در حال حاضر رقابت شدیدی میان برخی کشورهای منطقه برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت و جذب بیماران در جریان است. در این راستا، این کشورها با ارایه بسته های خدماتی استاندارد، فراهم کردن زیرساخت های حمل و نقل، ارتباطات، ایجاد زنجیره خدمات گردشگری سلامت - پزشکی و ... تلاش می کنند که بیماران نیازمند درمان را به سوی خود بکشانند.
در این میان، ایران از یک سو به دلیل برخورداری از شبکه گسترده و قوی بهداشتی و پزشکی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، برخورداری از پزشکان با تجربه و بیمارستان ها و مراکز درمانی پیشرفته و از سوی دیگر به دلیل قیمت ارزان خدمات پزشکی و جراحی نسبت به سایر کشورها، در سال های اخیر به قطب پزشکی و گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شده است.
برخی آمار و گزارش ها نشان می دهد ارزش بازار گردشگری پزشکی و سلامت سالانه به ۶۰ میلیارد دلار می رسد که سالیانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به ارزش آن اضافه می شود.

در این میان، عدم وجود راهبرد جامع گردشگری سلامت در کشور و عدم وجود متولی مشخص برای این حوزه، باعث شده که از یک سو از همه ظرفیت های کشور برای جذب گردشگران سلامت و ارزآوری برای کشور استفاده نشود و از سوی دیگر رقابت ناسالمی بین شرکت های فعال در این بخش شکل بگیرد که می تواند به هدر رفت منابع و فرصت سوزی منجر شود.
نگاهی به وضعیت بخش گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی در کشورمان نشان می دهد که با وجود روند رو به افزایش فعالان این بخش و با وجود استقبال روزافزون برای طی روند درمانی در داخل ایران، اما همچنان فاقد استراتژی جامع و کلان در این بخش هستیم. عدم وجود ساختار نظام مند برای سیاستگذاری و هدفگذاری، ضعف بازاریابی و فقدان نظارت باعث بروز مشکلاتی شده که باید نسبت به رفع آنها، چاره اندیشی شود
نویسنده: تیم تحریریه تحریریه جرس توز