** ارتباط درست با قصه؛ مهمترین محور کمیک استریپ
** ظرفیت کمیک استریپ برای روایت تصویری پیادهروی اربعین
حسینی تاکید کرد: اربعین اتفاقی حضوری و عینی است و صرفا بحث اعتقادی محسوب نمیشود. این مضمون تجربهای است که امروز در حال روی دادن است و بر همین اساس از سوی هنرمند و مخاطب درک درستی از آن وجود دارد پس به تصویر کشیدنش احتمالا سادهتر است.
داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی از ظرفیت بالای کمیک استریپ برای روایت تصویری پیادهروی اربعین گفت.
داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی اظهار کرد: در کمیک چیدمان پنلها، ایجاد حسهای موجود در قصه چه از نظر زمانبندی و چه از نظر اتفاقاتی که روی صحنه میافتد، اهمیت دارد. همچنین استفاده درست از ابزارها مثل رنگ، زاویه دوربین و… از ملاکهای انتخاب آثار، خواهد بود.
وی در پایان گفت: سوگواره هنر به واسطه ارتباط با مخاطب، در پرداختن به مضامین مهمی، چون اربعین حسینی، بسیار تاثیرگذار است.
انتهای پیام/
منبع: https://ana.press/fa/news/814023/%DA%A9%D9%85%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%BE-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF
سید مصطفی حسینی که داوری آثار بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی را برعهده دارد در گفتوگو با خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا درباره معیارهای انتخاب آثار گفت: در کمیک استفاده درست از تصویر در خدمت روایت وجود دارد یعنی جدای از اینکه هرچقدر تصویرگری خوب باشد، باید تصویر در خدمت نوع روایت باشد.
وی افزود: در کمیک استریپ آنچه اهمیت دارد برقراری ارتباط درست با قصه و تقویت دستها برای طراحی کردن است. همچنین لازم است شرکتکنندگان روایت سینمایی را یاد گرفته باشند.
حسینی یادآور شد: کمیک یک رسانه باز است که افراد میتوانند با آن شخصی برخورد کنند و به واسطه نوع ارتباطی که با قصه گرفتهاند به سراغ تصویرگری آن روند.
وی با اشاره به اینکه کمیک استریپ ظرفیت خوبی برای پرداختن به آیین موضوع پیادهروی اربعین را دارد گفت: کمیک هم مثل همه رسانههای دیگر با ارتباطی که به واسطه مولفش ایجاد میکند میتواند در انواع محتواها مورد استفاده قرار گیرد و در این باره مضامین مهمی، چون اربعین مستثنی نیست.
داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی درباره تاثیر این رویداد هنری در خلق آثار بدیع و خلاقانه گفت: از آنجا که سوگواره به یکسری اتفاقات و تولید محتواها سمت و سو میبخشند، اتفاق بسیار خوبی است. البته خوب است که در این زمینه پیوستها نیز به درستی اندیشیده شده باشد چراکه بخشی از مبحث محصول هنری، تولید و بخش دیگر ارائه محتوای تولید شده به مخاطبان است یعنی باید طوری طراحی شود که وقتی محصولی تولید شد به شکل درستی بین مخاطبان معرفی شود، به درستی دیده شود و بازخورد گرفته شود تا کم کم به یک جریان تبدیل شود.
داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی خطاب به جوانان شرکتکننده بیان کرد: ما در ایران تدریس مدون و چندان آکادمیک از کمیک استریپ نداریم و کار خوب نتیجه تمرین زیاد، دیدن آثار خوب دیگران و مطالعه هنرمند است پس نیاز نیست که شرکتکنندگان دغدغه نداشتن استاد یا مدرس داشته باشند.
داور سوگواره هنر عاشورایی عنوان کرد؛
وی یادآور شد: از آنجاکه کمیک استریپ یک رسانه تصویری است، مخاطبان زیادی دارد و میتواند به خوبی در خدمت محتوا قرار گیرد.
وی در سخنانش تاکید کرد: در کمیک برخلاف تصویرگری و نقاشی که در آن صرفا تصویر مهم است تصویر باید در خدمت روایت قرار گرفته باشد و حال و هوای گرافیک و نوع چیدمان پنلها و زاویه دوربینها باید در خدمت داستان باشد.
گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و پینما برگزار خواهد شد. همچنین لازم به یادآوری است که مهلت ارسال آثار تا ۲۵ آبان ماه تمدید شده است.