به روایت روحانیت در دفاع مقدس نپرداختیم / آیت‌الله مجتهدی در نقد صریح بود + فیلم

متأسفانه در حوزه فمنیسم ضربات زیادی می‌‎خوریم  و با تعارف و غفلت آن هم نوعی انحراف در فهم فمنیسم و البته بخشی نفهمیدن است، بخشی فهمیدن و تنبلی کردن است این مضوع قرائت افراطی از فمنیسم در حوزه نشر بیداد می‌‎کند.

به نظر این حرف درستی است چرا که روحانیت باعث افزایش روحیه در جبهه می‌‎شد و باعث بالا رفتن قوای افراد در نبرد حق علیه باطل می‌‎شد.

حاج آقای مجتهدی در نقد صریح بود و ملاحظه هیچکس را نمی‌‎کرد. «من فکر می‌کنم حاج آقای مجتهدی تعمدا گفته است در همان مدرسه دفنش کنند. با اینکه این بزرگوار مرحوم شده اما روح ایشان همچنان در تربیت طلاب اثر می‌‎گذارد و شاگردان آنجا مثل خود ایشان در دفاع ازنظام و اسلام صراحت لهجه دارند.» ایشان همواره به ما یاد داد که اگر طرفدار انقلاب هستیم باید از ان دفاع کنیم حالا چه با زبان، چه با قلم یا حتی با جان و مال.

حسین زحمتکش در این گفتگو با بیان اینکه کتاب «بوی نم باروت» حاصل هم‌‎صحبتی من با یک روحانی بزرگوار به نام حاج شیخ ” مرتضی خاکسار”  در شهر قم است، گفت: کسی که از اوایل جنگ در آبان ماه سال 59 قبل از اشغال خرمشهر توسط ارتش بعثی عراق ایشان از طریق حوزه علمیه مدرسه حاج آقای مجتهدی وارد جبهه‌‎ها می‌‎شوند که البته رفقای طلبه‌‎ای هم با وی همراهی می‌‎کردند. 

دبیر ادبیات مجمع  ناشران انقلاب اسلامی در مورد کم کاری برخی گلگی کرد و افزود: وقتی در این زمینه‌‎ها کار نمی‌‎کنیم همه این‌‎ها جمع می‌‎شود و باعث تحریک و تحریف ذهن جوان‌‎ها می‌‎شود که به روحانیت و افراد محجبه حمله می‌‎کنند ما چقدر در حوزه‌‎های مختلف خدمت روحانیت به مردم در عرصه های جهاد و دفاع مقدس بازتاب دادیم؟

در سال‌‌‎های اخیر دو حوزه در کتاب‌‎های ادبیات و داستانی اخیر خیلی بازتاب دارد یکی از آن ها تطهیر صهیونیسم است یکی هم بحث فمنیسم و دامن زدن به نوعی از مطالبه بد و اشتباه حقوق زنان که می بینیم این‌‎ها بازنمایی زیادی حتی در بازار نشر و کتاب داخل دارد که ما هم بارها به آن اشاره و گزارش دادیم.

حسین زحمتکش در مورد فضای مدرسه مرحوم آیت الله مجتهدی و روش تربیتی آن گفت: «نقش روحانیت به خصوص طلاب مدرسه حاج آقای مجتهدی نقش مهمی در آموزش مکتبی دادن به بسیجی‌‎ها و حتی سربازان بود. یعنی همین روحانیت بود که کمک می‌‎کرد تا یک بسیجی یا سرباز کشور با علم و آگاهی بجنگد نه با جهل و ناآگاهی بجنگد.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، حسین زحمتکش محقق و نویسنده دهه شصتی که دبیر ادبیات و شعر مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز هست. زحمتکش نویسنده کتاب‌ «رومی روم» با موضوع پیاده روی اربعین نیز بود.

در بخش دوم این گفتگو دبیر بخش ادبیات مجمع ناشران انقلاب اسلامی در مورد وضعیت فعالین فرهنگی و حوزه نشر و نقش آن‌‎ها در اتفاقات اخیر کشور به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: متأسفانه دوستان ما شامل متولیان و کنشگران فرهنگی ما با مردم و خود تعارف دارند و با سکوت‌‎های خود باعث شدند اتفاقات جمع نشود و شعله ور شود.

نویسنده کتاب بوی نم باروت در پایان این گفت و گو گفت: حوزه نشر ما نیاز به جراحی دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان منبع قدرت در این زمینه و هم ناشران و نویسنده های ما باید کمک کنند. بسیاری از نویسندگان در این اتفاقات اخیر نمره قبولی نگرفتند و خیلی به سمت آن طرف رفتند. از این نمونه کم نداشتیم نویسندگان مذهبی هم حتی راه را گم کردند و باید بگویم آنجا که در بوی نم باروت که هدایت رزمنده از خود جنگیدن مهم تر است یعنی اگر هدفمان را ندانیم با یک تلنگر از جاده اصلی خارج می‌‎شویم.

وی تأکید کرد: «امروز وقت سکوت نیست و زمان کنشگری فعال و مسئولانه است و اگر مثلا من نویسنده مکلف باشم که در مورد همین اتفاقات بنویسم و ننویسم خیانت کرده ام.» هر نقشی در فرهنگ از نویسندگی تا فیلمسازی دارم باید آن را مسئولانه انجام دهم.

