برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس پس از ۲ سال با عرضه ۶ هزار عنوان کتاب

حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات هم در این نشست با اعلام آماری اذعان کرد: نسبت آثار منتشر شده دفاع مقدس با کل آثار منتشر شده در سال گذشته ۱.۳ درصد بوده است که نشان می‌دهد علیرغم تلاش‌های صورت گرفته کم است. آثار دفاع مقدس مشتری خود را دارد و کیفیت این کتاب‌ها در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. در سال ۱۴۰۰ در میان آثار ثبت شده ۱۰۶۳ عنوان کتاب دفاع مقدسی چاپ اول داشتیم و ۴۳۷ عنوان کتاب نیز به چاپ مجدد رفت در حوزه کودک و نوجوان نیز ۱۰ عنوان کتاب چاپ اول داشتیم که نسبت به نیاز این حوزه کم است و باید توجه بیشتر شود. تا شهریور ۱۴۰۱، ۴۹۵ عنوان کتاب چاپ اول، ۲۴۰ عنوان کتاب چاپ مجدد و ۲۳ عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان برای آثار دفاع مقدسی داشته‌ایم که نشان می‌دهد نسبت به سال قبل رشد خوبی خواهیم داشت که این مهم با توجه به حوزه آثار دفاع مقدس و همچنین اختصاص کاغذ محقق شده است.

آزادی در این راستا اضافه کرد: راه‌اندازی بیش از ۳۵ ناشر کتاب دفاع مقدس و مقاومت در کشور یکی از برنامه‌های ما بوده است، به طوری که امروز در همه استان‌ها، زیرمجموعه سازمان حفظ آثار یک ناشر داریم و سالانه ۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس انقلاب اسلامی و مقاومت تولید می‌کنیم. در بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز انتشارات ساقی و روایت را داریم و همچنین در خود سازمان نیز انتشارات فاتحان فعال است.

این مقام مسئول گفت: هنر می‌تواند قله‌های دفاع مقدس را زمینی کرده و به مردم معرفی کند. یکی از حامیان اصلی هنر دفاع مقدس مقام معظم رهبری هستند که خودشان کتاب‌های این حوزه را مطالعه می‌کنند و روی قریب ۶۰ عنوان کتاب مقدس تقریظ نوشته‌اند.

این مسئول در خانه کتاب به بحث ترجمه و گرنت هم اشاره کرد و توضیح داد: مخاطبان کتاب‌های دفاع مقدس و نشر پایداری در کشور‌های مختلف جهان بسیار زیاد هستند و مردم جهان به دنبال آشنایی با جنگ ما، شناخت سرداران دفاع مقدس و همچنین شخصیت مقام معظم رهبری هستند در این حوزه نیازمند ترجمه آثار هستیم که دبیرخانه «گرنت» جمهوری اسلامی آمادگی دارد ۲۰ درصد ظرفیت خود را به ترجمه آثار دفاع مقدس اختصاص دهد.

وی با بیان این مطلب که هر تولیدی که از دفاع مقدس صورت می‌گیرد با استقبال مردم مواجه می‌شود، تصریح کرد: کتاب‌های دفاع مقدس پرمخاطب است و فیلم‌های خوب دفاع مقدس هم دیده می‌شود البته با مطلوب فاصله بسیاری داریم و هنوز نتوانستیم به طور کامل از دفاع مقدس استفاده کنیم.

* صفری: نسبت آثار دفاع مقدس با کل آثار منتشر شده در سال گذشته ۱.۳ درصد بوده است

وی ادامه داد: رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب جدید دفاع مقدسی در نمایشگاه صورت میگیرد، مراسم افتتاحیه پنج‌شنبه ۱۹ آبان ماه در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) در جوار گلزار شهدای قم با حضور سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

در بخش دیگر سردار علی ناظری مدیر اجرایی نمایشگاه هم ابراز داشت: یازدهمین دوره آن در قم از پنج‌شنبه ۱۹ آبان ماه تا ۲۷ آبان ماه به مدت ۹ روز برگزار می‌شود که نمایشگاه در دو بازه زمانی  ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. در این نمایشگاه با همکاری سپاه قم اسکان، تغذیه و غرفه به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار می‌گیرد. بیش از ۹۰ ناشر خصوصی و دولتی در نمایشگاه ثبت‌نام کردند بیش از ۶ هزار عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب اسلامی در قالب‌های داستان بلند، داستان کوتاه، زندگینامه و… ارائه خواهد شد که در مجموع بیش از ۱۱۵ غرفه در نمایشگاه برپا خواهد شد.

بر اساس این گزارش، عبدالرضا آزادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه وبسیج در ابتدای این نشست اظهار داشت: در دفاع مقدس توانستیم خودباوری را تجربه کنیم، عظمت ایران را به رخ دنیا بکشیم و حماسه مردم در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.

در نشست خبری نمایشگاه ملی کتاب مقدس مطرح شد؛

وی همچنین به اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان یارانه برای نمایشگاه کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: فروش مجازی در نمایشگاه امسال نداریم.

** آزادی: با ظرفیت هنر می‌توان گنج دفاع مقدس را استخراج کرد

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس انقلاب اسلامی و مقاومت امسال بعد از دو سال وقفه به دلیل کرونا به مدت ۹ روز از ۱۹ تا ۲۷ آبان‌ماه در قم برگزار می‌شود.

** ناظری: بیش از ۹۰ ناشر خصوصی و دولتی در نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب مقدس انقلاب اسلامی و مقاومت با حضور سردار عبدالرضا آزادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، علی ناظری معاون نشر و ادبیات این سازمان و مدیر اجرایی نمایشگاه و حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات در خبرگزاری فارس برگزار شد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج اضافه کرد: برای پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد شهدا برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا را در دستور کار داریم که در طول ۲۰ سال گذشته ۲۸ کنگره استانی و ۱۰ کنگره  اقشاری را برگزار کردیم که در همه این برنامه‌ها تولید کتاب یکی از برنامه‌های اصلی است.

وی گفت: یازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس انقلاب اسلامی و مقاومت امسال بعد از دو سال وقفه به دلیل کرونا همزمان با هفته کتاب و همچنین کنگره شهدای قم در مجتمع امام خمینی (ره) شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/813487/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DB%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%DB%B6-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8