اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر دفاع مقدس و مقاومت / برگزیدگان جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی معرفی شدند

۱-فصلنامه نگین ایران/ مدیر مسئول؛ دکتر علی محمد نائینی/  مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

۴-مرکز مطالعات، تحقیقات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران/ امیر سرتیپ دوم خلبان؛ دکتر علیرضا رودباری

-گروه فرهنگی، ادبی

بدون تردید مقاطعی از تاریخ در همه کشور‌ها هست که در زمان متوقف نمی‌شود و آن جریانات و رخداد‌ها آنقدر عظیم و جوشان هستند که به یک هویت جاری در متن جامعه تبدیل می‌شوند.

 

فرمانده کل سپاه ادامه داد: دفاع مقدس یک نظریه اثبات شده را به جهان تفهیم کرد که چگونه می‌توان به صورت بندی همه قدرت‌ها غلبه کرد و چگونه می‌توان در فضای نابرابر قدرت سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و سخت افزاری و عملیات رسانه و قدرت صنعتی و علمی، بتوان قدرت صعیف‌تر را بر قدرت قوی‌تر غلبه داد.

-گروه تاریخی، سیاسی

۱-جمعیت احیاء از لبنان/ نجوی رعد

-کوهستان آتش/ اثر برگزیده/  گلعلی بابایی /نشر ۲۷ و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

۳-موسسه پیام آزادگان/ سرکار خانم فرزانه قلعه قوند

-قدرت متعالی/ اثر شایسته تقدیر/ دکتر یعقوب نعمتی وروجنی/ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

سردار سلامی خاطرنشان کرد: نگارش تاریخ جنگ بیان واقعیت‌ها برای آن زمان نیست بلکه گشایش راه و روشن کردن چراغ است و این رفتن به دل تاریخ است و در کتاب تاریخ همه چیز روشن است و قران هم ما را مطالعه سرگدشت پیشینیان توصیه کرده است.

برگزاری اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر دفاع مقدس و مقاومت/برگزیدگان جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی معرفی شدند
در پایان این مراسم از برگزیدگان جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دومین دوره دو سلالانه آثار برتر دفاع مقدس در بخش‌‎های مختلف تجلیل به عمل آمد که به شرح ذیل است: 
– گروه نظامی، امنیتی

از این روی، هر گامی در مسیر ثبت و ضبط، توصیف و تحلیل، ترویج و تبیین این رویداد مقدس و انقلابی و فهم و بیان اندیشه آفریننده آن، از مهم‌ترین و مبارک‌ترین اقدامات در راستای اعتلاء و سربلندی ملت ایران به شمار می‌رود. بدیهی است نیل به چنین هدفی بزرگ و بلند، عزم راسخ و اراده قوی پژوهشگران و محققان دفاع مقدس را می‌طلبد تا در سایه یافته‌ها، تحلیل‌ها و نظریه‌پردازی‌های آنان، گزاره‌های راهنما و ثمرات ماندگار شجره طیبه دفاع مقدس تجلی یابد.

فرمانده کل سپاه با تاکیر بر اینکه کار ما با دشمنان تمام نشده و آن‌ها هنور هستند، اما قدرتشان تنزل یافته و ما در موقعیت بسیار خوبی با تجربیات دوران دفاع مقدس هستیم، خاطرنشان کرد: نوسازی اندیشه و قواعد جنگ و امروزی کردن ابزار‌ها و پیشرفته کردن سخت افزار‌ها ادامه دارد و چیزی که ثابت است باور‌ها و اعتقادات و اصول ماست، اما طبیعتا روش‌ها و تاکتیک‌ها عوض می‌شود و این طبیعی است و آنچه می‌ماند شخصیت شکل یافته این ملت است.

نتایج فصلنامه ها:

دفاع مقدس، ثمره آموزه‌ها و باورهای دینی و تمدنی برگرفته از تجربه تاریخی ملت بزرگ ایران در طول مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی قرن‌های گذشته است که راهی نوین در حیات سیاسی – اجتماعی مردمان این مرز و بوم و گنجینه‌ای بی‌نظیر و تمام‌ناشدنی و ذخیره‌ای گران‌بها برای آینده پیش‌رو است و الگویی روشن برای همه آزادی‌خواهان و مجاهدان در تمام سرزمین‌ها و دوران‌ها خواهد بود.

