بارندگی در جنوب، شرق و مرکز اصفهان تا امشب تداوم دارد/ فعال شدن ۴۴ راهدارخانه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درخصوص بیشترین بارندگی شهرستان‌های استان اصفهان طی ۲۴ ساعت گذشته، گفت: طی این مدت بیشترین بارندگی‌ها به ترتیب در شهرستان خوانسار با ۴۲ میلی‌متر، گلپایگان با ۳۵ میلی‌متر، بوئین میان‌دشت با ۳۰ میلی‌متر، فریدون‌شهر ۲۷ میلی‌متر، دهاقان ۲۰ میلی‌متر، نجف‌آباد و شهرضا ۱۷ میلی‌متر، زرین‌شهر ۱۵ میلی‌متر، و ایستگاه‌های اصفهان بین پنج تا هفت میلی‌متر ثبت و گزارش شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹۰ درصد از جمعیت عشایر کوچ‌رو جنوب و غرب اصفهان را به مناطق گرمسیر ترک کردند، خاطرنشان کرد: شماری از عشایر در این فصل وارد جرقویه می‌شوند که از طریق سازمان امور عشایر استان اصفهان درخصوص شرایط جوی به عشایر اطلاع‌رسانی شده است تا از استقرار و چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات خودداری کنند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آغاز فعالیت نخستین سامانه بارش‌های پاییزی از دیروز در استان اصفهان، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها بیشترین بارش‌ها مناطق غرب و جنوب استان اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است و این سامانه بارشی طی اواخر امشب پنجشنبه از آسمان استان خارج می‌شود.

شیشه‌فروش درخصوص وضعیت عبور و مرور در جاده‌های استان اصفهان، گفت: جاده‌ها باز است و ترددها انجام می‌شود و تاکنون سوانح رانندگی و دیگر حوادث گزارش نشده است.

وی درخصوص فعالیت ستاد پیشگیری از آبگرفتی در شهرهای اصفهان، گفت: برای پیشگیری از آبگرفتگی در خانه‌ها و منازل مسکونی، پس‌گرفتگی فاضلاب، آبگرفتگی زیرگذرها برنامه‌های اجرایی و طرح‌هایی را انجام می‌دهند تا چاه‌های جذب آنها فعال شود و با فعال شدن تیم‌ها هدایت آب‌های سطحی و جمع‌آوری را انجام دهند.

اجرای ۵۰ درصدی طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در شهرهای اصفهان

وی با بیان اینکه بارش‌های پاییزی از روز گذشته بیشتر مناطق استان اصفهان را در برگرفته و خسارتی در پی نداشته است، افزود: دیروز بیشترین بارش باران را در غرب استان شاهد بودیم و امروز طبق پیش‌بینی‌ها این بارش‌ها در جنوب اصفهان به‌ویژه سمیرم، شهرضا، دهاقان، جرقویه و مناطق شرقی و مرکزی ادامه دارد.

خوانسار رکوردار بارش‌های پاییزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: اصفهان تحت تاثیر بحران کم‌آبی است که پدیده فرونشست زمین و خشکسالی‌های متوالی از عواقب مهم آن محسوب می‌شود و باید این بارندگی‌ها برای تقویت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی جمع‌آوری و ذخیره شود.

وی ادامه داد: در روستاها نیز به بهیاری‌ها اعلام کردیم که سکونتگاه‌های روستایی را در برابر روان آب‌ها و بارندگی‌ها ایمن کنند و نیز با همکاری پادگان‌های اطراف شهرستان‌ها و آب منطقه‌ای در احداث سیل بند مناطق بالا دست حوزه‌ها، اجرای کانال‌هایی برای دفع آب‌های سطحی و جمع‌آوری آن‌ها اقدامات لازم اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تاکید اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، گفت: در این طرح برای جلوگیری از ایجاد روان آب‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی، لازم است هر ساختمانی بارندگی‌ها را با جذب چاه‌های جذبی جمع‌آوری کند.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در حدود ۵۰ درصد از شهرهای اصفهان تدوین شده و درحال اجراست، اظهار کرد: به شهرداری‌ها ابلاغ کردیم که حفاظت مناطق سکونتگاهی در برابر روان آب‌ها را پیگیری کنند، دهانه پل‌ها از رسوبات، زباله‌ها و نخاله‌ها بازگشایی شود و مسیرهای فرعی رودخانه‌ها در مناطق سطح استان بازگشایی شود.

