استقرار غرفه حجاب در اماکن تاریخی شیراز/ بانوان محجبه به طور رایگان از اماکن تاریخی بازدید می‌کنند / عکس

شاید فطری‌ترین پاسخ در برابر معمای تمایل به بی‌حجابی، نبود خودآگاهی باشد. چرا که برای بانویی که به خودآگاهی رسیده، حجاب مسئله مجهولی نیست و درک و پذیرش آن ساده می‌شود.

جهت پیگیری این مطالبه با فرمانده پایگاه مقاومت بسیج اداره کل میراث فرهنگی فارس گفتگو کردیم که کریم محمد حسینی پیرامون اقدامات انجام گرفته از سوی این اداره کل به منظور رعایت حجاب در مکان های تاریخی-فرهنگی تحت نظارت گفت : فریضه مهم عفاف و حجاب و رعایت آن در مکان های تاریخی-فرهنگی موضوعی بسیار مهم است که باید از سوی گردشگران و بازدیدکنندگان رعایت شود.

مقابله با کشف حجاب، مطالبه‌ مردمی که همچنان تداوم دارد

کشف حجاب، آسیبی که جولان می‌دهد

وی همچنین ورود رایگان بانوان محجبه به اماکن تاریخی ، فرهنگی را از دیگر اقدامات بیان کرد و گفت: به منظور تشویق خانواده ها به رعایت حجاب، ورود افراد باحجاب اسلامی به مکان های تاریخی فرهنگی رایگان می باشد.

آن‌چه مسلم است و هر عقل سلیمی آن را می‌پذیرد این است که معابر، اماکن عمومی، تفریحی، گردشگری و… حریم شخصی افراد نیست که به فشن‌شو لباس‌های نامتعارف تبدیل شود و نا امنی فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند.

ورود رایگان بانوان محجبه به اماکن تاریخی

در متن این مطالبه آمده است: “وضعیت حجاب در اماکن تاریخی حافظ، سعدی، حمام وکیل و سرای مشیر شیراز و… خوب نیست، هر چه پیگیر رفع معضل بدحجابی و کشف حجاب شدیم، پاسخی شنیده نشد”

از بی حجابی و تاثیر منفی تبعات آن بر بنیان خانواده سخن‌های بسیاری مطرح شده اما از آن سو در عمل، شاهد افراط و تفریط‌کاری در برخورد با پدیده بدحجابی و بی حجابی بوده‌ایم که دافعه ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: برگزاری ویژه برنامه های چهارشنبه‌های طلایی با موضوع عفاف و حجاب و توزیع شال و روسری، اجرای برنامه های دوشنبه های حسینی با موضوع تذکر لسانی ، درج شعارها ی مربوط به ضرورت رعایت حجاب در همه اقلام انتشاراتی ، بروشور ،نقشه، تهیه فرم های نظارت بر تاسیسات گردشگری با تاکید بر موضوع رعایت عفاف و حجاب به عنوان یک موضوع قابل رسیدگی و نظارت از دیگر اقدامات این اداره کل در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بوده است.

این مسئول گفت: در اماکن تاریخی-فرهنگی غرفه های مختلف مشغول به خدمات رسانی می باشند که در اختیار بهره برداران قرار دارد بر همین اساس به منظور رعایت حجاب از سوی شاغلین در غرفه ها خواسته شد که همه دارای لباس متحد الشکل باشند.

با نگاهی گذرا به این مطالبه عمومی و تعداد امضاهای ثبت شده، می‌توان دریافت که به همان نسبت که عده‌ای تقیدی به حفظ حجاب ندارند، چندین برابر تعداد این افراد، خواستار حفظ حجاب و برخورد با کشف حجاب هستند تا این اتفاق ناخوشایند و این مهمان ناخوانده! تبدیل به یک آسیب اجتماعی مزمن نشود.