 


منبع: https://snn.ir/fa/news/1049158/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%A7%D8%AC-%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF

نائینی گفت: در فاصله ده ساله اخیر، در دانشگاه‌های کشور حدود ۳ هزار پایان نامه و رساله در موضوعات مختلف «دفاع مقدس» دفاع و به ثبت رسیده است؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرر نسبت به ترجمه آثار بومی و آشنا کردن مخاطبان خارجی با کتاب‌های دفاع مقدس تأکید کرده‌اند. لکن در حوزه ترجمه آثار بومی دفاع مقدس و جبهه مقاومت با نهضت ترجمه و مطالبه رهبری، فاصله بسیار زیاد است. آثار ترجمه شده خارجی در بازار کتاب فراوان است، ولی متأسفانه با بی تفاوتی و غفلت در مورد ترجمه آثار بومی مواجهیم. امیدواریم با مجاهدت جامعه علمی و پژوهشی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، ناشرین، مراکز اسنادی و رسانه‌ها، شاهد تقویت بیشتر فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشیم.

-کتاب سی و هشتم جنگ ایران و عراق، / اثر برگزیده/ حمیدرضا فراهانی/ هانیه مرشدی/ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

۲-فصلنامه مطالعات راهبردی جهان اسلام/ مدیر مسئول؛ دکتر سعداله زارعی/  موسسه اندیشه سازان نور

۴-فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس/ مدیر مسئول؛ دکتر عبدالعلی پورشاسب/  پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

وی گفت: ما در قرآن تعابیر و مفاهیمی داریم، اما چگونه در میدان واقعیت این آیات را به حقایقی در قلبمان تبدیل کنیم؟ دفاع مقدس اثبات کننده قواعد قرانی بود از جمله این قاعده که با صبر و توکل می‌توان بر دشمن غلبه کرد. دفاع مقدس یک مقیاس جهانی از جنگ بود علیه یک ملت.

-گروه اجتماعی، اقتصادی

وی افزود: حوادثی آنقدر موثر و دارای آثار ابدی هستند که به مرور به یک حقایق شکفته و بالنده تبدیل می‌شوند؛ مانند حادثه عاشورا که اگرچه در مقیاس زمان و جغرافیا کوتاه و محدود بود، اما آثار معنوی و سازنده آن صد‌ها سال است که آزادگان عالم و محبان اهل بیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و محرک یک فرهنگ ناب منحصر به فرد است که توان تحولات عظیمی در عالم را دارد.

-تاملی بر روش شناسی پژوهش در حوزه دفاع مقدس/دکتر اصغر محمدی فاتح/ سید مهدی گل افشانی/ عقیدتی سیاسی ارتش/ اثر برگزیده

نتایج رساله ها:

-گروه حقوقی، بین الملل

سردار سلامی ادامه داد: ملت ایران شخصیتی فریب ناپدیر و آگاه دارد که به دلیل شناخت دقیق ما از دشمن است؛ دشمنی که جز قول زور چیزی نمی‌گوید. مردم ما امروز امتداد همان نسل جنگ است و همان جنگ تکرار شده، اما مردم با همان روحیه و اعتماد بنفس، و توکل و صبر و استقامت ایستادند و در این جنگ همه ابزار‌های دشمن کامل است. از تهاجم فرهنگی و حرکت در فصای مجازی استفاده می‌کند، اما تاثیر قابل توجهی ایجاد نمی‌کند بدلیل اینکه این ملت ریشه در دفاع مقدس دارد.

