کاهش مصرف گاز و آلایندگی موتورخانهها با انجام معاینه فنی
وی اضافه کرد: در قانون هوای پاک پیشبینی شده است که تسهیلات از طریق صندوق ملی محیط زیست در اختیار کسانی که معاینه فنی دوم را انجام میدهند، قرار بگیرد.
گلعلیزاده تصریح کرد: اگر معاینه فنی موتورخانهها انجام شود، دو اتفاق خوب میافتد؛ مصرف گاز کاهش مییابد که از نظر اقتصادی به نفع بهرهبرداران است و میزان آلایندهها نیز در موتورخانهها کاهش پیدا میکند.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطرنشان کرد: در وهله نخست ساختمانهای دولتی برای معاینه فنی سامانههای احتراقی در اولویت قرار دارد، ضمن اینکه این سامانه در مرحله بعد مراکز تجاری و اداری بزرگ در کلانشهرها را نیز در بر خواهد گرفت و نهایتاً همه ساختمانها را شامل میشود.
به گزارش ایمنا، داریوش گلعلیزاده اظهار کرد: به استناد ماده ۱۷ قانون هوای پاک که بر معاینه فنی موتورخانهها و سامانههای احتراقی و ایجاد سامانهای در این خصوص توسط سازمان ملی استاندارد تاکید دارد، این سامانه طراحی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد و هم اینک در مرحله تکمیل اطلاعات قرار دارد.
گلعلیزاده با بیان اینکه از تدوین استاندارد تجهیزات آلایندگی خودرو مانند کاتالیستها خبر داد و گفت: بحث پایش سوخت نفت، گاز و بنزین با همکاری سازمان ملی استاندارد در حال انجام است.
وی با بیان اینکه استاندارد تجهیزات پایش کیفیت هوا تدوین شده است، افزود: هم اینک به دنبال اجباری کردن این استاندارد هستیم و چنانچه این اتفاق بیفتد، نظارت بر رعایت این استاندارد بر عهده سازمان ملی استاندارد خواهد بود.
وی افزود: ما به همکارانمان در استانها درخصوص نحوه بهرهبرداری از این سامانه و ورود اطلاعات به آن آموزشهای لازم را ارائه دادیم.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به تهیه پیشنویس استاندارد ملی سوخت نفت، گاز و بنزین مبتنی بر استاندارد یورو پنج و به استناد ماده ۱۸ قانون هوای پاک، تاکید کرد: این پیشنویس به تصویب کمیته فنی رسیده است و در دستور کار شورای عالی استاندارد قرار دارد و پس از تصویب، ابلاغ میشود.