این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبتهایش به حمایت دبیرخانه جشنواره از نمایشهای عروسکی پرداخته و توضیح داد: طبق آنچه با دبیرخانه صحبت شده کمکهزینهای که قرار است دریافت کنیم، به میزان هزینههایی که یک نمایش عروسکی دارد، نیست، ولی همه میدانیم که جشنواره است و شرایط مشخصی دارد. به نظر میرسد عمل به وعده به هنگام وزیر ارشاد و حمایتهای اداره کل هنرهای نمایشی و مدیریت سامانمند و حضور مؤثر دبیر جشنواره و همکارانش در ستاد اجرایی این رویداد، باعث شده در این دوره شاهد جشنوارهای سطح بالا باشیم.
هدف این بود که بچهها را با موسیقی ایرانی آشنا کنیم
نسیم شیرزادی، کارگردان نمایش «چهچهه چلچله چهل گیس» که اقتباس امیر بهبودنیا از افسانه «حسنکچل و چهلگیس» را دستمایه کارگردانی نمایشی عروسکی قرار داده و در سومین روز از نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار مولوی آن را اجرا کرده، درباره چگونگی شکلگیری روند ایده و اجرای این نمایش در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا گفت: از یک سال و نیم قبل استارت کار را با نوشتن طرح و ایده زدیم. از اسفند ۱۴۰۰ کار را شروع کردیم و مرداد ۱۴۰۱ آن را برای جشنواره فرستادیم. مخاطبان اولین اجرای این نمایش را در مرکز تولید تئاتر کانون دیدند. انشاءالله بعد از جشنواره برای اجرای عمومی این نمایش در شیراز و حتی شهرهای دیگر اقدام میکنیم.
وی از تلاش یکساله عروسکگردانان و اعضای گروه هنری سرو شیراز برای روی صحنه رفتن این نمایش میگوید و در پاسخ این سؤال که با توجه به تعداد بالای عروسکگردانان آیا اجرای آن را در شهرهای دیگر ممکن میبیند، توضیح میدهد: اولین نکته این است که بچهها ذوق این را داشته باشند یا نه؛ بچهها آنقدر ذوق دارند و برای این کار زحمت کشیدهاند که مطمئن هستم اگر این فرصت پیش بیاید، آن را از دست نمیدهند.
شیرزادی ادامه داد: این یک واقعیت است که بچههای ما کمتر موسیقی سنتی و اصیل را گوش میدهند. نمایشهای ما بیشتر به دنبال کارهای مدرن موسیقی رفتهاند و کمتر به موسیقی ایرانی میپردازند.
وی ادامه داد: تمرینهای این نمایش در سالنی در شیراز انجام میشد که چند ماه کولر نداشت و بچهها با دستکش و روبنده کار میکردند و این شرایط حتی تنفسشان را دچار مشکل میکرد، هیچ اعتراضی نمیکردند. آنقدر به کارشان علاقهمندند که مطمئن هستم با شوقوذوق آن را انجام میدهند.
شیرزادی درباره مضمون انتقادی و آموزشی فراگیر نمایش خود ادامه داد: در این نمایش داستانی فولکلور و قدیمی را بهنوعی امروزی کردهایم و مخاطبمان تنها کودکان نیستند. بهنوعی همه اعضای خانواده را مخاطب این نمایش میدانیم. مشکلات و معضلاتی که امروزه خانوادهها با آن دستبهگریبان هستند مانند استفاده بیشازحد از بازیهای کامپیوتری، موسیقیهای نامناسب، کمتحرکی و تنبلی در این داستان موردنقد قرار میگیرند. با این مضمون اعتقاد دارم این اثر نمایشی قابلیت اجرا در هر شهر دیگری حتی تهران را هم دارد.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران- مبارک، از هشتم تا هفدهم تیر به دبیری هادی حجازیفر در تهران در حال برگزاری است.