اعزام زائران ایرانی در قالب ۵۷۰ کاروان به حج تمتع با۶۶ کاروان اهل سنت

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های حج تمتع ۱۴۰۲ ساکن قم در ساختمان حوزه نمایندگی، ولی فقیه در امور حج و زیارت شهر قم به کار خود پایان داد ودر آن مسئولان این حوزه آخرین اطلاعات مربوط به حج پیش رو را ارائه کردند.

احتمال راه‌اندازی کاروان ۴۵ نفره در حج ۱۴۰۲

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت همچنین به زائران توصیه کرد: حتی الامکان از همراه داشتن لپ تاپ خودداری کنند و در صورت نیاز به آن، فایل‌هایی را که جنبه خصوصی دارد حذف کنند تا در صورت بازرسی سعودی و‌ها به مشکل برنخورند. روی لپ تاپ رمز نگذارند، زیرا این کار حساسیت سعودی‌ها را بیشتر خواهد کرد.

اهمیت رعایت حجاب در اماکن عمومی عربستان

به گفته مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه احتمالا چند کاروان ۴۵ نفره هم به این آمار افزوده خواهد شد.

اعزام ۶۶ کاروان اهل سنت به حج تمتع

به گفته وی در سال‌های گذشته اعزام بخش زیادی از زائران از طریق فرودگاه جده انجام می‌شد که سختی‌های زیادی را برای آن‌ها ایجاد می‌کرد به همین خاطر در تلاش هستیم تا برای کاهش مسافت، فرودگاه طائف را برای زائران ایرانی هماهنگ کنیم.

آغاز اعزام زائران ایرانی به عربستان از ۳ خرداد

وی در ادامه به تعداد کاروان‌های اهل تشیع و اهل تسنن در حج پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال ۵۰۳ کاروان شیعه و ۶۶ کاروان اهل سنت عازم سرزمین وحی خواهند شد.

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن بیان توصیه‌هایی به عوامل فرهنگی و اجرایی حج ۱۴۰۲، به موضوع گران شدن قیمت حج توسط عربستان اشاره و توضیحاتی در این زمینه بیان کرد.

وی همچنین به تعداد هتل‌هایی که در اختیار زائران ایرانی قرار خواهد گرفت اشاره کرد و گفت: با ۹۰ هتل در مکه و مدینه قرارداد بسته شده است که ۷۰ هتل در مکه و ۲۰ هتل در مدینه است.

در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثـه مقام معظم رهبری آماری از تعداد کاروان‌های اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۲ بیان کرد.

رضایی درباره وضعیت آشپزخانه‌های طبخ غذا برای زائران ایرانی نیز توضیحاتی داد و گفت: از بین چهار آشپزخانه و‌ای که در اختیار ایران است آشپزخانه افندیه ظرفیت پخت ۷۰ هزار پرس غذا در هر وعده را دارد که این اتفاق مورد توجه مسئولان کشور میزبان قرار گرفته است به گونه‌ای که در تلاش هستند، مشابه این آشپزخانه را راه اندازی کنند.

بر اساس این آمار، در حج تمتع امسال نزدیک به ۵۷۰ کاروان عازم عربستان خواهند شد که شامل کاروان‌های ۸۰، ۹۰، ۱۱۵، ۱۳۵، ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰ و ۲۳۰ نفره خواهد بود.

حجت‌الاسلام پروانه در خصوص تعداد کاروان‌هایی که «مدینه قبل» و «مدینه بعد» هستند، اظهار داشت: از ۵۰۳ کاروان شیعه، ۱۷۴ کاروان، مدینه بعد و ۳۲۹ کاروان، مدینه قبل هستند. همچنین از ۶۶ کاروان اهل سنت ۶۳ کاروان، مدینه بعد و ۳ کاروان مدینه قبل هستند.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که حجت الاسلام والمسلمین نواب به آن اشاره کرد احتمال تغییر فرودگاه جده بود.

سومین سخنران این همایش غلامرضا رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت بود. وی در ابتدا به تعداد ایستگاه‌های پروازی برای انتقال حجاج از ایران به عربستان اشاره کرد و گفت: پرواز‌های حج ۱۴۰۲ از ۲۱ ایستگاه پروازی انجام خواهد شد و امسال چابهار و قشم به ایستگاه‌های پروازی اضافه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری دیگر سخنران همایش سراسری روحانیون حج ۱۴۰۲ نیز به اهداف حضور خادمان فرهنگی در این سفر پرداخت.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1073429/%D8%A7%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%DB%B5%DB%B7%DB%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%AC-%D8%AA%D9%85%D8%AA%D8%B9-%D8%A8%D8%A7%DB%B6%DB%B6-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA

وی ادامه داد: یک نکته‌ای هم که بیشتر مربوط به خانم‌ها می‌شود بحث دقت در پوشش است؛ در مکان‌های مختلف در عربستان از قبیل هتل و راهرو‌های آن دوربین نصب شده است و سعودی‌ها به صورت آنلاین دوربین‌ها را چک می‌کنند لذا خانم‌ها به این موضوع دقت داشته باشند.

رضایی با اشاره به تاریخ اعزام زائران به حج گفت: پرواز‌های رفت «مدینه قبل» از ۳ خرداد شروع خواهد شد. پرواز‌های رفت «مدینه بعد» نیز از ۱۳ خرداد تا اول تیر انجام می‌شود.

پیش‌بینی ۹۰ هتل برای حجاج ایرانی

معاون امور حج و عمره سازمان حج خاطرنشان کرد: در بحث انگشت‌نگاری ممکن است برای زائران این سوال ایجاد شود که چرا برای برخی از کشور‌ها این سخت‌گیری‌ها اعمال نمی‌شود. در این زمینه برخی از کشور‌ها اطلاعات انگشت‌نگاری خود را طبق مذاکراتی که با طرف سعودی انجام داده‌اند در مبدا انجام می‌دهند و برای عربستان ارسال می‌کنند.