به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ادامه برگزاری سلسله نشستهای بینالمللی موسیقی مقاومت، دومین نشست مذکور با موضوعِ «موسیقی مقاومت و الزامات آن» با حضور تعدادی از اساتید، پژوهشگران و موزیسینهای داخلی و خارجی از کشورهای حوزه مقاومت اسلامی و شمال آفریقا از جمله دکتر محمود واعظی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، فاطمی رئیس مرکز مطالعات و راهبردی ژرفا، فریدون باقری مدیر عامل موسسه بینالمللی تقارب فرهنگ ها، دکتر رفیعی رئیس اندیشکده رسانه و هنر ژرفا، دکتر مصطفی یوسف الداوی و استادان برخط از کشورهای عراق، لبنان، فلسطین و تونس، در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نقش موسیقی در انقلاب اسلامی بسیار مهم بود. به نظرم بسیار مهم است که به موسیقی مقاومت بپردازیم. سرودهای جهادی آثاری مهم در دوران جنگ هستند که در طول تاریخ نقش بسیار مهمی در جنگها داشتهاند. دیگر کسی بر اثرگذاری این سرودها شکی ندارد. تنوع روشهایی که وجود دارد موجب توجه ویژهتری به موسیقی شده است.
در دومین نشست بینالمللی موسیقی مقاومت مطرح شد؛
او درباره بحث موسیقی مقاومت گفت: غربیها از همه سکوهای موسیقی برای اهداف خود بهره میبرند. موسیقی میتواند مقاومت را به جهان معرفی کند و این نکتهای است که ما باید به آن بپردازیم.
عباس المقدم آهنگساز، نوازنده و از خوانندگان محبوب کشور تونس هم که از مهمانان برخطِ این مراسم بود، در سخنانی گفت: مقاومت به شدت نیاز دارد که به موسیقی توجه بیشتری داشته باشد. موسیقی یکی از راههایی است که بتوانیم با مردمانِ جهان ارتباط خوبی برقرار کنیم.
دکتر مصطفی یوسف الداوی میهمان حضوری این نشست از کشور فلسطین بود، او در ابتدای سخنانش ضمن تقدیر و تشکر از دولت و ملت ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون از ملت مظلوم فلسطین حمایت بسیاری کردهاند، گفت: قوم فارس چهارصد سال است که از فلسطین حمایت میکند.
** جشنواره موسیقی مقاومت دِینی بر گردن مسئولان است
واعظی ادامه داد: زیباترین واژهای که میتواند مقاومت را جهانی کند، همین موسیقی است. موسیقی مقاومت برای همه افراد و ملل معنادار است. موسیقی محوریترین عنصر هر فرهنگ است. موسیقی هم در غم و هم در شادی هم در تنهایی و هم در جمع جای دارد. واژه مقاومت با قرار گرفتنِ موسیقی در کنار آن، به آن تقدس میدهد و موجب جهانی شدن آن میشود.
شهروز حقی به عنوان موزیسینِ ایرانی در این نشست حاضر بود و ضمن ارائهی پیشنهادی جذاب گفت: پیشنهاد میکنم که ارکستری از هنرمندانی از کشورهای عرصه مقاومت تشکیل شود. ارکسترها میتوانند به صورت آنلاین و از راه دور هم کار کنند. این کار باید از همین ایران آغاز شود.
** شعر شاعران فارسی زبان را برایمان بفرستید
** پیشنهاد تشکیل ارکستری مشترک بین کشورهای حوزه مقاومت
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تاکید کرد: برای توسعه اصل مقاومت در جهان بیش از همه ما نیازمند موسیقی هستیم. موسیقی میتواند لحظه لحظه خونی که شهدای ما پای درخت اسلام ریختند را پاسداشت کنند.
او ادامه داد: کشورهای حوزه مقاومت به خوبی میدانند که باید در عرصه موسیقی تلاش و کار بیشتری انجام شود. به نظرم برای رسیدن به نتایج بهتر، باید همکاری بیشتری میان ما انجام شود تا تولیداتی مشترک در عرصه مقاومت داشته باشیم.
در ابتدای این نشست، دکتر محمود واعظی رئیس دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در سخنانی گفت: خیلی خوشحالیم که نشستی علمی با چنین موضوعِ خوبی برپا شده است. در جهان امروز و در مراکز آکادمیک بیش از هر واژهای تفکر انتقادی رایج است. اینکه دانشجو یا استاد با نقد کارش را آغاز کند و ذهنش ذهن نقاد باشد بسیار مهم است. امروز در جهان یک گفتمان انتقادی داریم که گفتمانی برای رویارویی با خطرهاست. گفتمان مقاومت از ایستادگی، رویارویی و تابآوری در تقابل با دشمنیها و فسادهای عالم میگوید.
