اشتباه بزرگ در تولید انیمیشن به روایت تهیه‌کننده «لوپتو»

تهیه‌کننده انیمیشن «لوپتو» از مشکلات تولید انیمیشن در ایران و فرصت‌های پیش روی آن گفت.

تهیه کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» همچنین یادآور شد: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌تواند رخ دهد، حضور بخش‌های دولتی به عنوان تولیدکننده آثار انیمیشنی است. در حالی که دولت و نهاد‌های دولتی باید با تقویت و توسعه استودیوها، این حوزه را حمایت کنند.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/816072/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%D9%88%D9%BE%D8%AA%D9%88

تهیه کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» با بیان اینکه انیمیشن در ایران در مرحله رشد از بلوغ به تکامل قرار دارد خاطرنشان کرد: دولت‌ها در همه جای دنیا به ویژه در حوزه انیمیشن برنامه ریزی و ریل گذاری کلی برای رسیدن به نقطه هدف انجام می‌دهند؛ لذا از دولت انتظار می‌رود به عنوان یک مجموعه بالادستی به سمت رسیدن به اهداف بالادستی حرکت کند که برای آن باید یک نهاد متولی این حوزه باشد.

صادقی تصریح کرد: نبود یک متولی مشخص با اختیارات قوی بزرگترین معضل حوزه انیمیشن در ایران است و این در حالی است که سازمان صدا و سیما بزرگترین سفارش دهنده انیمیشن در طول سالیان بوده است. وی حوزه انیمیشن را حوزه‌ای مهم و بزرگ دانست و گفت: این حوزه به قدری مهم است که باید یک برنامه ریزی بلندمدت برای آن انجام شود. اما جایگاهی که این حوزه در ایران دارد، حاصل برنامه ریزی بلندمدت و ریل گذاری نبوده بلکه حاصل تلاش استودیو‌های خصوصی برای تولید آثار بوده است.

صادقی  عرضه و فروش آثار انیمیشنی را از مهمترین موضوعات دانست و یادآوری کرد: بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید انیمیشن در ایران در اختیار استودیو‌های خارج از کشور قرار گرفته که اگر قرار باشد با همین روند ادامه پیدا کند، در دهه پیش رو چیزی از انیمیشن ایران باقی نخواهد ماند. انیمیشن در ایران مانند آن است که با یک سوبسید معکوس تولید می‌شود؛ لذا باید برای این معضل یک فکر اساسی شود.

پویانمایی متولی ندارد؛

این تهیه کننده از خلاء نبود ریل گذاری برای این حوزه یاد کرد و ادامه داد: تنظیم گری بخش مهمی از برنامه بلندمدت است. تنظیم‌گری با وجود برنامه کلان در حوزه تولید باید تنظیم گری را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، محمدحسین صادقی تهیه کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» با رادیو فرهنگ  بازار تولید هنرصنعت انیمیشن در ایران و موانع توسعه آن را بررسی کرد.

صادقی روند انیمیشن در ایران را رو به رشد دانست و گفت: یکی از مهمترین اتفاقات دراین حوزه، افزایش تولید انیمیشن در کشور است که موجب توسعه آن شده است. همچنین دهه ۹۰ که شاهد اکران آثار سینمایی در این حوزه بودیم، نطقه عطفی برای آثار انیمیشنی است.

وی با اشاره به تولید آثار کوتاه انیمیشنی ایرانی در جهان بیان کرد: شروع تولید و پخش آثار انیمیشنی در تلویزیون مربوط به دهه ۸۰ است. مخاطب ایرانی از انیمیشن ایرانی تصوراتی دارد و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند استاندارد‌های تولید این آثار را ارتقا ببخشند.