-بررسی تاثیر جنگ ایران و عراق بر حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه مریوان/ دکترکیومرث فیضی/ دانشگاه بین المللی امام خمینی / اثر برگزیده

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اگر کسی صدسال مداخله آمریکا در ایران را بداند متوجه می‌شود رییس جمهور امروز با کارتر و نیکسون و روزولت و کندی و کارتر فرقی ندارد، اظهار داشت: تاریخ برای فهم امروز است و از این منظر، دفاع مقدس و دشمنان آن روز و تفکراشان هنوز هست و با مطالعه دفاع مقدس می‌توانیم بفهمیم چه کسانی دنبال حذف نام کشور عزیزمان هستند.

فرصت را مغتنم شمرده، ضمن تشکر صمیمانه از تمامی پژوهشگران پرتلاش حوزه دفاع مقدس و مقاومت، آنان را به جهادی نو در عرصه تبیین معارف و آموزه‌های سال‌های حماسه و ایثار دعوت نموده، تا اندیشه و الگوی مبارزه و جهاد مقدس رزمندگان اسلام را به زبان ساده و روشن برای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم و شیفتگان فرهنگ مقاومت در سراسر جهان ارائه و از تحریف و فراموشی آن جلوگیری نمایند.

-نبرد ماووت/ اثر شایسته تقدیر/ حسن جعفرزاده/  مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

در ادامه این مراسم سرلشکر سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه اگر جوانان ما تاریخ را بدانند متوجه نقشه شوم امروز دشمنان می‌شوند افزود:

۳-فصلنامه علمی امنیت ملی/ مدیر مسئول؛ دکتر کاظم سام دلیری/  دانشگاه عالی دفاع ملی

‌حمد و سپاس خداوند علیم و بصیر را که فرصتی مقدّر فرمود تا دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، برگزار و به افق‌های بلند این عرصه اندیشیده و با شناخت فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرشار و قدرتمند نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، زمینه‌ساز توسعه، ترویج و تبیین هرچه بیشتر فرهنگ و آرمان‌های تمدن‌ساز شهیدان و حماسه‌سازان هشت سال دفاع مقدس باشیم.

-جنگ شیمیایی عراق علیه ایران/ اثر برگزیده/ دکتر شیرزاد خزایی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بر مسئولان و دست‌اندرکاران عرصه دفاع مقدس فرض است در راستای تأکیدات و مطالبات فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، با بهرگیری از تجارب گران‌سنگ ارزنده، برای رونق و گسترش مطلوب‌تر پژوهش‌ها و مطالعات جنگ تحمیلی هشت‌ساله، زیست‌بوم پژوهشی کارآمد و متفاوت از گذشته تعریف و فراهم سازند تا ضمن تشریک مساعی نهادهای فعال، اشتراک‌گذاری اسناد در اختیار، گفت‌وگو و تعامل با اندیشمندان، حمایت‌های مادی و معنوی هدفمند از پژوهش‌ها و پژوهشگران، پذیرای یافته‌های آنان باشند.

در پایان از برگزارکنندگان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت – جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی – کمال قدردانی را داشته و به برگزیدگان و تقدیرشوندگان این جایزه ارزشمند نیز صمیمانه تبریک می‌گویم.

سردار سلامی با بیان اینکه گاه شخصیت‌هایی زنده می‌مانند و میدان تاثیرگذاری عظیم بوجود می‌آورند و الی الابد معارف و آموزه هایشان در کالبد بشر تکثیر می‌یابد، گفت: دفاع مقدس نیز در آن ۸ سال متوقف نشد چراکه دفاع مقدس با هیچ جنگی ماقبل خود قابل قیاس نیست و الگوبرداری شده نبود و همه معارف و تجربیات آن متعلق به همان شرایط بود و گزاره‌هایی که در جهان برای مواجهه با قدرت‌ها ایجاد کرد متعلق به همان رخداد است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

