این مدرس دانشگاه با تاکید بر ضرورت استفاده از مشاور و کارشناسان هنری در اجراها گفت: اگر همراهی مشاوران برای تمامی آثار به ویژه آثاری که قرار است در جشنواره فجر حاضر باشند، در نظر گرفته شود. قطعا کارها ابتر نمانده و افق روشنی برای انتخاب آنها در جشنواره دیده خواهد شد.
پیوند همچنین گفت: در طول سالهای متوالی شاهد آثاری بودیم که همیشه برایمان جای سوال است، این آثار براساس چه ویژگی و مختصاتی در بخش خیابانی حضور پیدا کردهاند.
پیوند گفت: هنرمندان جوان تنها با حضور یک مشاور و چند روز تمرین بیشتر میتوانند بسیاری از مشکلات خود را رفع کنند و از نظر فرم و محتوا به غنا برسند تا آنجا که هیئت داوری در انتخاب اثر برگزیده با چالش بیشتری مواجه شود. اگر این مشاوران از خود استانها باشند، خیلی بهتر است چراکه قطعا دلشان بیشتر برای همکارانشان میتپد و تلاش میکنند سطح آثار استان خود و استانهای همجوارشان را بالا ببرند.
پیوند در پایان سخنانش کیفیت آثار حاضر در جشنواره منطقهای پارس را مطلوب ندانست و گفت: متاسفانه هنرمندان تلاش زیادی کردهاند، اما نبود آموزش و آشنایی با معیارها و استانداردها باعث شده است تا نمایشهای خیابانی در حد انتظار نباشند.
داور بخش نمایشهای خیابانی جشنواره تئاتر منطقهای پارس افزود: استفاده از اکسسوار به عنوان بخشی از کار باید بجا و منطقی باشد. گاهی شاهد آثاری هستیم که در بخشهایی از نمایش، اشیا اصلی و در بخشهای دیگر از اشیای فرضی بهره میبرند و یکنواختی در حس و اجرا شکل نمیگیرد. این موارد، جزئیاتی تخصصی است که باید آموزش داده شوند. اما متاسفانه ازآنجاکه تئاتر خیابانی مانند نمایشهای ایرانی در بخش آکادمیک مورد بیمهری قرار میگیرد، دیگر انگیزهای برای دانشجویان و هنرجویان ما باقی نمیماند.
این هنرمند افزود: متاسفانه ما به بخش آموزش آنطور که شایسته است، نپرداختهایم. در برخی از آثار، شاهد ایدههای خوبی هستیم که به طرح تبدیل نشده است یا آثاری که طرح خوب دارند، اما در شیوه اجرایی به مشکل برمیخورند.
وی در این باره توضیح داد: درست است که نمایشها همواره و در هر مرحله باید از فیلترهایی که همان داوران هستند، عبور کنند، اما پیش از این باید به بخش آموزش در حوزه تئاتر توجه بیشتری داشت تا در روند کیفی آثار تاثیرگذار باشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیستوهشتمین جشنواره تئاتر منطقهای، دی امسال به میزبانی چهار استان فارس (پارس)، خراسان رضوی (خاوران)، سمنان (راه ابریشم) و آذربایجان (سهند) برگزار میشود. جشنواره تئاتر منطقهای پارس، نخستین گام از این رویداد نمایشی بزرگ است که از پنجم دی به میزبانی شهر شیراز آغاز شده و امروز (جمعه هشتم دی) به پایان میرسد.
گروههای نمایشی استانهای هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خوزستان، یزد، قم و کرمان با اجرای ۱۹ نمایش صحنهای و ۱۴ نمایش خیابانی در شهر شیراز، در جشنواره منطقهای پارس با هم رقابت میکنند.
او توضیح داد: نگاه کیفی ما به تولیدات استانها و شهرستانها، میتواند مفید به فایده باشد. ما هنوز شاهد آثاری هستیم که ضعف اجرایی دارند. بسیاری از هنرمندان هنوز تفاوت کار خیابانی با کار صحنهای را نمیدانند.
به گفته این هنرمند، ارتباط با مخاطب، اولین مولفه تئاتر خیابانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
برگزیدگان این رویداد هنری، به چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه پیدا خواهند کرد.
پیوند با اشاره به اوایل دهه هفتاد و شکلگیری تئاتر خیابانی توضیح داد: اجراهای خیابانی در سالهای ابتدایی برای رونق به جشنواره تئاتر فجر شکل گرفت، اما این گونه نمایشی، اکنون کاملا مستقل و با هویتی شخصی، راهش را ادامه میدهد. افزوده شدن این بخش به جشنواره تئاتر منطقهای بسیار ارزشمند است، البته به شرطی که به استاندارد و معیارهایش توجه شود.