اعمال سفارش شده در ایام فاطمیه (س)

اعمال سفارش شده در ایام فاطمیه (س)

در ایام فاطمیه چه اعمالی پیشنهاد شده است؟

بسیاری از بزرگان و کارشناسان حوزه دین برای بزرگداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مواردی را اشاره و توصیه کرده اند و در واقع بزرگداشت شهادت فاطمه (س) را به عنوان سرآغاز مصیبت‌های اهل بیت، دانسته اند و از این رو وظایف خاصی برای بزرگداشت این روز توصیه کرده اند:

 اقامه عزا در ایام فاطمیه

گریه بر مصائبی که بر معصومین (ع) وارد شده است مستحب است و یکی از سنت‌های رایج در میان شیعیان است.

بسیاری از بزرگان و کارشناسان حوزه دین برای بزرگداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مواردی را اشاره و توصیه کرده اند.

حتی بجز ما ایرانیان سایر کشور‌های دیگر نیز این ایام را محترم می‌شمارند و در آن به عزاداری می‌پردازند.

اعمال سفارش شده در ایام فاطمیه (س)

 گریه برای حضرت فاطمه (س)

ایام شهادت حضرت فاطمه (س) به ایام فاطمیه شهرت دارد و با توجه به اینکه در تعیین روز دقیق شهادت آن حضرت اتفاق نظر و اسناد معتبری موجود نیست و از این رو و براساس روایات موجود، دو دهه را به نام ایام فاطمیه نامگذاری کرده اند و در آن به عزاداری می‌پردازند.

و لا کیوم محنتنا بکربلاء، وان کان یوم السقیفه واحراق النار علی باب امیرالمؤمنین والحسن والحسین وفاطمه وزینب وام کلثوم و فضه وقتل محسن بالرفسه اعظم وادهی وامر لانه اصل یوم العذاب

 

انتهای پیام/

سید بن طاووس در کتاب زوائد الفوائد زیارت مختص به روز شهادت آن حضرت را به این طریق فرموده است که: در ابتدا نماز زیارت یا نماز خود آن حضرت را به جا می‌آورید نماز آن حضرت دو رکعت است در هر رکعت بعد از حمد، شصت مرتبه سوره توحید و اگر نتوانستی در رکعت اول پس از سوره حمد سوره توحید و در رکعت دوم سوره کافرون را می‌خوانی و، چون سلام دادی بگو:

سلام بر تو‌ای بانوی بانوان جهانیان، سلام بر تو‌ای مادر حجت‌های الهی بر همه مردم، سلام بر تو‌ای ستمدیده محروم گشته از حق خویش؛ خدایا درود فرست بر کنیزت و دختر پیامبرت و همسر جانشین پیامبرت، درودی که بر فراز جایگاه بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و زمین‌ها جایش دهد. روایت شده هرکه آن حضرت را به این شیوه زیارت کند و از خدا آمرزش بخواهد، حق تعالی گناهانش را بیامرزد و او را داخل بهشت کند.

نه، چون روز محنت ما در کربلا، و گر چه روز سقیفه [و غصب خلافت]و سوزاندن آتش بر در خانه امیرمؤمنان و حسن و حسین و فاطمه و زینب و ام کلثوم علیهم السلام و کشته شدن محسن بر اثر فشار، بزرگ تر، دردناک‌تر و تلخ‌تر است، زیرا این روز، مایه اصلی روز عذاب است.

السَّلامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا وَالِدَةَ الْحُجَجِ عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّهَا، پس بگو اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِکَ وَ ابْنَةِ نَبِیِّکَ، وَ زَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ، صَلاةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِکَ الْمُکَرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ. (مفاتیح الجنان فصل دهم در اعمال ماه جمادی الثّانی)

اقامه عزا در ایام فاطمیه به این معناست که هر کس با هر میزان توانایی که دارد در روز شهادت حضرت فاطمه (س) مراسم عزاداری برگزار کند که از جمله فواید آن می‌توان به ترویج فرهنگ شیعی و گرامی داشت شخصیت مهمی، چون حضرت فاطمه (س) اشاره کرد.

 زیارت حضرت فاطمه (س)

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/819598/%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%B3

براساس اخبار منتشر شده؛ شیعیان عراق در روز‌های ۸ ربیع‌الثانی، ۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی برای حضرت فاطمه عزاداری می‌کنند. همچنین در کشور‌هایی همچون پاکستان، آذربایجان، تاجیکستان و استرالیا و نیز در مرکز اسلامی هامبورگ و مرکز اسلامی امام علی استکهلم نیز مراسم عزاداری در ایام فاطمیه دوم برگزار می‌شود.

” السَّلامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا وَالِدَةَ الْحُجَجِ عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ السَّلامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّهَا پس بگو اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِکَ وَ ابْنَةِ نَبِیِّکَ وَ زَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ صَلاةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِکَ الْمُکَرَّمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ “

مفضل به امام صادق (ع) عرض کرد: گریه چه پاداش و ثوابی دارد؟ حضرت فرمودند: اگر گریه بر حق باشد، ثواب آن قابل احصا نیست. آن گاه مفضل گریه شدید و طولانی نمود و گفت:‌ای پسر رسول خدا! روز انتقام شما از جنایتکاران بزرگ‌تر از روز محنت و غصه شما خواهد بود پس حضرت صادق (ع) فرمودند:

 سید ابن طاووس در کتاب «اقبال» زیارتی را برای آن بانوی بزرگ ذکر کرده که به شرح زیر است:

براین اساس، در ایام فاطمیه در شهر‌های مختلف ایران مراسم‌های عزاداری متفاوتی برگزار می‌شود.

یکی از روایاتی که در این باره وارد شده است از این قرار است: