آخرین جزئیات ماجرای گرگ‌های ناژوان

وی گفت: مأموران به محض تماس و گزارش مردم در مناطق مورد نظر با اسلحه‌های بیهوشی حضور داشته‌اند و چندین شب متوالی تا ساعات ۵:۰۰ بامداد گشت‌زنی کردند و طی این گشت‌زنی‌ها تنها روباه و شغال در آن محدوده مشاهده شده و تا این لحظه گرگ رؤیت نشده است، به محض رؤیت قلاده گرگ‌ها عملیات زنده‌گیری توسط مأموران انجام خواهد شد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه گزارش‌های شهروندان به محیط‌زیست حاکی از رؤیت چند قلاده گرگ در مناطق محدوده صحرای دستگرد و قائمیه (ناژوان) است، اظهار کرد: نیروهای آتش‌نشانی با همکاری شهرداری منطقه و مدیریت پارک ناژوان با محوریت اداره محیط‌زیست استان در پنج عملیات گرگ‌ها را ردیابی کردند، اما تاکنون موفق به گرفتن آن‌ها نشدند.

مردم محلی نیز اطلاع دادند که پس از گذشت حدود ۴۵ روز از مکاتبات، هنوز این چند قلاده گرگ جمع‌آوری نشده‌اند و ضمن خساراتی که به دامداران در این مدت وارد کرده‌اند، با توجه به حضور این حیوانات در مجاورت مناطق مسکونی، احتمال بروز خسارت جانی برای شهروندان وجود دارد.


منبع: https://www.imna.ir/news/629040/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%DA%98%D9%88%D8%A7%D9%86

لاهیجان‌زاده در پاسخ به اینکه گشت‌زنی‌ها تا چه زمانی تداوم دارد، اضافه کرد: درحال‌حاضر مأموران طی گزارش و تماس مردم در مناطق مورد نظر حضور شبانه‌روزی دارند تا بتوانند به محض رؤیت، آن‌ها را با اسلحه‌های بیهوشی در دام گرفتار کنند.

وی افزود: در گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی گاهی این چند قلاده گرگ در اطراف و بلوار نیروگاه اصفهان رؤیت شده است، اما تا این لحظه تیم‌های گشت موفق به گرفتن آن‌ها نشدند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر اینکه گزارش‌های شهروندان به محیط زیست حاکی از رؤیت چند قلاده گرگ است، اما تاکنون محیط‌بانان موفق به مشاهده آن‌ها نشده‌اند، تصریح کرد: مشاهده این حیوان تنها مد نظر مأموران نیست، بلکه در یک فاصله مناسب باید بتوانیم با اسلحه بیهوشی آن‌ها بیهوش کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تاکنون حمله گرگ به شهروندان گزارش نشده است، تصریح کرد: تیم‌های گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی درگیر این موضوع مهم برای جلوگیری از هرگونه بروز خسارت به مردم مناطق محدوده صحرای دستگرد و قائمیه (ناژوان) هستند.

به گزارش ایمنا، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان طی اواسط آذرماه درباره تلاش محیط‌بانان برای زنده‌گیری گرگ‌های مشاهده شده در منطقه ناژوان توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: براساس گزارش‌های مردمی، خسارت‌هایی توسط گرگ‌ها بر دامداری‌های صحرای دستگرد و قائمیه وارد شده است، لذا مقرر شد شهرداری با همکاری آتش‌نشانی منطقه ناژوان را ایمن‌سازی و هشدارهای لازم را به ساکنان آن مناطق اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: این عملیات مهم با تیم ۱۰ تا ۱۵ نفره از محیط‌بانان طی این مدت اجرایی شده و تاکنون وقت و انرژی بسیاری از مأموران گرفته است و محیط‌بانانی که باید در مناطق حفاظت شده حضور داشته باشند، برای حفاظت از جان شهروندان در مناطق مورد نظر در حال گشت‌زنی هستند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه بیش از دو هفته محیط‌بانان با تمام انرژی و گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی درگیر این موضوع مهم برای جلوگیری از بروز خسارت‌های جانی به مردم مناطق محدوده صحرای دستگرد و قائمیه (ناژوان) هستند، اظهار کرد: محیط‌بانان طی گزارش‌های شهروندان با اسلحه‌های بیهوشی در مناطق مورد گزارش، مستقر شده‌اند تا این قلاده گرگ را با عملیات بیهوشی بتوانند در زیستگاه خودش رهاسازی کنند، اما تاکنون موفق به مشاهده مستقیم نشدند.

گفتنی است درحالی‌که براساس گزارش‌های مردمی چند ماهی است در محدوده صحرای دستگرد و قائمیه (ناژوان) چند قلاده گرگ مشاهده شده است، در تاریخ ۲۵ مهرماه از طرف مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اداره کل حفاظت محیط زیست و معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان مکاتبه جهت پیشگیری و کنترل خطر انجام گرفته است.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه عملیات ردیابی برای زنده‌گیری چند قلاده گرگ در پارک جنگلی ناژوان اصفهان در پنج مرحله انجام شده است و این موضوع مهم در ۱۰ روز آینده برای جلوگیری از بروز هرگونه خسارت از سوی سازمان محیط‌زیست به اتمام خواهد رسید، اظهار کرد: اداره محیط‌زیست در صدد است که با عملیات زنده‌گیری بتوانند این چند قلاده گرگ را از محدوده ناژوان خارج کرده و در زیستگاه خود رهاسازی کنند.

وی با اشاره به اینکه براثر خشکسالی‌های متوالی، تغییرات اقلیمی و اکوسیستم مناطق، گونه‌های پوشش گیاهی کاهش یافته است، افزود: با توجه به کمبود غذا و سردی هوا حیوانات مانند گرگ و روباه از مسیر رودخانه زاینده‌رود به سمت شهرها رسیدند، اما تاکنون هیچ‌گونه خسارت جانی از مردم مناطق محدوده صحرای دستگرد و قائمیه (ناژوان) گزارش نشده است.