برگزار نکردن جشنواره بین‌‎المللی فیلم کوتاه برایمان ننگ است / فیلم‌‎سازان جوان را تهدید کرده‌‎اند

وی درباره انتخاب آثار بخش بین الملل عنوان کرد: ما در بخش بین‌الملل به فیلم‌های منطقه توجه می‌کنیم که اتفاقا فیلم‌های خوبی هم داریم. کشور‌های صاحب سینما هر کدام بالای ۱۰۰ اثر فرستاده‌اند، اما سعی کردیم مرجعیت جشنواره در کشور‌های منطقه حفظ شود. فرایند بازبینی فیلم‌های کوتاه در جشنواره خیلی پیچیده است از هیات انتخاب که این فرایند را به جان خریدند، تشکر می‌کنم.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1037307/%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%E2%80%8E%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%E2%80%8C%E2%80%8E%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%E2%80%8E%D8%A7%D9%86%D8%AF

آذرپندار یادآور شد: معتقدم هیچ فیلمسازی در این ادوار بابت حضور در پیشگاه افکار عمومی متهم نبوده است. ترجیح می‌دهم با کل واحد بچه‌ها مواجه باشم و نمی‌خواهم من هم دوقطبی خوب‌ها و بد‌ها را ایجاد کنم. ما هیچ تقابلی با این بچه‌ها نداریم، ما لجبازی نمی‌کنیم. برای تصمیم آن‌ها احترام قائلیم. ما هیچوقت دوستان را تهدید نکردیم و نمی‌کنیم، متاسفم برای کسانی که بچه‌ها را تهدید کردند. به آن کسی که فضا را به دوقطبی با شرف و بی‌شرف تیدیل کرد، تبریک می‌گویم، چون موفق شد، اما کاش انتقامش را از من می‌گرفت تا جوانان، این جنس فشار در فضای مجازی و تلفنی بزدلانه است. بله مکاتبات بین‌المللی برای برگزار نشدن جشنواره شده و حتی هموطنان ما گفته‌اند جشنواره از اعتبارات بین‌المللی ساقط شود، چون برخی از این فضا نان می‌خورند. فیلم اولشان موفق نبوده و حالا لیدر شده‌اند. آدم‌هایی داریم که سریال برای تابستان ۶۰ می‌سازند یا در تمجید از سپاه سریال می‌سازند، اما به فیلمسازان کوتاه فشار می‌آورند.

آذرپندار با اشاره به اینکه بسیاری از فیلمسازان جوانی که انصراف دادند تحت فشار و تهدید بودند اضافه کرد: از رسانه‌ها می‌خواهم حتی کسانی که نمی‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند را نقد هم نکنند، بسیاری از این‌ها با ناراحتی جشنواره را ترک کردند.

آذرپندار با اشاره به این نکته که فضای جشنواره نباید امنیتی شود از اندیشیدن تمهیدات برای برگزاری آن خبر داد و گفت: ما با قشر فرهنگی جامعه طرف هستیم و حضور آن‌ها ترسناک نیست و عدم حضورشان تهدید است.

در این نشست که با حضور اصحاب رسانه و خبرگزاری‌‎های کشور برگزار شد، آذر پندار در مورد شرایط جشنواره به رسانه‌ها گفت: من اصرار داشتم قبل از انتخاب فیلم‌ها برخی استاندارد‌ها را بگویم. ما در این دوره وعده جشنواره‌ای با تنوع و گستردگی ژانر دادیم. آذرپناه افزود: به رأی هیأت انتخاب احترام گذاشتیم و تلاش کردیم سلایق مختلف در جشنواره حضور داشته باشند.
مدیر عاملانجمن سینمای جوان ایران گفت: همیشه در بخش تجربی مسائل و مشکلاتی داشتیم، سعی کردیم در بخش‌‎های پویانمایی، مستند تجربی و داستانی دقت بیشتری کنیم.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو،  صبح امروز یکشنبه ۲۴ مهر ماه نشست خبری سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر این جشنواره برگزار شد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان با اشاره به اینکه بحث تعویق جشنواره می‌تواند کل برگزاری سی و نهمین دوره این جشنواره را امسال تحت تاثیر قرار دهد به رسانه‌ها گفت: برای کسانی که از جایگاه‌های دیگر فضا را دو قطبی کرد و جوانان فیلمساز کشور را تهدید می‌کنند متأسفم، و ما هرگز چنین کاری نمی‌کنیم. آذرپندار در مورد تلاش برخی برای تحریم بین‌‎المللی جشنواره هم گفت: برخی برای سپاه فیلم می‌سازند و امروز فیلمسازان جوان را تهدید می‌کنند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور نداشته باشند.

دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه انصراف از جشنواره غیر قانونی است افزود: ما نمی‌خواهیم روی آیین نامه خیلی سخت برخورد کنیم. هر کس درخواستی دارد مکتوب به ما بدهد ما روی استوری اینستاگرام نمی‌توانیم تصمیم بگیریم.

وی در ادامه گفت: امروز در جنشواره فیلم کوتاه اگر ده باکس در جشنواره داریم در هر باکس یک فیلم کمدی داریم.
در ژانر راز آلود ۱۰ فیلم در دفاع مقدس ۲ فیلمدر درام ۲۰ فیلم و در ژانر پلیس ۳ فیلم و حتی در حوزه کودک و برای کودک ۳ فیلم در جشنواره حضور دارد آذرپناه از حضور ۶ فیلم در بخش ملو دارم و ۲ اثر هم در بخش تجربه گرا خبر داد. او اضافه کرد: برخی فیلم‌ها تلفیقی هستند.  

آذرپندار در مورد شرایط ویژه‌ای که به دلیل اتفاقات اخیر در کشور و حاشیه‌هایی که برای این دوره جشنواره فیلم کوتاه پیش آمد گفت: آنچه که از جلسات متوالی داشتیم همه انتظار یک جشنواره خوب و با کیفیت با حاشیه کم را داشتیم.
افزایش آثار برای ما که ثبت نامی ۲۲۰ اثر بود، اما اتفاقات اخیر از یک جایی به بعد دوستان به نتیجه رسیدند که شاید برگزاری جشنواره در شرایط فعلی درست نباشد.
عده‌ای تبلیغات ما برای برگزاری جشنواره را نمادی از عادی سازی امور از طریق یک دستگاه حکومتی دانستند، از پیش از یک هفته قبل فضای جامعه ملتهب‌تر بود، اما انصراف و اعتراضی به ما نرسیده بود. چه شد که برخی تصور کردند جشنواره کوتاه فیلم تهران تمهیدی است از سوی حکومت برای عادی سازی؟

آذرپندار اذعان کرد: قبول دارم که شرایط برای فیلم دیدن غیر عادی است، اما هر طرفی از این ماجرا ایستاده باشید که همه می‌دانید چه اتفاقاتی افتاده است و حتی دوستان من هم شهید شده‌اند باید بپذیریم اگر می‌گوییم امروز جشنواره برگزار نشود در مورد چه تاریخی صحبت می‌کنیم؟ در شئون مختلف از کسب و کار تا اتفاقات فرهنگی متاثر شده‌اند، اما تعطیل نشدند. آذرپندار تأکید کرد: اگر قرار باشد جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تعطیل شود من زیر بار ننگ آن نمی‌روم. نباید به دلیل این اتفاقات تریبون فیلم کوتاه را از دست بدهیم.

برگزار نکردن جشنواره برایمان ننگ است/ فیلم‌‎سازان جوان را تهدید کرده‌‎اند

آذر پندار تاکید کرد: ما به دنبال دو قطبی سازی و مواجهه افراد با نظرات مختلف نیستیم. بسیاری از فیلم‌های انتخابی انتقادی است یا در مورد زنان است و نمی‌دانم در چنین شرایطی چرا نباید فیلم این فیلمسازان جوان رونمایی شود؟