** غرب از موسیقی برای اهداف خود بهره میبرد
نخستین نشست موسیقی مقاومت روز چهارشنبه ۲۵ بهمن با حضور مهمانان و استادانی از لبنان، سوریه، یمن، عراق و همچنین میهمانانی از داخل کشور برگزار شده بود.
همچنین سومین نشست بینالمللی موسیقی مقاومت صبح روز چهارشنبه ۱۶ اسفند با حضور صاحب نظرانی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، چین و چهارمین نشست، بعد از ظهر همان روز با حضور موزیسینهایی از اروپا و آمریکا برگزار خواهد شد.
منبع: https://snn.ir/fa/news/1133885/%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA
** مسئولان سیاسی باید امکانات بیشتری به هنرمندان بدهند
الهمدانی گفت: اولین مرحله این است که بتوانیم کلمات خوبی انتخاب کنیم و بعد زیبایی موسیقی را هم به آن اضافه کنیم. به یاری همدیگر میتوانیم اهدافمان را محقق کنیم. ما مخالف آثار هنری هستیم که بدون فکر و بی هدف تولید میشوند.
**لزوم همکاری کشورهای حوزه مقاومت برای تولید آثار موسیقی
اسماعیل الحکاک شاعر حماسی و ترانه سرای عراقی، یکی دیگر از مهمانان برخطر این برنامه بود که در صحبتهایش گفت: در گذشته سرودها بسیار ساده بودند. در حال حاضر میدانهای نبرد از جاهای مختلف آغاز میشود. ما میدانید که موسیقی عامل بسیار مهمی است. کلمات و لحنهای درستی باید برای ساخت آثار حماسی استفاده کنیم؛ چرا که گاهی موسیقی بسیار کارگشا و تاثیرگذار است.
** موسیقی، مقاومت را جهانی میکند
رفیعی تاکید کرد:از فرمایشات این عزیزان دریافتیم که زبان هنر کاربردیترین زبان در راه تقابل با صهیونیست است. جشنواره موسیقی مقاومت که ما پیش زمینههایش را در این وبینارها مهیا میکنیم در قامت بزرگترین رویداد جهان اسلام، میتواند خلعهای موجود را پر کند.
او تاکید کرد: امید که با همکاری همدیگر و با انتخابهای درست بتوانیم اهدافمان را محقق کنیم. بحث موسیقی فولکلور موضوع مهمی است که باید به آنها اهمیت داد. قطعا باید به صورت علمی و روشمند این کا را پیش ببریم. مسئولان سیاسی باید امکانات بیشتری به هنرمندان بدهند. باید توجه داشته باشیم که بدون تلاشهای رسانهای نمیتوان به اهداف مورد نظر رسید.
محسن رفیعی هم یکی از مهمانان حاضر در این نشست بود. او هم ضمن تاکید بر برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت، گفت: برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت دِینی بر گردن همه مسئولان کشور است. در این میان موسیقی که موثرترین و سریعترین پیامها را دارد جایش در بین این جشنوارهها خالی است. هدف از این نشستها بررسی اوضاع موسییقی مقاومت است. این وبینار به ما نشان داد که اشتهایی سیری ناپذیر برای حضور در عرصه موسیقی مقاومت وجود دارد.
احمد الهمدانی، استاد دانشگاه، آهنگساز و خواننده لبنانی، سخنران بعدی این نشست بود. الهمدانی گفت: موسیقی جنبههای مختلفی دارد. موسیقی همیشه جنبههای اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار داده است. حتی سازهای موسیقی براساس رویدادهای اجتماعی تغییر کردهاند.
وی یکی از راههای انتقال بین فرهنگی را، استفاده و بهرهمندی از اشعار دیگر کشورها برای آهنگسازی ذکر کرد و گفت: شعرهای شاعران ایرانی و دیگر شعرای عرب را به ما منتقل کنید تا آهنگهای روی این شعرها بسازیم تا برقرار کننده ارتباطی فرهنگی بین ما و شما باشد. قول میدهم که از این شعرها سرودها و آهنگهای مناسب با وجاهت آن شعر ساخته شود.
این نشست از سوی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، دانشکده الهیات دانشگاه تهران و مؤسسه بینالمللی تقارب فرهنگها برنامهریزی شده بود.