بزرگترین کتابخانه عکاسی آفریقا در غنا افتتاح شد

بزرگترین کتابخانه عکاسیِ افریقا در پایتخت غنا، آکرا، افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری آنا، بزرگترین کتابخانه عکاسیِ افریقا در پایتخت غنا، آکرا، افتتاح شد. در این کتابخانه آثار هنری عکاس‌های این قاره و استعداد‌های فراموش شده و نوظهور آفریقایی به نمایش گذاشته می‌شود. مرکز دیکان که توسط عکاس و فیلم ساز غنایی، پل نینسون، ساخته و افتتاح شده است محل نگهداری بیش از سی هزار کتابی است که او خود جمع آوری کرده است. در غنا، این کتابخانه در نوع خود اولین می‌باشد.

این تاریخ توسط کاوشگران و فرماندار‌های غربی در اوایل دهه ۱۸۴۰ آغاز می‌شود. این سنت توسط کارآفرین‌های آفریقایی که اغلب به عنوان عکاس‌های سیار فعالیت می‌کردند ادامه پیدا کرد، افرادی مانند جرج لوتردوت، که استودیو‌های سیار دایر می‌کرد و در سال ۱۸۷۶ در آکرا عکاسیاش را افتتاح کرد. در قرن بیستم، عکاس‌های طلایه داری مانند سیدو کیتا، مالک سیدیبه و جیمز بارنر که اولین آزمایشگاه پردازش رنگ غنا را تاسیس کرد، باعث بروز تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از طریق فعالیتهایشان در دنیا‌های مد و موسیقی در افریقا شدند.

این کتابخانه کتاب‌های عکاسان پیشروی سیاه پوست مانند گوردون پارکس، که اولین عکاس آفریقایی-آمریکایی بود که رسماً به عنوان عکاس مجله لایف فعالیت کرد و آثار ناشرانی مانند نشنال جئوگرافیک را در خود جای داده است. در گنجینه کتاب‌های این کتابخانه کتاب‌های نادری یافت می‌شود از جمله کتاب امضاشده توسط استفن هیل، فرماندار «ساحل طلایی» – نام قدیم غنا، قبل از این که استقلال پیدا کند- در سال ۱۸۵۲ میلادی. نینسون وقتی شروع به جمع آوری کتاب‌های عکاسی نمود مشغول تحصیل در مرکز بین المللی عکاسی نیویورک بود. نینسون می‌گوید: «با ایده تبادل کتاب‌ها با عکاس‌های جوان در کشورم شروع کردم به خریدن کتاب‌های عکس آفریقایی، اما وقتی مجموعه ام بزرگتر شد، با خودم فکر کردم که می‌توانم یک کتابخانه مختص عکاسی و آموزش بصری ایجاد کنم، برای همین سراغ کتابفروشی‌ها رفتم تا از آن‌ها کتاب برای این هدف بگیرم. من همچنین کتاب‌های زیادی از گالری‌ها و مجموعه دار‌های شخصی گرفتم.» آفریقای غربی تاریخی قدیمی در زمینه عکاسی دارد.

این کتابخانه همچنین دارای یک استودیوی عکاسی و کلاس‌های درس برای برگزاری کارگاه‌های هنری است. همچنین یک برنامه اهدای بورسیه قصد دارد از مستندساز‌ها و هنرمندان بصری آفریقایی حمایت کند. در فضای نمایشگاهی این کتابخانه نیز قرار است مدام نمایشگاه‌های مختلف برگزار شود، اولین نمایشگاه قرار است با نمایش آثار عکاس مستند فقید غنایی، امانوئل بابی (یا باب پیکسل)، که در سال ۲۰۲۱ فوت کرد برگزار شود.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/821712/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%B4%D8%AF