استاد زرین‌کوب دیوار تاریخ ادبی و معرفتی ما را تکمیل می‌کند

در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

«خاک گوهرخیز ایران اسلامی و جغرافیای پر رمز و راز این سرزمین الهی در دامان پر مهر خود مرواریدهای درخشانی را پرورانده است که جملگی عشق به وطن و نگاهبانی و نگاهداری از مواریث گرانبهای این سرزمین کهن را وظیفه ذاتی خویش دانسته‌اند.

وزیر فرهنگ در پیامی به مناسبت آیین نکوداشت زنده‌ یاد استاد عبدالحسین زرین‌کوب گفت: استاد زرین‌کوب شخصیتی از دیار بروجرد و لرستان قهرمان است که با دلی سرشار از عشق به ایران و ایرانی با تعمق ناب خود در باب ادب و عرفان و گام نهادن در هزارتوی تاریخ، ساختار دیوار تاریخ ادبی و معرفتی ما را تکمیل می‌کند.

از سوی دیگر در زمانه‌ای زیست می‌کنیم که جریان گفتمان غالب جهانی سودای تبیینِ نه تنها ماده جهان که معنای جهان را در سر دارد و گمراهه‌ها یا بی‌راهه‌هایی را که جز وحشت نمی‌افزایند، به منزله راه صواب معرفی می‌کند. از این‌رو در این نبرد تبیینی، توجه به مفاخر و بزرگان ادبی و علمی و فرهنگی و دینی، می‌تواند ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑۀ راﻫﺒﺮد اﺳﺘﺤﻜﺎم ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻠﻲ تلقی گردد؛ به ویژه از آن رو که بُعد هویتی این فرزانگان می‌تواند فرهنگ عمومی را برکِشَد و نسل نوجو و جوان را به سرچشمه‌های اصیل حکمت و دانایی رهنمون نماید. البته سزاوار است که جوانان نیز در عمل با این فرزانگان و روش و منش آنان آشنا شوند و اخلاق علمی و روش تحقیقی این نوابغ را سرلوحه فعالیت‌های خویش قرار دهند.

به مناسبت آیین نکوداشت زنده‌یاد استاد عبدالحسین زرین‌کوب؛

به نام خداوند جان آفرین                  حکیم سخن در زبان آفرین

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، وزیر فرهنگ به مناسبت آیین نکوداشت زنده‌ یاد استاد عبدالحسین زرین‌کوب پیامی را منتشر کرد. 

ایشان در نوشته‌های خود، چه آن هنگام که در باب ادب فارسی سخن گفته، چه آنجا که به تاریخ ایران و اسلام پرداخته و چه آنگاه که دل در گرو تصوف و عرفان داشته است، همیشه با خاطره این مرز و بوم زندگی کرده و ایران، همواره در یاد و خاطرۀ ایشان جاودانه بوده است. آثار و رشحات قلمی این خدمت‌گزار فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و از محققان تاریخ نگاری، دروازه‌ ورود به معانی باطنی متون عرفانی و ادبی، و دری به باغ سبزرنگ حکمت و دانایی است و به تحقیق هر یک از آثار ایشان از توانایی مثال‌زدنی وی در تصحیح متون کهن و تحقیقات ارزندۀ ادبی و تاریخی حکایت می‌کند.

در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، وظیفه خود می‌دانم از تلاش‌های برپاکنندگان آیین نکوداشت صدمین زادروز این استاد فرزانه صمیمانه قدردانی نموده و مراتب سپاس و امتنان خود را به همه بزرگوارانی که با شرکت در این نشست وزین علمی و ادبی، به معرفی هرچه بهتر ابعاد شخصیتی و علمی آن ادیب برجسته و دیگر مفاخر ایران عزیز اسلامی اهتمام دارند، ابراز نمایم و در همین‌جا نیز اطمینان می‌دهم که دولت مردمی از هیچ‌ کوششی برای تکریم و تجلیل از فرهیختگان این سرزمین دیرپا دریغ نخواهد کرد و دستگاه‌های فرهنگی را هم بدین امر مهم بیش از بیش ترغیب و تشویق و حمایت جدی می‌نماید.»

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/834909/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%88%D8%A8-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF

سال‌ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب/ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن (حکیم سنایی)

استاد فرزانه «دکتر عبدالحسین زرین کوب» تاریخ‌نگار، عرفان‌‌پژوه، ادیب و مترجم نامدار ایران‌زمین در زمره این مرواریدهای درخشان است که با قلمی استوار و نثری روان آثاری ماندگار از خود به یادگار گذاشته است؛ آثار گرانسنگی همچون «پله‌پله تا ملاقات خدا»، «بامداد اسلام»، «ارزش میراث صوفیه»، «سرّ نی» و دیگر پژوهش‌ها و جستارهای ژرف و وزین که ریشه‌ای عمیق در تاریخ، ادب و عرفان دارند. استاد زرین‌کوب شخصیتی از دیار بروجرد و لرستان قهرمان است که با دلی سرشار از عشق به ایران و ایرانی با تعمق ناب خود در باب ادب و عرفان و گام نهادن در هزارتوی تاریخ، ساختار دیوار تاریخ ادبی و معرفتی ما را تکمیل می‌کند.