“آتش زده باز دست دشمن بر باغ”

به تو چقدر می‌آید، که خواهرش باشی

آرتین خوش‌آمدی، ما چشم‌انتظار بودیم.

مدینه، شهر غریبی برای فاطمه هاست

مجید لشگری، از دیگر شاعران آیینی هم در این نشست به شعرخوانی پرداخت. وی در سخنانی پیش از تقدیم شعر خود به حوادث روز‌های اخیر در زاهدان پرداخت و گفت: شهید سجاد شهرکی امام جماعت مسجد «مولای متقیان» زاهدان از دوستانم بود که روز‌های گذشته بر اثر حمله‌ای تروریستی به شهادت رسید.

آن شب قطاری از نور سوی بهشت می‌رفت

با این خبری که آمد از شاهچراغ

نخواست زینبِ یک شام دیگرش باشی

نشد رسولِ سلام پیمبرش باشی

به قم رسیدی و گم کرد دست و پایش را

نه این‌که پر بکشی و به شهر او نرسی

ولی الله کلامی زنجانی، شاعر آئینی و مداح اهل‌بیت (ع) هم در محفل شعر «حریم» شعری با موضوع اغتشاشات اخیر و حمله تروریستی داعش به حرم مطهر شاهچراغ (ع) تقدیم کرد، متن این شعر به‌شرح زیر است:

ما نیز گریه‌های بی‌اختیار بودیم

رسول گفت: که در طوس، پارۀ تن اوست

که تا همیشه، تو یاس معطرش باشی

هُش‌دار‌ای جوان نشوی منحرف ز راه

دوباره آینه‌ای در برابرش باشی

محکم بمان عزیزم! ما استوار بودیم

بیش از 20 شاعر آیینی در محفل شعر «حریم» اشعار خود را تقدیم کردند که شعرخوانی استاد یوسفعلی میرشکاک و شعرخوانی و نوای مداحی حاج علی انسانی حسن ختام این محفل شعر بود.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1041609/%D8%B4%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%A7%D8%AC%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%BA-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%BA

شعرای بسیاری در این محفل شعر‌های خود را با موضوعات حضرت معصومه (س)، حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ (ع) و اغتشاشات ماه گذشته و روز‌های اخیر تقدیم کردند. قاسم صرافان یکی از این شعرا بود که شعری در مورد حضرت معصومه (س) تقدیم کرد، متن این شعر چنین است:

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق

یادت می‌آید آرتین؟ در آن حرم در آن شب

میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، نیز که همواره یکی از پیشروان جنگ روایت‌ها در رشته شعر و ترانه است هم در این جمع شعری با موضوع «آرتین» تقدیم کرد. این سروده عرفان‌پور برای آرتین سرایداران که خانواده‌اش را در حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ از دست داده است، از زبان پدر، مادر و برادرش با او حال و احوال می‌کند، متن این شعر چنین است:

ما عاشقانه یک‌عمر با این دیار بودیم

آرشام، در بهشت است، اما هنوز با تو

نخواست گم شده،، چون قبر مادرش باشی

سیده فرشته حسینی، از شاعران جوان آیینی هم که برادرش از شهدای فرماندهی انتظامی کشور است با حضور در این محفل شعری در مورد حادثه تروریستی حرم شاه‌چراغ تقدیم کرد، بخشی از متن این شعر چنین است:‌ای دل تو چگونه نشکنی با این داغ؟

ما رود رود رفتیم ما آبشار بودیم

که تا رسیدن محشر، تو محشرش باشی…

قرار بود بیایی کبوترش باشی

لشگری در ادامه با بیان خاطره‌ای از دیدار شهید شهرکی با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: محب‌علی فارسی از فرماندهان گردان لشکر 41 ثارالله پس از سال‌ها مجروحیت به شهادت می‌رسد و حاج قاسم برای ادای احترام خود را به مزار شهدای زاهدان رساند. شهید شهرکی در این حضور حاج قاسم دیداری با ایشان داشت و عکسی سلفی گرفت که در قاب آن علاوه بر خود، حاج قاسم و شهید حمیدرضا هاشمی حضور داشتند. حمیدرضا هاشمی هم چند هفته پیش به شهادت رسید.

که زخم دگر به زخممان افزودند

ما را خدا صدا کرد رفتیم سمت دریا

آرتین! خوش‌آمدی! ما چشم‌انتظار بودیم

خدا نخواست، تو هم با جوادِ او، آن شب

این مراسم با حضور شاعرانی همچون علی انسانی، یوسفعلی میرشکاک، ولی‌الله کلامی زنجانی، ناصر فیض، علی‌محمد مؤدب، علی داودی، احمد بابایی، مرتضی حیدری آل‌کثیر، محمود حبیبی کسبی، قاسم صرافان، میلاد عرفان‌پور، مجید لشگری، سورنا جوکار، رضا قاسمی، محمدمهدی خان‌محمدی، مهدی جهاندار، محمدحسن جمشیدی، حسن خسروی وقار، هادی ملک‌پور، مجتبی خرسندی، محسن ناصری، حسین خزایی، الهام صفالو، سیده فرشته حسینی و سمانه خلف‌زاده و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد.

نخواست باز امامی، کنار خواهر خود…

گواه رنج نفس‌های آخرش باشی

آرتین! ببین برایت باران شده‌ست ایران

اجازه خواست که گلدان مرمرت باشد

میان راه، پرستوی پرپرش باشی

چون تلخ شد ز قصه شیراز کام ما

آرتین! گلم! از امشب تو مرد خانه هستی

چو دید، آمده‌ای سایۀ سرش باشی

بهتر شده است دستت؟ بهتر شده است حالت؟

دیدیم بغض کردی، ما آن کنار بودیم

بر روی تخت وقتی از ما سؤال کردند

امروز جنگ منطقه، جنگ رسانه‌هاست

بیتی سرود حافظ شیرین‌کلام ما

که تا طلوع قیامت، شفاعت از تو رسد

همبازی‌است و همراه، ما ماندگار بودیم

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، گرامی‌داشت شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ به‌همت مرکز آفرینش‌های ادبی و با حضور شاعران پیشکسوت و جوان آیینی همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (س) برگزار شد؛ محفلی که حال‌وهوای خاصی داشت، چرا که شاعران آیینی با دست پر و در شرایطی با همدیگر دیدار می‌کردند که این روز‌ها نقش مهمی در جنگ نرم فرهنگی ایفا می‌کنند.

لشگری در ادامه در وصف این خاطره آن را «سه شهید در یک قاب» نام گذاشت و سپس شعری را به حضرت علی (ع) و محبان ایشان تقدیم کرد.

گوش عموم خلق به زنگ رسانه‌هاست

خدا، تو را به دل تشنۀ زمین بخشید

مثل ستاره‌های دنباله‌دار بودیم

فتنه، مطاع شهر فرنگ رسانه‌هاست.

آرتین! بگو به خواهر، در جشن ازدواجش

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

کرامتت، همه را یاد او می‌اندازد

ما را تو خوب دیدی، در آن قطار بودیم

که تا بهار بیاید، تو کوثرش باشی

پای قرار هستیم، پای قرار بودیم

آرتین! برای ایران، سردار دیگری باش

بهتر شده‌ست دستت؟ ما بی‌قرار بودیم

آتش زده باز دست دشمن بر باغ