نمایشهای عروسکی صحنه صفا و سادگی همراه با عاطفه و ظرافت است
“نوزدهمین جشنواره بین المللی هنر نمایشهای عروسکی تهران- مبارک “، اینک با چنین بضاعت و صبغه و سابقهای به ادامه مسیر خود، پا گذاشته است و در چشم انداز فکری خود، نمایش ِ ظرفیتهای جهانی تمدّنساز ِ این کشور و عینیّت بخشی به رشد کمّی و کیفی نمایشهای عروسکی را از طریق توجّه به اشتراکات فرهنگی و تبادلات مفید ملی و بین المللی دنبال میکند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای عروسکی تهران _مبارک،پیامی را منتشر کرد. در متن پیام معاون امور هنری آمده است:
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایشهای عروسکی تهران _مبارک از 8 تا 17 تیر ماه سال جاری به دبیری هادی حجازیفر در تهران برگزار خواهد شد.
«به نام نقش بندصفحه خاک تکامل و تکمیل هنرهای نمایشی، یقینا همزاد آدمی در طول تاریخ و همراز ِ او در زیست ذهنی و جهان فکری او بوده است. در این سیر و مسیر، این گونه هنری توانسته است از گذشتههای دور با ساده ترین ابزار تا بهره گیری از امکانات ِ نو، همواره تخیّلات و آرزوهای آدمی و میل او به برقراری ارتباط با همنوع یا تصوّر خود از نیروهای برتر طبیعی یا تمایل به جاودانگی و تحسین او از حقیقتهای والای معنوی را به صحنه تماشا بیاورد. در این فرایند، پیکرههای دست ساز او با سابقهای نزدیک به چهار هزار سال در این مرز پرگهر، نمایشگر وفادار ِ تلاشهای نمادین و پیوسته انسانی بوده است و رمز ِ تداوم این تلاش چند هزار ساله را هم باید در مقبولیّت و صمیمیّت ِ مضامین مردمی و سادگی ذهن و دلمشغولیها و عواطف او، و نوع خوانش هنرمند از زندگی و زیستن در این دنیای غریب دانست؛ افزون برگفتههای پیشین، باید به هوشمندی و توانمندی هنری آفرینشگران این پیکرکها و عروسکها توجه داد که در عین ِ سادگی در ساختار و ظاهر و محدودیّتهای تکاپویی، توانمندی و تحرّک ِ بالایی در بازشناسی، بازگویی و بازتولید گمشدههای فطری آدمی دارند؛ بی هیچ نیازی به میانجیگری اسباب زمینی و زمانی، و به همان اندازه عمیق و باصفا. همانند دنیای ِ بی آلایش کودکان و روستاییان و احساسات زلال ِمردمان گذشته. این صفا و سادگی و توانایی، در بستری سرشار از قصّه و تجربه و دغدغه و عاطفه و شیوههایی مشحون از ظرافت و رمز گونگی، ترکیب یافته است و با همراهی ِ کلام و نوا و ریتم و حرکت و قدرتی خارق العاده در ارتباط گیری و چیزی نزدیک به شعبده، بر صحنه نمایش عروسکی جلوه میکند و بار ِ این همه را، پیکرکهایی کوچک اما بزرگ و کهنسال، به برکت صفا و زلالی و کودکانگی عروسک گردانانشان و برخاسته از آگاهی آنها از مبانی و مولّفههای فرهنگ و هنر این سرزمین کهن و خداشناس، بر دوش میکشند.
تحقّق چشم انداز ِ “ایران اسلامی، به عنوان قطب نمایشهای عروسکی منطقه” با تکیه بر ظرفیتهایِ وسیع فرهنگ و هنر مردمی و آموزههای فضیلت ساز دینی و آیینی افق روشن این تلاش است. فرصت ِ مغتنم برگزاری این رویداد هنری را قدربدانیم و از درگاه لایزال الهی ،تلالو تمدن نوین اسلامی و توفیق و سربلندی و رضایت خاطر تمامی ِ تلاشمندان ارجمند این عرصه را مسالت نماییم.»