ما در فرهنگ با ولنگاری دچار هستیم که کسی به دنبال تشخیص و درمان نیست. ما در مجمع ناشران انقلاب اسلامی با وزارت ارشاد ارتباط داریم و در این زمینه نظارت های خود را انجام می دهیم اما وزارت ارشاد حرف ما را گوش نمی‌‎دهد. کتاب با موضوع اسرائیل که دشمن کل بشریت است در جهت آن منتشر می‌‎شود.

این نویسنده در ادامه در مورد وضعیت محتوایی بازار کتاب و ارتباط آن با وقایع اخیر گفت: وقتی در بازار کتاب می چرخیم محتوای غالب کتاب‌‎هایی که با جذابیت بالا فروخته می‌‎شود اساسا ضد هنجار و اخلاق ماست. یعنی علاوه بر جنگ رسانه‌ای و شبکه‌‎های اجتماعی می‌‎بینیم در حوزه نشر و کتاب هم در بازار کتاب دامن زننده به اغتشاشات است و وقتی نویسنده ما به این موضوعات نمی‌‎پردازد، ناشر ما نشر نمی‌‎کند و همه مسئولیت خود را انجام نمی‌‎دهند می‌‎توان گفت ما هم مقصر هستیم.

 


منبع: https://snn.ir/fa/news/1042153/%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D9%86%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D9%86%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D9%85-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B5%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

شهید علی وردی هم که این روزها شهید شد احساس می‌‎کنم یک خلأش را خود ما ایجاد کردیم، ما که در حوزه فرهنگ کار می‌کنیم. حتی در مورد مسئولین هم قصد صحبت ندارم در مورد افرادی که وارد فرهنگ شدند ما کنشگری فعالی نبوده است. آن جوانی که روحانیت را خوب نمی‌شناسد با هجمه فرهنگی دشمن همان کم گذاشتن است.

وی اضافه کرد: ما نه فقط در حوزه ترجمه غفلت کردیم در بحث تألیف هم دقت نکردیم که نویسنده چه برای ما روایت می‌‎کند؟ نمی‌‎خواهم بگویم سانسور شوند ولی باید در مقابل آن به همان اندازه کار کنند، نویسندگان انقلابی ما چقدر رفتند به سراغ اینکه در آن حجاب و زن مسلمان پررنگ باشد؟

وی در مورد شخص اولی که کتاب بوی نم باروت به روات خاطراتش می‌‎پردازد اضافه کرد: «حضور ایشان به عنوان یک طلبه در جبهه از روزهای اول و تا عملیات مرصاد که انتهای جنگ است حضور دارد. نکته‌‎ای که وجود دارد حضور ایشان در جبهه به جز بار اول که با لباس خاکی بوده در سایر موارد به عنوان مبلغ و با لباس کامل روحانیت به صورت پر تعداد در دفاع مقدس شرکت می‌‎کند.»

نویسنده کتاب بوی نم باروت در مورد روایت حضور روحانیت و طلاب در دفاع مقدس با اشاره به خلأ موجود در این حوزه گفت: «ما یک خلأ جدی در بین کتاب های دفاع مقدس و ادبیات پایداری داریم که به روحانیت نپرداختیم،» البته اخیرا روایت هایی از روحانیت مدافع حرم داریم اما روحانیتی که در جبهه دفاع مقدس حضور داشتند در ادبیات و هنر ما کمتر روایت شدند در حالی که چند هزار شهید روحانی داریم.» وی ادامه داد: «با این حال که ما در دفاع مقدس از اقشار مختلف مردم و سازمان‌‎ها روایت زیاد داریم اما در مورد روحانیت روایت کمتری داریم. تصور می کنم این کتاب از معدود کتاب‌‎هایی است که متأسفانه در این حوزه منتشر و روانه بازار شده است.»

به بهانه انتشار کتاب جدید وی یعنی «بوی نم باروت» که به وسیله نشر خط مقدم روانه بازار شده است با وی در مورد این اثر و همچنین اتفاقات اخیر هم کلام شدیم. 

حسین زحمتکش در ادامه با اشاره به اینکه حاج آقای خکسار از شاگردان مدرسه علمیه مرحوم آیت الله مجتهدی بوده گفت: جمله‌‎ای از قول حاج آقای خاکسار از قول استادشان مرحوم آیت‌‎الله مجتهدی در همین کتاب نقل می‌‎کند: «این عمامه و عبای شما در جبهه کار تانک را می‌‎کند»

این دامن زدن حتی در کتاب‌‎های تألیفی زیاد داریم مثلا کتاب «پاییز فصل آخر سال است» خانم نسیم مرعشی هم بخش دامن زدن به مهاجرت دارد و هم مظلوم نمایی افراطی از زنان، یا کتاب خانم سلیمانی در نشر ققنوس هم برهمین محوریت است.

از ویژگی‌‎های کتاب بوی نم باروت  جهت و نگاه از زوایه یک روحانی به جنگ است. به ویژه اینکه یکسری روایت‌‎های گفته نشده و ناب از جنگ در مورد فرماندهان مهم داریم مثل شهید حمید و مهدی باکری و حتی جاهایی حاج آقای خاکسار در ارتباطی که با شهید همت داشته از ایشان هم روایت در کتاب موجود است.  یا در ایستگاه هفت آبادان با سردار مجتبی عبداللهی که دوره ای هم فرمانده یگان ویژه و لشگر 28 روح ا… بود با ایشان هم ارتباط داشت. که از این جهت می‌‎توان به کتاب نگاه تاریخی هم علاوه بر ادبی داشت.