وی تاکید کرد: لازم است وزارت نیرو، برای طرح‌های پیشگیری از سیل، ساماندهی رودخانه زاینده‌رود، اجرای طرح‌های آب‌خوان‌داری، تقویت سفره‌های زیرزمینی با هدف پیشگیری از کم‌آبی و فرونشست زمین اعتباراتی را به استان اصفهان اختصاص دهد و سازمان منابع طبیعی کشور نیز به منظور مهار سیلاب‌ها در مناطق حوزه‌ها و طرح‌های آب‌خیزداری که نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان است، اقدامات ضروری را در حمایت از استان انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درخصوص فعالیت سامانه بارشی از روز گذشته در استان اصفهان و تداوم آن تا اواخر امشب، افزود: نخستین برف پاییزی ارتفاعات شهرستان فریدون‌شهر را فراگرفت و حدود شش سانتی‌متر در این مناطق بارش برف گزارش و ثبت شده است.


منبع: https://www.imna.ir/news/616673/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8-%D8%B4%D8%B1%D9%82-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%B4%D8%A8-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%86

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه ورود این سامانه بارشی وزش باد و کاهش دما را در مناطق به همراه داشت، افزود: در جلسه واحد پیشگیری کنترل حوادث دستورالعمل‌هایی را به بخش کشاورزی ارائه دادیم تا واحدهای دام و طیور تمهیدات لازم جهت پیشگیری از بروز خسارت ناشی از بارندگی‌ها را اعمال کنند.

وی با بیان اینکه طرح هدایت آب سطحی شهری با مطالعات لازم تاکنون ۹۰ درصد در شهر اصفهان پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار کرد: تمام شهرداری‌ها استان مکلف هستند این طرح را عملیاتی و اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها بیشترین بارش‌ها مناطق غرب و جنوب استان اصفهان را تحت‌تاثیر قرار داده است و این سامانه بارشی طی اواخر امشب پنجشنبه از آسمان استان خارج می‌شود، تصریح کرد: طی روز گذشته در سرشاخه‌های کوهرنگ نیز ۷۵ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

وی اضافه کرد: لغزندگی جاده، آب‌گرفتگی معابر عمومی، اختلال در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، ایجاد روان آب در مسیل‌ها و مناطق مستعد، خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در تردد در مسیرهای مواصلاتی به استان‌های چهارمحال بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد و لرستان پیش‌بینی می‌شود.

اجرای طرح ۹۰ درصدی هدایت آب‌های سطحی در اصفهان

وی با اشاره به پیش‌بینی مه‌آلودگی و کاهش کیفیت میدان دید طی روز جمعه در مناطق مستعد بارندگی، اظهار کرد: احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه مناطق سردسیر استان، پرهیز از فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های امدادی توصیه می‌شود.

ضرورت کنترل حوادث و آب گرفتگی‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درخصوص تداوم بارش‌های پاییزی طی امروز در بیشتر مناطق جنوب، شرق و مرکز استان اصفهان، افزود: ستاد مدیریت بحران به تمام فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها استان آماده‌باش اعلام کرده است تا از رخداد و گل‌آلود شدن آب در بالا دست رودخانه مراقبت و ایمنی‌های لازم را اجرا کنند.

شیشه‌فروش افزود: برای کنترل حوادث و آب گرفتگی‌های بارندگی دیروز و امروز در استان اصفهان پیش‌بینی لازم شده است و ۴۴ راهدارخانه با برخوداری از نمک و شن مناسب در مناطق مستعد بارش‌های پاییزی تعیین و مستقر شده‌اند و نیز به شهرداری‌ها ابلاغ شده است تا برای پیشگیری از لغزندگی و یخ‌زدگی معابر در پاییز و زمستان با ذخایر مواد اولیه اقدامات را اجرایی کنند.