند تجربهای خاص در مورد یک سرگرمی داشته باشند.
گردشگری فرهنگی یکی از ستونهای اصلی اشتغال در سطح جهان است و توسط بسیاری از کشورها بهعنوان اولویت اصلی ایجاد اشتغال برای جوانان در نظر گرفته میشود. زیگورات چغازنبیل یکی از اولین جاذبههای گردشگری ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است. دو رودخانه کارون و دز از این شهر عبور میکنند و سازههای آبی شوشتر از جمله دیدنی های ایران هستند که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیدهاند. شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور پرشور مردم به کار خود پایان داد.
مقایسه و رزرو هتل در سایر شهرهای ایران
تنها مسجد مرجانی مجله خبری تور و گردشگری نیز با سقفی پر از سنگواره و فسیل دریایی در این شهر زیرزمینی ساخته شده است. سرعت زیاد قطار به معنی قابلیت توسعه صنعت گردشگری در عرصهٔ بینالمللی بود. تا سال ۱۹۰۱ تعداد افرادی که از کانال انگلیس به طرف فرانسه یا بلژیک میرفتند به نیم میلیون نفر در سال رسید. مثلاً شرکت ناوبری پنینسولار و اورینتال استیم دریافت که عمدهٔ مسافران آنان به هندوستان و خاور دور در ماه مارس، سوار کشتی میشوند. متعاقباً ترتیبی دادند تا مردم ایام تعطیل را با رغبت بیشتری در مسیر دریایی لندن به لیبسون و جیبرالتار بگذرانند.
سفری راحت
باتومی، پایتخت جمهوری خودمختار آجارستان در گرجستان، در سالهای اخیر یک دگردیسی عمیق را تجربه کرده و با سرمایهگذاری روی صنعت گردشگری به یکی از مقاصد نوظهور اروپا تبدیل شده است. بررسی شرکت گلوبالدیتا نشان میدهد که سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون گردشگر به ۴۴ کشور اروپایی سفر میکنند که در این میان دو کشور پذیرای ۳۰ درصد از این تعداد گردشگر هستند. با مراجعه به وبسایت سفر مارکت یا نصب اپلیکیشن سفر مارکت در گوشی هوشمند خود میتوانید شهر مبدأ، شهر مقصد، بازه زمانیکه میخواهید در آن مدت به سفر بروید، بودجه خود را انتخاب کنید و همهچیز را به موتور جستجوی هوشمند سفر مارکت بسپارید. در چند سال اخیر تورهایی که به قصد بازدید از جزایر جنوبی ایران مثل جزیره قشم یا هرمز برگزار میشوند نیز محبوبیت خاصی بین گردشگران پیدا کردهاست. همانطور که در بخشهای قبلی این مقاله اشاره کردیم تورهای گردشگری انواع مختلفی دارند. عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر روی مکانیسم عرضه و تقاضای یک مقصد تاثیر بسزایی دارند.
سفر سالانه ۵۰۰ میلیون گردشگر به اروپا؛ صدرنشینان رقابت ۴۴ کشور کدامند؟
بهطور مثال اگر شما در تور جامجهانی قطر ثبتنام کنید، تور ورزشی را خریداری کردهاید. بهطور مثال بسته به اینکه بخواهید به خارج از کشور بروید یا در داخل ایران سفر کنید، میتوانید تورهای داخلی یا خارجی را خریداری کنید. این پژوهش داده بنیاد و کمی-کیفی، نتیجۀ تحلیل محتوای مطالعات پیشین، بررسی 10 متغیر شاخص جهانی توسعۀ گردشگری ماجراجویانه به همراه نظرخواهی از خبرگان به روش دلفی است. با رویکرد آیندهپژوهی، سناریوهای محتمل برمبنای یافتهها پردازش شدند. استعارههای چشمه، برکه، کویر و باتلاق برای ترسیم چشمانداز سناریوها و به منظور توصیف و پیشبینی آیندۀ گردشگری ماجراجویانه در سال 1410 ارائه شد. نتایج حاصل از 4 سناریوی قوی، سازگار و محتمل حاکی از آن است که ناپایداری توسعه گردشگری ماجراجویانه در ایران با روایت باتلاق، آشکار میشود.