انیمیشن یک سلاح قوی برای مقابله با دشمن است

در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری، فاطمه کمیزی، مرضیه زارعی و مسعود شریفی بعنوان مربی انیمیت، فاطمه عسگری و مهسا عزیزی به عنوان مربی ساخت دکور، مهران رجبی، علی سلیمانی، فاطمه رسولی، شیوا حاجیانی و فاطمه داوودی به عنوان مربی قصه و فیلمنامه و محمدرضا آهویی به عنوان مربی کارگردانی حضور دارند.

استاپ موشن چیست؟

در ابتدای این مراسم، سجاد عباسی، معاون فرهنگی حوزه هنری با خوشامدگویی به دانش آموزآن شرکت کننده دردومین رویداد ملی استاپ موشن، از استاد عبدالحمید قدیریان دعوت کرد که برای حاضران از تجربیاتش بگوید.

اندیشه، تمایز ایجاد می‌کند

این هنرمند انقلابی در ادامه خطاب به نوجوانان حاضر نکته جالبی را یادآوری کرد: جامعه جهانی به سمت یک فضای جدید در حال حرکت است که به اصطلاح به آن «فضای آخرالزمانی» می‌گویند، در این فضای جدید، انیمیشن یکی از ابزار‌های مهم است، پس باید به ارزش کاری که انجام می‌دهید واقف باشید. می‌توان گفت انیمیشن یک سلاح قوی برای مقابله با دشمن است، پس هم از منظر تکنیکی خود را قدرتمندتر کنید و هم از منظر اندیشه و تفکر، به یاد داشته باشید که هنرمند قبل از هنرمند بودن، «انسان» است، او باید به تعهدش فکر کند، تفاوت تعهد‌ها در وسعت و ارتفاع آنهاست، یک زمان ممکن است تعهد شما در حد خودتان باشد، اما گاهی می‌خواهید این تعهد را ارتفاع بدهید، پس در حد انسان، در حد فطریات، به آن وسعت بدهید، وقتی آدم به این سطح از تفکر وارد می‌شود، می‌گوید من متعهد به انسانیت هستم. تفاوتی بین هنر انقلاب اسلامی و بقیه هنرهاست، آن تفاوت وجدانیات و انسانیت است، شما انسانی فکر کنید.

استاد قدیریان با بیان اینکه، هنرمند بر اساس شاکله فکرای اش، اثر هنری خلق می‌کند، ادامه داد: اگر می‌خواهید متمایز شوید، به این شاکله بپردازید و آن را جدی بگیرید، به عنوان هنرمند انقلاب این تجربه را به شما منتقل می‌کنم که هنرمند مثل بقیه زندگی می‌کند، اما باید چند لایه باشد و تولید اثر داشته باشد. استاد قدیریان در ادامه توصیه کرد: در جوانی باور کردم خداهست بر این اساس با خدا قرارداد بستم و رزق و روزی ام را از او خواستم، بحث رزاقیت خدا را جدی بگیرید.

قدیریان ادامه داد:، اما آن چیزی که بین هنرمندان و آثار هنری‌ای که خلق می‌کنند تمایز ایجاد می‌کند اندیشه است، به بیان ساده‌تر می‌توان گفت تکنیک معیار مهمی نیست، بعضی ازهنرمندان نه به خاطر تکنیک شان، بلکه بخاطر جایگاه فکری‌ای که دارند مورد قبول جامعه هنری هستند و می‌توان گفت تفکر از تکنیک برتر و مهمتر است. قدیریان در ادامه افزود: هنرمند هرچقدر گستره اطلاعات و وسعت بینش خود را گسترده‌تر کند، قاعدتا هم جهانی‌تر می‌شود و هم پیامش در فضای‌های هنری و اندیشه‌ای مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

«انیمیشن»، ابزار مهم فضای جدید

استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شیء را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط می‌کنند. از توالی این تصاویر به نظر می‌رسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است. عروسک‌هایی با مفاصل متحرک یا عروسک‌های ساخته شده با خمیر ویا لگو در این تکنیک کاربرد زیادی دارند. در بسیاری از موارد به جای عروسک از انسان، وسایل خانه، گیاهان و… هم استفاده می‌شود.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1073371/%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%B4%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%82%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AAچهره سال هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ خطاب به دانش آموزان شرکت کننده در این مراسم گفت: خوب است بدانیم در چه موقعیتی هستیم و قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد، به عنوان کسی که این مسیر را یکبار رفته است نکته مهمی که می‌خواهم بگویم این است که من در زمینه تکنیکی، کار‌هایی همچون گریم و دیزاین کامپیوتری و… انجام داده ام و جوایز متعددی نیز دریافت کرده ام، اما می‌خواهم بگویم «تکنیک» یک ابزار است که با کمی تمرکز بر کار، بر آن مسلط می‌شوید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی حوزه هنری؛ در این مراسم، عبدالحمید قدیریان، نقاش صاحبنام و چهره برتر هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، سجاد عباسی، معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان و آرش صحرانورد، مسئول دوره‌های شتاب دهی تیم‌های هنری در حوزه هنری کودک و نوجوان حضور داشتند.