برای پیشگیری از فشار به فیلمسازان، فهرست آثار پذیرفته شده را منتشر نکردیم

دبیر جشنواره سینما حقیقت:

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا به نقل از ستاد خبری جشنواره، نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» پیش از ظهر  امروز پنجشنبه ۱۷ آذرماه با حضور محمد حمیدی مقدم دبیر این رویداد در محل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

دبیر جشنواره سینما حقیقت ادامه داد: در جشنواره امسال ۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه داریم، در بخش بین‌الملل با توجه به اینکه دو ماه زودتر حرکت بین‌الملل شروع می‌شود، ۹۵ کشور اثر فرستاده بودند. نکته مهمی که امسال داریم و خیلی از دوستان می‌دانند این است که هدف ما تمرکز بر استان‌ها و نقاط مختلف کشور است. یعنی در عین فکر و ایجاد ریل تولید در مرکز، توجه ویژه‌ای بر کشف استعداد‌ها داشتیم. این روند نوید خوبی برای سینمای مستند است از همین رهگذر امسال ۲۸ فیلم از سایر استان‌ها و از ۱۸ نقطه کشور داریم.

وی با اشاره به بیانیه انجمن منتقدان مبنی‌بر عدم حضور در رویداد‌های سینمایی، تأکید کرد: انجمن منتقدان هر اکت و فعالیتی دارد، مربوط به خودش است نه درباره همه فعالان این صنف. درباره همه صنوف در‌ها باز است. جشنواره‌ها متصل و همگام راه انداخته می‌شوند و دیگران با آن‌ها همراه می‌شوند و اگر این اتفاق نیفتاد کسانی دیگر انتخاب می‌شوند. وقتی عدم ارتباط رخ می‌دهد، این اتفاق مربوط به خودشان است. همه حرکت‌های صنفی قابل احترام هستند، اما نویسندگان و منتقدان آزادی هم هستند که مخاطبان جشنواره هستند و از حضور و همراهی آن‌ها استقبال می‌کنیم.

حمیدی‌مقدم مطرح کرد: امسال ۱۴۰ فیلمساز مستعد استانی را دعوت کردیم که در جشنواره سینماحقیقت حضور داشته باشند و بتوانیم تولید را در استان‌ها ارتقا بدهیم. همچنان از ۵۱۸ فیلم حاضر در این بخش، عمده مستند‌ها به مستند‌های اجتماعی و شهری مربوط می‌شود. امسال در کنار دعوت از فیلمسازان استانی معاونت‌های هنری و سینمایی را هم دعوت کرده‌ایم، چون یک حلقه مفقوده وجود دارد و بیشتر مسائل بچه‌ها با معاونت‌های سینمایی است. برای همگرایی یک نشست دو روزه برای معاونت‌ها قرار دادیم تا بتوانیم مسائل استان‌ها را بررسی کنیم.

لازم به یادآوری است شانزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» از بیستم تا بیست و پنجم آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

 فقط ۳فیلم به خاطر اعتراض انصراف دادند

دبیر جشنواره سینما حقیقت گفت: برای پیشگیری از فشار به فیلمسازان، فهرست آثار پذیرفته شده را منتشر نکردیم.

حمیدی‌مقدم توضیح داد: از میان ۵۱۱ فیلم که حائز شرایط ورود به فرآیند انتخاب بودند، ۱۰۱ فیلم در بخش بلند، ۱۰۶ فیلم نیمه بلند و باقی در بخش‌های دیگر بودند. امسال یک سخت‌گیری هم داشتیم و با توجه به حساسیت گروه مشاوران به حضور ۱۶ فیلم در بخش مسابقه بلند، ۱۵ فیلم در بخش نیمه بلند و ۱۹ فیلم در بخش کوتاه رسیدیم. در بخش شهید آوینی هم به دلیل اینکه درخواست‌ها زیاد است نگاه این بود که شاید کمی باید گزیده‌تر عمل کنیم و در نهایت ۱۲ فیلم در این بخش انتخاب شدند.

حمیدی‌مقدم افزود: ما فقط به کسانی که در انتخاب قطعی و رزرو بودند، گفتیم در فهرست اولیه هستید. جشنواره سینماحقیقت امسال به شکل دموکراتیک و آزاد عمل کرد در هر لحظه فیلمسازان مختار بودند که اگر نمی‌خواهند انصراف بدهند. چیزی حدود ۱۲ فیلم از میان ۵۸۳ فیلم گفتند نمی‌خواهند باشند برخی از موثرین به دوستان فشار می‌آورند که باید از جشنواره انصراف بدهید که این یک دیکتاتوری رسانه‌ای است. هر انجمنی باید عضو خود را آزاد بگذارد، اما آن‌ها فیلمسازان را مورد فشار و آزار قرار دادند.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/819128/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85

دبیر جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: برای کنترل امور خود اسامی فیلم‌ها را تا امروز نگه داشته‌ایم، چون در این فضای دیکتاتوری رسانه‌ای که یک انحصار است، خیلی از همین دوستان فشار‌های عمده‌ای روی فیلمسازان می‌آورند. اسامی را منتشر نکردیم که اتفاقاً خیلی دقیق و علمی رفتار کردیم. خیلی از جشنواره‌های معتبر ابتدا شورت فیلم می‌دهند و ما هم همین کار را کردیم.

وی افزود: در مجموع و طی سه ماهی که اتفاقات زیادی هم در کشور رخ داد، تا الان تعداد فیلم‌های انصرافی از جشنواره ۲۵ فیلم بوده است که از این تعداد پنج فیلم به دلیل مشکل حقوقی، ۸ فیلم به دلیل مشکل فنی، ۹ فیلم به دلیل عدم تمایل تهیه‌کننده و تنها  سه فیلم به دلیل اعتراض شرایط موجود، انصراف دادند.

در ابتدای این نشست محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) بیان کرد: اوایل تیرماه امسال فراخوان این دوره از جشنواره را منتشر کردیم که با توجه به درخواست هنرمندان زمان دریافت آثار تمدید شد. مجموعاً ۶۱۴ فیلم داشتیم که فرم ثبت‌نام را پر کردند. از این میان چیزی حدود ۷۶ فیلم حذف شدند، چون جشنواره قانون «اولین نمایش» را دارد و با توجه به اینکه برخی از فیلم‌ها سال‌های گذشته فرم ثبت‌نام را ارائه کرده بودند، حذف شدند.