-حوض خون/ اثر شایسته تقدیر/ سرکار خانم فاطمه سادات میرعالی/ انتشارات راه یار

رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح
سرلشکر پاسدار محمد باقری.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، آیین اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر دفاع مقدس و مقاومت و جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی در سالن خلیج فارس باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم که رسالت بوذری اجرای آن را بر عهده داشت جمعی از پژوهشگران، نویسندگان و فعالین حوزه روایت جنگ و دفاع مقدس حضور داشتند.  
برگزاری اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر دفاع مقدس و مقاومت/برگزیدگان جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی معرفی شدند
این مراسم با مداحی حاج محمود طاهر و ذکر و یاد حضرت فاطمه زهرا (س) علیه آغاز شد و سپس با سخنرانی علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه یافت، سردار نائینی در این مراسم گفت: دو سالانه اول در سال ۱۳۹۹ با حضور سردار باقری رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد. این جشنواره مهم‌ترین رویداد علمی پیرامون دفاع مقدس و جبهه مقاومت است که دوسالانه برگزار می‌شود. با توجه به نقش و جایگاه پژوهش قرار شد، بررسی پژوهش‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت مستقل و مکمل دوسالانه انتخاب کتاب دفاع مقدس باشد و دومین دوسالانه با فراخوان آثار در ۹ حوزه مختلف از پانزدهم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

پس از سخنرانی سردار نائینی، امیر نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیام رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خطاب به دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت را قرائت کرد:

وی افزود: هیچ کشوری از تاریخ خود منقطع نیست؛ آیا غارت نفت ما از سوی انگلیس‌ها یا اشغال کشورمان را می‌توان نادیده گرفت؟ آیا آرزو‌های امروز انگلیس یا سیاستمدارانشان همان سیاست‌ها و چرچیل آن روز نیستند؟ اگر جوانان ما تاریخ را بدانند می‌توانند تحت تاثیر القائات آن‌ها قرار نگیرند.

-نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر/ دکتر کریم شنی/ بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس/ اثر شایسته تقدیر

همچنین از پیشکسوتان و فعالین سال‌‎های حوزه دوره دفاع مقدس و مقاومت اسلامی هم به صورت ویژه تقدیر به عمل آمد که از جمله آن‌ها می‌‎توان به استاد نصرت اله محمودزاده، سعید علامیان، داوود رنجبر، دکتر یحیی نیازی، مرتضی قاضی، سردار حسن رستگارپناه، مصطفی رحیمی، دکتر محسن شاهرضایی، موسی ترابی، دکتر محسن مرادیان، معصومه رامهرمزی، مرحوم نادر طالب زاده، مرحوم محمد سرور رجایی و مرحومه مریم کاظم زاده اشاره کرد.  

نتایج مراکز برتر پژوهشی:

سردار سلامی اظهار داشت: حصر سیاسی، عملیات روانی، صورتبندی جهانی سیاسی، همبستگی اقتصادی در جنگ و آوردن مدرن‌ترین فناوری‌ها به میدان و استفاده از همه آنها؛ آلمان‌ها قدرت شیمیایی عراق را در حد ویرانگری تقویت کردند یا آمریکا به لحظه‌ترین اطلاعات را از واحد‌های نظامی در اختیار صدام قرار می‌دادند و اعراب مرتجع قدرت اقتصادی عراق را تقویت می‌کردند؛ جامعه‌ای تنها در اوج نابرابری وقتی می‌تواند خطوط را بشکند و سرزمین‌های اشغال شده را آزاد کند و سلاح‌های خود را از دشمن به غنیمت بگیرد و قاعده نبرد را خود بسازد و روح معنویت را گسترش دهد و میل به شهادت را ترویج کند و جای مرگ و زندگی را عوض کند، این معلوم است حادثه‌ای فراتر از نسل‌ها و قابل امتداد است.

۲-دانشگاه عالی دفاع ملی  جهت انتشار فصلنامه‌های متعدد پژوهشی/ دکتر احمدی مقدم

-شهادت طلبان/ اثر شایسته تقدیر/ حمید داوود آبادی/ نشر شهید کاظمی

وی افزود: اینکه امروز رهبر عالیقدر ما، امام خامنه‌ای عزیز ما را به تلاش برای درک حقایق دفاع مقدس ترغیب می‌کند تنها برای خواندن خاطره‌ها نیست هرچند خواندن داستان‌ها ایمان ما را تقویت می‌کند و فرهنگ آموز است و ایمان بااله و کفر به طاغوت را به ما یاد می‌دهد.