هنرمندان سیاه پوست می‌گویند که هوش مصنوعی نسبت به آنها سوگیری دارد

او می‌گوید: سیاه پوست‌ها به نادیده گرفته شدن عادت کرده‌اند و وقتی هم دیده می‌شویم از ما تفسیر نادرستی می‌شود. به نظر می‌رسد برای اصلاح این فناوری باید تاریخ را پاک کرد تا از سوگیری به کار رفته در این فناوری کاسته شود. اما مگر می‌شود تاریخ را پاک کرد؟ به نظر من این پاک کردن به اندازه هر سوگیری می‌تواند خطرناک باشد، چون ما داریم فراموش می‌کنیم که چگونه به اینجا رسیدیم. 


منبع: https://ana.press/fa/news/856890/%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%B3%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

او می‌گوید: من از هر کلمه‌ای برای تولید تصویر مورد نظرم استفاده می‌کردم، کلماتی مانند زن آفریقایی امریکایی، زن سیاه پوست…. باز هم دستگاه ملغمه‌ای از اجزای صورت به هم ریخته و بافت موهای رایج به من می‌داد و قادر نبود یک تصویر واضح به من بدهد.

پیشرفت‌ها باعث می‌شوند که ما برخی سوالات عمیق‌تر درباره تبعیض را نپرسیم. این هنرمند که خود سیاه پوست است می‌گوید: سوگیری‌ها در عمق این سیستم‌ها رخنه کرده‌اند، برای همین دستگاه به صورت خودکار آنها را اعمال می‌کند. اگر من در سیستمی کار کنم که از اکوسیستم‌های الگوریتمیک استفاده می‌کند، بنابراین از آن سیستم می‌خواهم انسان‌های سیاه پوست را با جزئیات فراوان بشناسد، تا ما بتوانیم احساس کنیم که از حمایت بیشتری بهره می‌بریم.

هنرمندان سیاه پوست می‌گویند که هوش مصنوعی نسبت به آنها سوگیری دارد، سوگیری‌ها در عمق این سیستم‌ها رخنه کرده‌اند، برای همین دستگاه به صورت خودکار آنها را اعمال می‌کند.

او در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: من انتظار چیزی با کمی شباهت بیشتر به زنان سیاه پوست را داشتم. و اگرچه فناوری هوش مصنوعی از زمان اولین آزمایش‌های او پیشرفت زیادی کرده است، اما دینکینز هنوز هم نتوانسته است به نتیجه مطلوبش دست پیدا کند.

در طول هفت سال گذشته، او با استفاده از توانایی هوش مصنوعی سعی کرده تا تصویری واقعی از زنان سیاه پوست در حال گریستن یا خندیدن ترسیم کند. نتایج اولیه فاجعه بار بودند. الگوریتم او یک تصویر انسان نمای صورتی رنگ با یک شنل سیاه تولید می کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، استفانی دینکینزِ هنرمند مدت‌هاست که یکی از طلایه‌داران ترکیب هنر و فناوری در فعالیت‌های هنری خود محسوب می‌شود. در ماه می موزه گوگنهایم صدهزار دلار به او به خاطر نوآوری‌های بی‌سابقه‌اش از جمله یکسری مصاحبه‌های ادامه دار با Bina48، یک ربات انسان نما، جایزه داد.