اهدای اولین کارت عضویت سراسری کتابخانه‌های عمومی به رئیس جمهور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به جایگاه کتابخانه‌های عمومی در سیاست‌گزاری‌های نوین افزود: کتابخانه‌های عمومی در کنار دیگر مؤسسات و نهادهای تمدنی از جمله مساجد که در تمدن‌سازی اسلامی – ایرانی مرکزیت و محوریت دارند، به عنوان مرکزی برای نقش‌آفرینی اجتماعی تعریف می‌شود.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی نهادی چند منظوره هستند، گفت: کتابخانه‌های عمومی سازمانی چند منظوره هستند و اینکه فقط تحویل کتاب و سالن قرائت کتابخوانی یکی از کاربرد‌های این نهاد است.

در آئین ملی روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار صورت گرفت؛

رمضانی با اشاره به کارکردهای نوین کتابخانه‌ها، گفت: یکی از این کارکردها، حرکت در جهت رسیدن به «عدالت اجتماعی» است که می‌تواند در برگیرنده انواع و اقسام مصادیق عدالت در اجتماع از عدالت اقتصادی، آموزشی، اخلاقی و سلامت باشد. این سیاست‌گزاری مبتنی بر تغییر از حالت تک‌ساختی شامل شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در ایران نیز می‌شود که بر اساس آن، کتابخانه‌ها باید به باشگاهی اجتماعی فرهنگی تبدیل شده تا در بسیاری از مسائل اجتماعی با توجه به ظرفیت‌های خود نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: نباید از این نکته غافل شد که در حال حاضر هم وضعیت خوبی را در منطقه به لحاظ سرانه کتابخانه‌ای داریم، در منطقه و جهان اسلام اول هستیم، در آسیا نیز جز چهار کشور برتر هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با توجه به سندچشم انداز ۱۴۰۴ باید به یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود تا بتواند نقش آفرینی کند و از کارکردهای کتابخانه‌های عمومی تحقق عدالت است که پیش‌شرط‌هایی را به همراه دارد.

** اولین کارت عضویت سراسری کتابخانه‌های عمومی نیز به آیت‌الله رئیسی اهدا شد

اولین کارت عضویت سراسری کتابخانه‌های عمومی نیز به آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران اهدا شد و در ۳ بخش مجزا از برگزیدگان آئین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری آنا، آئین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر و جمعی از اصحاب رسانه و کتاب در تالار وحدت صبح امروز برگزار شد.

وی افزود: به باور نظریه‌پردازان و سیاست‌گذاران حوزه عمومی، عصر کتابخانه تک‌ساختی به پایان خود نزدیک شده و باید کارکردهایی جدید را که با نیازهای مردم به ویژه نیازهای اجتماعی آنها همسوست، البته به صورت هدفمند و در چارچوب قوانین و ارزش‌های حاکم، طراحی و اجرا کرد.

رمضانی در ادامه افزود: در هفته کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اجرای ۱۷ هزار برنامه را در کتابخانه‌های خود برنامه ریزی کرده است.

وی به مساله روز کاغذ هم اشاره کرد و متذکر شد: با اهتمام دولت انقلابی حل مشکل کاغذ در دستور بوده است و حتی در زمان هدفمند سازی یارانه‌ها به دستور رئیس جمهور بخشی از نیاز‌های حوزه کاغذ مرتفع شد. طوری که ما شاهد افزایش تیراژ مطبوعات هستیم.

** رمضانی: نهاد کتابخانه‌های عمومی با توجه به سندچشم انداز ۱۴۰۴ باید به یک باشگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود 

وزیر ارشاد به فعالیت کارخانه‌های داخلی اشاره کرد و افزود: تولید کاغذ داخلی هم دنبال می‌شود و فردا جشن شکرانه خواهیم داشت، که بخش زیادی از نیازهای داخلی را می‌تواند حل کند. ماهانه یک هزار تن کاغد داخلی در اختیار معاونت فرهنگی قرار داده می‌شود و همین‌طور کارخانه بزرگ دیگری در حال راه‌اندازی است. سیاست این دولت بر این است که صنعت نشر ملی شود و در یک سال اخیر نیز بیش از ۱۱۰ هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده است که نشان از رشد این حوزه است.

اولین کارت عضویت سراسری کتابخانه‌های عمومی نیز به آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران اهدا شد و در ۳ بخش مجزا از برگزیدگان آئین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار تقدیر شد.

** اسماعیلی: ماهانه یک هزار تن کاغد داخلی در اختیار معاونت فرهنگی قرار داده می‌شود

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/814753/%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D8%B6%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با ارائه گزارشی درخصوص عملکرد وزارتخانه متبوعش اظهار داشت: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی با یک ظرفیت بالایی روبه‌روهستیم به طوری که با ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه در سطح جهان اسلام رتبه اول و در آسیا رتبه چهارم را داریم. سیاست‌های دولت توسعه این مسئله بوده است و در سفرهای استانی که انبوهی از پروژه‌ها از دوران قبل برجای مانده بود شاهد تکمیل بخش‌های این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال افتتاح کتابخانه‌های عمومی بزرگ هستیم و به یک شبکه بزرگی در حوزه کتاب و کتابداری تبدیل شده‌ایم، تصریح کرد: لشکر فرهنگی و نرم‌افزاری جمهوری اسلامی به دست همین کتابدارانی است که گمنام هستند. در کنار این  امر مهم، دولت هم به حل مشکلات معیشتی کتابداران اهتمام دارد و در این موضوع جلساتی هم با مسئولین ذیربط برگزار شده است تا در مدت کوتاهی شاهد حل بخشی از مشکلات کتابداران باشیم.