اما فراموش نکنیم حضور در اماکن عمومی، هنجارهای اجتماعی خود را دارد که مهم‌ترین و بدیهی‌ترین آن نوع پوشش است و این که تعدادی از بانوان به بهای تفریح و تفرج در اماکن گردشگری، اقدام به کشف حجاب کنند، پذیرفتنی نیست آن هم در ماه مبارک رمضان که حرمت بی‌منتهای آن بر کسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید:

این روزها اماکن گردشگر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و زیارتی مملو از مسافران نوروزی است.

محمد حسینی در ادامه به برگزاری همایش آموزشی عفاف و حجاب جهت کارکنان تاسیسات و موسسات گردشگری تحت پوشش اداره کل نیز اشاره کرد و افزود: این همایش با حضور مدیران و هیات مدیره انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه ای هتل و هتل آپارتمان‌ها ، اقامتگاه های بوم گردی ، مهمان پذیرها ، راهنمایان گردشگری ، واحدهای پذیرایی بین راهی ، سفره‌خانه های سنتی ، مجتمع های گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و مسئولین استانی برگزار شد.

استقرار غرفه حجاب در اماکن تاریخی شیراز/ بانوان محجبه به طور رایگان از اماکن تاریخی بازدید می‌کنند / عکس

علاوه بر کم‌توجهی برخی خانواده‌ها به نوع پوشش در تربیت فرزندان، کم‌کاری نهادهای فرهنگی نیز به این موضوع دامن زده و از جاذبه‌های حجاب و تاثیر مثبت آن در ابعاد مختلف زندگی، آن طور که شایسته است، کمتر سخنی به میان آمده است.

شیراز یکی از مقاصد اصلی هدف گردشگری در کشور است و امسال عنوان نخست تعداد مسافران گردشگری را نیز به خود اختصاص داده است.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج اداره کل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: از آنجا که فرهنگ سازی در این زمینه نیاز به رفتارهای فرهنگی و مناسب از سوی متذکرین دارد، قبل از ایام نوروز با همکاری دستگاه ها و نهادهای متولی دوره های آموزشی ویژه سرپرستان و مراقبین آثار تاریخی برگزار شد.

وی افزود : این امر مهم دارای ظرافت های فرهنگی است که تلاش شد در مکان های تاریخی-فرهنگی به ابعاد فرهنگی موضوع هم توجه شود; در همین راستا با تهیه و نصب بنرهای اطلاع رسانی یادآوری و تذکر این امر واجب به گردشگران و مخاطبین انجام گرفت.

سال گذشته تعداد زیادی از پویش‌های مقابله با بدحجابی یا کشف حجاب در سامانه مردمی فارس من ثبت شد که بخشی از آنها مربوط به استان فارس بود.

استقرار غرفه حجاب در اماکن تاریخی شیراز/ بانوان محجبه به طور رایگان از اماکن تاریخی بازدید می‌کنند / عکس

وی ادامه داد: به منظور تشویق بانوان به رعایت حجاب ، غرفه حجاب در مکان های تاریخی-فرهنگی استقرار یافت که اقدام به ارائه شال و روسری به بانوان می نمایند.

استقرار غرفه حجاب و تذکر لسانی

حضور مسافران نوروزی همواره به رونق گردشگری استان کمک کرده و علاوه بر رونق اقتصادی، معرفی و شناساندن جاذبه های گردشگری شیراز و فارس به نقاط دیگر کشور را به همراه داشته است.

۲۱۲۲۰


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1748413/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%DA%A9%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%AC%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B7%D9%88%D8%B1

پس از ثبت ۲ کمپین تحت عنوان “درخواست برخورد با فروشندگان بی حجاب خیابان ملاصدرا شیراز” و همچنین در کمپین دیگری با عنوان “جلوی بدحجابی در متروی شیراز را بگیرید” در سامانه فارس من، در آستانه نوروز، پویش مقابله با کشف حجاب در اماکن تاریخی نیز به ثبت رسید.