برگزاری اختنامیه جشنواره فیلم‌ مقاومت بر پهنه خلیج فارس

دبیرهفدهمین جشنواره فیلم مقاومت اظهار کرد: ان‌شاالله اختتامیه این دوره از جشنواره از دوازدهم اسفند تا هفدهم اسفند در پهنه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

جلال غفاری دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در ابتدای این نشست گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود همواره بر این نکته تأکید داشته‌اند که «نظریه مقاومت» را در برابر دشمن قوی پنجه تبیین کنید. این در حالی است که ما معمولاً مقاومت را به یک سوژه یا اتفاق سیاسی تقلیل می‌دهیم. حتی به نظرمن تقلیل جبهه مقاومت به جبهه منطقه‌ای و داعش هم جفا در گفتمان مقاومت است.

 ضرورت ایجاد «کلان‌گفتمان مقاومت»

رفیعی ادامه داد: بخش مهم دیگری که مورد توجه قرار گرفته بخش «نسل روایت» است. امسال و در این دوره رویکردی جانانه و پرداختی اصولی و درست به مسأله نوجوانان و جوانان دوربین به دست خواهیم داشت که از بین آنها بتوانیم نسل آینده فیلمسازی که گام دوم انقلاب را برای رسیدن به اهداف فرهنگی و هنری کمک می‌کنند، شناسایی کنیم.

در پایان این مراسم خانواده شهید ابراهیم هادی و حمیدرضا اسداللهی از پوستر این رویداد رونمایی کردند.

غفاری گفت: جشنواره یک رویداد و خبر مهم است بزرگ‌ترین اتفاق سینما در جشنواره متبلور است و این هم باید از جنس مقاومت باشد. لذا تلاش ما این است که اختتامیه جشنواره را همزمان با ولادت حضرت ولیعصر (عج) در پهنه زیبای خلیج همیشه فارس برگزار کنیم و در جزایر ایرانی این خلیج برگزار کنیم. باید رویکرد جشنواره داری را تغییر دهیم.

محسن رفیعی دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت هم بیان کرد: این دوره شامل ۶ بخش است. ما امسال و در این دوره بخش مجزای بین‌الملل نخواهیم داشت. عرصه، عرصه هم شانگی و رقابت در قالب یک امت است. تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می‌کنند در یک گستره پاک و برابر کنار هم آثارشان مورد داوری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: برای عبور از این فضا ما باید مقاومت را به صورت گفتمان در نظر بگیریم. یعنی مقاومت نه تنها یک سوژه و رخداد سیاسی است که یک «کلان‌گفتگو» است که ریشه آن به ابتدای زندگی بشر برمی‌گردد.

در نشست خبری مطرح شد؛

وی اظهار کرد: باید توسعه جوایز جشنواره به گونه‌ای باشد که جریان‌ساز باشد و برای جریان مقاومت عایدی داشته باشد.باید در نسل نوین فیلمسازان گام دومی انقلاب را کشف و از آنها حمایت کنیم که این موارد در در فراخوان جشنوراه وجود دارد.

وی افزود: بخش سوم ما بخش دفاع مقدس است. به هر حال دفاع مقدس ژانری برخاسته از انقلاب اسلامی است و در این بخش هم پذیرای آثار مختلف هستیم. بخش دیگر ما بخش «جهان بدون اسراییل» است. جوایز هر کدام از این بخش‌ها هم به نام شهید و یا هنرمند بزرگی نام‌گذاری شده است؛ جایزه بخش اصلی به نام سردار سلیمانی، جایزه بخش نسل روایت به نام محسن حججی، بخش دفاع مقدس به نام رسول ملاقلی‌پور، جایزه بخش جهان بدون اسراییل به نام عماد مغنیه، جایزه بخش روایت قلم به نام مرتضی آوینی نام‌گذاری شده است.

 برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در ۶ بخش

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/820315/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%E2%80%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D9%BE%D9%87%D9%86%D9%87-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی خبرگزاری آنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت پیش از ظهر امروز در تالار شهید آوینی بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

رفیعی عنوان کرد: امسال بخش نقد و پژوهش هم داریم و پذیرای آثاری در حوزه مقاله، کتاب، پایان‌نامه، پژوهش و نقدهای سینمایی هستیم. این ۶ بخش در جشنواره تدارک دیده شده و مهلت پذیرش آثار در تمامی این بخش‌ها نزدیک به دو ماه است. مهلت پایان پذیرش تا ۲۲ بهمن سال جاری است، پذیرش آثار هم از همین امروز آغاز می‌شود. از ۲۳ بهمن داوری را دنبال می‌کنیم و ۱۷ اسفند برگزیدگان جشنواره در بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند. ما در ۳۲ استان به همت بسیج هنرمندان، موسسه راوی فیلم با بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس نمایش آثار را هم خواهیم داشت.

وی گفت: در بخش اصلی، در سه بخش فیلم بلند، شامل سینمایی، مستند و پویانمایی کار می‌کنیم و آثار را در دبیرخانه مورد پذیرش قرار می‌دهیم. سریال هم بخش دیگر است و در بخش فیلم کوتاه هم ناظر بر سه حوزه داستانی، مستند و پویانمایی پذیرای آثار هستیم. تمام شرکت‌کنندگان و متقاضیان داخلی و خارجی، آثارشان در کنار یکدیگر انتخاب و داوری می‌شود.

وی افزود: هر جا نظام سلطه و کلان‌گفتمان لیبرال سرمایه‌داری شکل بگیرد، دیگریِ این گفتمان، کلان گفتمان مقاومت است. در یک نگاه آسیب‌شناسانه، جمع‌بندی ما این بود که باید از همین مسیر بنیان‌ها را بازسازی کنیم. ما با یک گفتمان مقاومت رو‌به‌رو هستیم که سوژه‌ها و مضامین متفاوتی پیدا می‌کنند. این گفتمان زیرژانرهای متفاوتی دارد. ما می‌توانیم از سبک زندگی مقاومت، خانواده مقاومت و زنان و جوانان گفتمان مقاومت صحبت کنیم.ما می توانیم از صنعت سینمای مقاومت به عنوان رقیب سینمای غالب بر جهان صحبت کنیم.

غفاری عنوان کرد:انسان که مقام خلیفه الهی را دارد از همان ابتدای خلقتش همزاد با  مفهوم مقاومت آفریده شده و زیر بار حرف ناحق نمی‌رود. در سیره انبیا و اولیا هم چنین تفکری وجود داشته و قله این حرکت را در ماجرای عاشورا میبینم که گفتمان مقاومت در آن شکل می گیرد. اگر این «کلان‌گفتمان مقاومت» را درک نکنیم در عرصه‌های مختلف سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دچار بدفهمی و در نهایت بدعملی می‌شویم.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم‌ مقاومت از برگزاری اختتامیه این رویداد سینمایی همزمان با نیمه شعبان امسال بر پهنه خلیج فارس خبر داد.